Contestată, susţinută sau criticată, Legea Educatiei Naţionale a fost, în cele din urmă, promulgată. Săptămâna trecută ea a fost publicată în Monitorul Oficial al României.
Jurnal bihorean va prezenta, într-un serial, opiniile reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Bihor, ale directorilor instituţiilor de învăţământ, ale profesorilor şi ale părinţilor vis-a-vis de efectele modificărilor legii asupra şcolii româneşti şi asupra elevilor.
Temeri
Şeful ISJ Bihor, Dorel Luca, spune că aceste modificări sunt aşteptate din anul 2004, de când se pilotează o lege a Educaţiei.
„Legea Educaţiei Naţionale nu e rea. Noi aşteptăm aceste modificări din 2004. Marele câştig este descentralizarea. Sunt unele temeri ledate de introducerea clasei a IX-a la învăţământul gimnazial. Am făcut un studiu şi am observat că există două temeri. Una dintre ele este că şcoala nu ar avea destul spaţiu să desfăşoare activitatea pentru clasa a IX-a. O alta este legată de normele cadrelor didactice din învăţământul liceal, care vor rămâne cu un an în minus. Temerea nu este însă fondată pentru că sunt ore pe care profesorii de la liceele teoretice le pot pot face la gimnaziu. Va fi o completare a orelor”, a spus inspetorul Dorel Luca. Acesta estimează că va exista o oarecare reducere de norme, însă spune că nu se vor reduce posturi.
„Estimez că se vor reduce aproximativ 100 de norme. Profesorii care aveau peste 25 de ani vechime şi gradul I didactic aveau dreptul să lucreze cu 16 ore, adică norma de predare era redusă cu două ore. Pe când de acum vor lucra 18 ore. Eu spun că va fi afectat doar numărul de posturi oferite pentru suplinire”, a completat Dorel Luca.
Concurs la şcoală
Pe lângă faptul că aceasta impune diminuarea numărului de ore la învăţământul primar, gimnazial şi liceal şi, implicit, dispariţia mai multor norme, posturile didactice vacante şi rezervate se vor ocupa prin concurs organizat la nivelul unităţii de învăţământ cu personalitate juridică.
Mai mult decât atât, potrivit articolului 93 din lege, hotărârile privind angajarea, motivarea, evaluarea, recompensarea, răspunderea disciplinară şi disponibilizarea personalului didactic se iau la nivelul unităţii de învăţământ de către consiliul de administraţie, cu votul a două treimi din totalul membrilor. Directorul unităţii de învăţământ emite deciziile conform hotărârilor consiliului de administraţie.
Inspectorul Dorel Luca spune că aspectele negative se vor vedea în momentul aplicării legii.
„Deocamdată, se fac metodologiile. După implementare, vom vedea cum funcţionează”, a mai spus inspectorul.
C.D.
Ce modificari esentiale aduce Legea Educatiei?
Mai multe evaluari pentru elevi
Citiți principiile noastre de moderare aici!