Regretatul teatrolog George Banu scria despre artistul Samy Briss: „La Samy Briss seduce veselia cromatică, abordarea ludică, prezenţa afectivă a unui artist care priveşte lumea cu o discreţie constantă. Niciodată agresiv, niciodată doar formativ. Este prezent, dar… în «retragere», ca un pictor glumeţ. Regăsesc în lucrările lui Samy umorul iudaic al lui Brauner, precum şi pe cel al lui Shalom Alehem sau Isaac Bashevis Singer. Un umor discret şi rezervat deopotrivă în privinţa abuzului de sentimente, cât şi a grotescului”.
Muzeul Țării Crișurilor Oradea – Complex Muzeal găzduieşte de miercuri, 22 martie, expoziția de pictură, sculptură și desen denumită sugestiv „Mémoires” a artistului nonagenar Samy Briss. Acest eveniment a fost gândit încă din toamna anului trecut de către Gabriel Moisa, managerul Muzeului Ţării Crişurilor – Complex Muzeal, împreună cu George Banu, care ar fi trebuit să fie şi el prezent la vernisajul expoziţiei.
„Mémoires” este prima expoziţie a artisului Samy Briss într-un muzeu din România. „Îi spun invitatului nostru de onoare din această seară, Samy Briss, bine aţi venit acasă, în România!”, a spus în deschiderea evenimentului Gabriel Moisa.
[eadvert]
„O mândrie pentru cultura naţională”
La vernisaj, ministrul secretar de stat în cadrul Ministerului Culturii, Diana Baciuna, a apreciat expoziţia ca fiind un eveniment remarcabil închinat artei plastice. „Domnul Briss, artist plastic prin excelenţă, influenţează şi a influenţat spaţiul românesc cu creaţiile sale, aflând şi inspiraţia şi reperele pentru întâia oară în spaţiul autohton, în tradiţiile şi miturile populare româneşti. Îşi găseşte mai apoi resurse inspiraţionale în cultura iudaică, iar spaţiul parizian îl orientează spre arta contemporană, unde excelează fiind plasat alături de artişti precum Victor Brauner. Nu pot decât să fiu onorată să mă aflu astăzi în faţa operei de o inefabilă valoare aparţinând marelui artist care prin demersurile absolut lăudabile ale dumneavoastră este adusă în faţa publicului român. Este o mândrie pentru cultura naţională să avem într-o insituţie desinată domeniului artistic operele plastice ale unui creator de înalt renume la nivel internaţional”, a spus Diana Baciuna adăugând că suntem martorii fericiţi ai unei premiere în domeniul artei plastice: o expoziţie complexă a operelor lui Samy Briss.
Neputând fi prezent la Oradea, Julien Chiappone Lucchesi, director general al Institutului francez din Bucureşti şi ataşat cultural al Ambasadei Franţei, a ţinut sa spună câteva cuvinte online la vernisaj. „Mi-ar fi făcut mare plăcere să fiu alături de voi la Oradea, acest oraş superb. Dar este o mare bucurie faptul că publicul din România va putea admira opera lui Samy Briss. Îl salut! Un artist care în timpul lungii sale cariere a lăsat urme de neşters în lumea artei prin stilul său remarcabil: forme geometrice, forme abstracte şi personaje fantastice. Arta complexă a lui Samy Briss stabileşte legături multiple între culturile franceză, română şi evreiască”, a spus Julien Chiappone Lucchesi.
Prima expoziţie în România
Curatorul expoziţiei este Adina Renţea, care este deja la al patrulea proiect pe care îl desfăşoară la Muzeul Ţării Crişurilor. Expoziţia „Mémoires” este prima expoziţie a lui Samy Briss într-un muzeu din România şi prezintă 110 lucrări din toate etapele de creaţie, prima lucrare fiind din 1957 şi până la ultima din 2022 la finalul anului. „Nicio altă expoziţie din lume a lui Samy Briss nu a adunat laolaltă atât de multe lucrări din toate etapele de creaţie, însumând atât picturi şi sculpturi cât şi desene. Este cel mai amplu demers vizând arta lui Samy Briss din lume. Este unul dintre artiştii români plecaţi de mult din ţară, din 1959, ale cărui rădăcini le găsim în multe dintre operele sale, şi care are un număr impresionant de expoziţii în toată lumea. Aşadar, prezenţa domniei sale, astăzi, la Oradea, este o onoare nu numai pentru oraş, cât pentru întreaga Românie”, a spus curatorul, care a mulţumit întregii echipe a muzeului fără de care nu ar fi putut realiza acest demers.
