Alegerea unui liceu ţine adesea de blazon, de viitorul la care visează, de dorinţa de a urma o facultate în străinătate, dar şi de profesorii de la clasă.
Specializările Matematică Informatică – intensiv informatică, respectiv Ştiințe ale naturii – intensiv engleză au fost profilele cel mai puţin accesibile în 2016, mediile sub care s-a tras linie fiind 9,37, respectiv 9,57. Adesea ştacheta pe care copiii trebuie să o atingă în urma evaluării naţionale poate avea cote ameţitoare, atunci când pe lista de opţiuni se află liceele de top ale Bihorului. O sincopă, o mică neatenţie, şi munca de ani de zile îţi poate fi compromisă. Aşa sunt presaţi cel mai adesea copiii noştri în faţa examenelor. Paradoxal, dar în ţări cu un învăţământ mult mai bine cotat calitativ decât al nostru, examenul la astfel de vârste nu e nicidecum o chestiune de „a fi sau a nu fi!”.
Recent, Inspectoratul Școlar Bihor a publicat Ghidul admiterii în învăţământul liceal, în fapt un top al liceelor, menit să-l conducă pe fiecare elev prin labirintul opţiunilor. Conform mediilor de admitere din 2016, un elev din şcolile bihorene nu poate aspira la Colegiul Naţional „Emanuil Gojdu” dacă crede că va obţine o medie sub 8,81, ultima medie cu care s-a intrat anul trecut la profilul Uman, specializarea Ştiinţe sociale. La Real, ultima medie de admitere a fost 9,17 la Matematică – Informatică.
La celelalte profiluri, mediile cele mai mici au fost: Ştiinţele naturii: 9,20, Matematică – Informatică (bilingv) 9,33, Matematică – Informatică (intensiv informatică) 9,37 şi Ştiințe ale naturii (intensiv engleză) 9,57. Şi la secţia română din cadrul Colegiului Naţional „Mihai Eminescu”, profil Real, mediile au fost în aceeaşi plajă: Ştiinţele naturii 9,33, Matematică – Informatică (intensiv informatică) 8,886. La profilul Uman, mediile de admitere au fost sub 9. La Filologie 8,34, la Filologie – bilingv engleză 8,60, iar la Ştiinţe sociale 8,42. 8,87 a fost ultima medie de admitere şi la profilul Real, specializarea Matematică – Informatică, la Liceul Teologic Baptist „Emanuel”, o altă şcoală aflat în top.
La Liceul Teologic Penticostal Betel, la Matematică – Informatică ultimul intrat a avut media 8,23. Şi în judeţ ştacheta e ridicată. La Liceul Vocaţional Pedagogic „Nicolae Bolcaş” Beiuş, ultima medie de admitere a fost 8,49 în 2016, iar la Colegiul Naţional „Octavian Goga” Marghita, la Matematică – Informatică ultima medie a fost 8,16.
Cum aleg copiii?
Diana Muscă este o elevă eminentă din clasa I. Acum este elevă în clasa a VIII-a la Şcoala „Oltea Doamna”. Aflată în fiecare an pe primele poziţii la olimpiadele de matematică şi limba română, Diana are ca primă opţiune la liceu Colegiul Naţional „Emanuil Gojdu”, profilul Matematică – Informatică bilingv.
„Am ales Gojdu pentru că e o şcoală cu tradiție, unde se duc cei mai buni copii din oraş. Am ales profilul Matematică – Informatică pentru că, în opinia mea, ne oferă şansa să ne descoperim. La clasele de bilingv se înscriu, de obicei, copiii cu cele mai mari note, ceea ce face ca acea clasă să ofere un mediu bun de învăţare, cu elevi preocupaţi de dezvoltarea lor. Desigur că atunci când eşti în faţa unei astfel de opţiuni, contează foarte mult profesorii care sunt repartizați la clase. Acest lucru ar putea să schimbe opţiunea într-un sens sau altul”, spune Diana Muscă.
Elevă la Școala Generală 16, Andrada Şorca şi-a ales profilul în funcţie de ceea ce îşi doreşte să devină în viitor. Andrada, care practică handbalul de performanţă, doreşte să urmeze Facultatea de Medicină sau cea de Sport, Secţia Kinetoterapie.
„Am ales profilul Bio-Chimie, și aş vrea să intru la «Aurel Lazăr» sau la Liceul «Iosif Vulcan». Am ales acest profil deoarece după terminarea liceului m-am gândit să merg la Facultatea de Medicină sau la Facultatea de Sport. Vreau să studiez Kinetoterapia. Cred că acest profil mi s-ar potrivi cel mai bine, fiindcă vreau să practic sportul în continuare”, spune Andrada Şorca.
Ce spun însă foştii absolvenţi, unii dintre ei studenţi în străinătate? Ei sunt eşantionul reprezentativ de absolvenţi din liceele de top ale Oradiei, fiindcă a devenit un fenomen ca studiile superioare să fie făcute în străinătate. Aproape că nu există clasă de absolvenţi de la „Gojdu”, „Eminescu” ori „Emanuel” care să aibă elevi să nu aplice pentru studii în străinătate.
„Pot să recunosc că pentru mine ideea de a merge la cel mai bun liceu – Emanuil Gojdu – a fost un simplu orgoliu, iar dacă ar trebui să mai trec o dată prin asta, cred ca aş face alte alegeri. Dacă vrei să înveţi, poţi să faci asta oriunde, dar bineînţeles, contează şi oportunităţile oferite de liceu şi mai ales profesorii de la clasă. Ce am învăţat în liceu nu are absolut nicio legătură cu ce fac momentan, şi nu cred că performanţa în viaţa «reală» are legătură cu lucrurile învăţate în liceu. Cred că are legătură cu experienţele de viaţă care ţi-au format cunoştințele, caracterul şi pasiunile. Pentru unii astea se pot dezvolta în liceu şi prin intermediul liceului, pentru alţii nu. Notele mari nu îţi garantează succesul în viaţă”, spune Maia Bondici, studentă la Universitatea City din Londra, la Jurnalism.
Maxi Morar este absolventul unei generaţii de aur, 2016, a profesorului Marius Cicortaş, de la Liceul „Emanuel”. El studiază Matematică Aplicată la University of Warwick. În Anglia sau în Austria au ales să studieze şi colegii lui: Achim Elis, Baciu Sergiu, Bara Vlad, Zmole Maximilian, Beladi David, Săutiuţ Elias şi Pantiş Sergiu. Domeniile în care îi regăsim studiind în străinătate sunt: fizică, gaming-industria jocurilor video, securitate cibernetică, info business, advertising şi teologie, inginerie mecanică.
Un cadru potrivit
Maxi Morar crede că munca individuală, dar şi în grup, totul sub coordonarea unor dascăli cu vocaţie, adevăraţi mentori, sunt ingredientele unor rezultate şcolare de prestigiu. Maxi Morar a intrat la Warwick, universitate cu o rată de acceptabilitate de 10%. După un prim an de studii, tânărul consideră că „experienţa primului an de studii este extraordinară. Mă uit în urmă şi îmi dau seama cât de mult m-am dezvoltat ca persoană şi cât de important a fost să am un cadru potrivit. În acest moment am două job-uri în campus: ospătar într-o cafenea şi consilier asistent în marketing, sunt reprezentantul elevilor în departamentul Statistică, cânt în orchestră, fac parte din clubul de tenis… şi toate acestea se împacă perfect cu timpul de studiu, pe care nu îmi permit să îl neglijez absolut deloc. În decursul acestui an mi-am dat seama că lucrul în echipă este extrem de important, dar în acelaşi timp poţi să fii încrezător în puterile tale.
Peste toate mi-am dat seama că un profesor, un tutore, un mentor poate să scoată dintr-un student un «exponent de aur», îl poate ridica nespus de mult, dacă există comunicare şi profesionalism.
Liceul este ca o pantă de lansare, un liceu bun îi creează elevului dorinţa de a merge mai departe, de a încerca lucruri noi, de a nu se mulţumi cu puţin. Liceul Emanuel pentru mine a fost un loc potrivit pentru a realiza ca vreau şi pot, pentru a vedea că este foarte important să ai prieteni adevăraţi, să fii o sursă de inspiraţie, pentru că, în acest fel, oamenii te vor urma şi te vor ajuta… De aceea zic, un student singuratic este un student care îşi restrânge orizonturile, oricât de deştept ar fi. Mulţi dintre ei ajung în depresie pentru că nu se mai regăsesc… Un liceu bun te pregătește psihologic să fii gata de orice”, consideră Maxi Morar.
Citiți principiile noastre de moderare aici!