Expoziţia, de la Oradea va pleca la muzee din Iaşi, Cluj şi Bucureşti. Curatorul a ales Oradea pentru a fi primul oraş care găzduieşte „Mémoires” pentru că aici a găsit deschidere şi oameni minunaţi care au înţeles importanţa acestui eveniment pentru arta plastică, pentru România, pentru recuperarea operei lui Samy Briss în ţara natală.
Donaţie în patrimoniul muzeului
Artistul este cunoscut mai mult în casele de licitaţii din toată lumea, dar aceste lucrări nu au fost niciodată expuse în România. Lucările sale se află în muzee din Europa, din Satele Unite şi din America Latină iar în România doar în Muzeul Naţional de Artă al României. Începând de miercuri, şi Muzeul Ţării Crişurilor va avea în patrimoniu două lucări care au fost donate de Samy Briss.
Lucrările din expoziţia „Mémoires” sunt completate de repere din viața personală și artistică, de asemenea, neexpuse în România. Fotografii din atelier, invitații la expozițiile personale și de grup din lumea întreagă, documente importante în devenirea sa, scrisori de la personalități ale lumii culturale internaționale, extrase din mari nume ale presei cotidiene și de artă referitoare la opera sa, se găsesc, de asemenea, în expoziție.
Este expus şi afișul expoziției interzise în România din 1959, de la care a început periplul internaţional al lui Samy Briss, dar și câteva dintre lucrările care ar fi trebuit să facă parte din acea expoziţie, păstrate de artist. „Expoziţia înseamnă imagini ale unei vieţi, imagini din oglinda memoriei sale”, spune curatorul.
Cornel Abrudan, şeful secţiei de Artă a Muzeului Ţării Crişurilor, l-a prezentat pe Samy Briss ca fiind un călător sensibil în aria Asiei Mici, a Bizanţului, apoi în aria Israelului, a României şi în final în cea pariziană, dar şi un călător interiorizat spre propriul suflet. Cornel Abrudan l-a numit pe artist „un mare construitor de poduri de sentimente, poduri de expresivitate, de poduri de căldură umană”, unul dintre aceste poduri stabilindu-se acum, în Oradea, prin acest eveniment.
„La boucle est bouclée”
Artistul Samy Briss a ţinut să mulţumească în cuvântul său tuturor celor implicaţi în acest demers artistic, şi mai ales mulţumiri postume bunului său prieten şi iniţiatorul acestei expoziţii retrospective, teatrologul George Banu. Nu a uitat să menţioneze profundul său respect pictorului Camil Ressu, artist emerit, profesor la Institutul de Arte Plastice din Bucureşti, „care m-a învăţat să devin pictor”. Şi-a amintit de primii săi ani de libertate în Israel, unde a făcut primele sale expoziţii, dar şi de momentul în care Franţa l-a adoptat, recunoscut şi decorat. A încheiat cu pofundul sentiment de recunoştinţă adresat soţiei sale, prezentă la vernisaj, care „l-a suportat cu dragoste şi cu încredere” în activitatea sa.
„La boucle est bouclée”, spune artistul. Adică cercul s-a închis. Soarta şi regimul totalitar din anii ’50 au interzis ceea ce trebuia să fie prima sa expoziţie de pictură la Bucureşti în anul 1959, care nu a fost „conformă viziunii realist- socialiste”. Din acest motiv Samy Briss a ales libertatea de a se exprima, libertatea artistică. Părăsind ţara, a reuşit să ia cu el o parte din tablourile refuzate. „Astăzi, datorită Muzeului Ţării Crişurilor, aceste tablouri sunt expuse aici alături de alte tablouri, roadele activităţii mele de mai bine de 60 de ani. Şi astfel, după o lungă lipsă, aceste tablouri revin, în cu totul alte condiţii, de unde au plecat şi şi-au găsit locul care le era destinat în această ţară. Cercul s-a închis. Vă invit să le vedeţi”, a spus artistul. La finalul vernisajului, Sami Briss a acordat autografe pe albumele pe care cei prezenţi l-au putut achiziţiona.
Prezența expoziției „Mémoires” la Muzeul Țării Crișurilor se datorează în mare măsură Ministerului Culturii, Consiliului Județean Bihor și Primăriei Municipiului Oradea, alături de Ambasada Franței la București prin Institutul Cultural Francez şi Ambasada Statului Israel la București.
„Sunt amintirile mele, bucuria copilăriei mele, visele, experienţele… fiecare eveniment dintr-o viaţă… are un impact şi îşi lasă amprenta asupra mea. Visele vin din capul meu şi sunt traduse de mâna mea. Uneori închid pur şi simplu ochii şi îmi las mâna destul de liberă să le «urmărească»”, este unul dintre mesajele expuse ale artistului. Până în 30 aprilie, lucrările lui Samy Briss vor sta pe simezele Muzeului Ţării Crişurilor pentru a putea intra cu tandreţe şi noi în visele sale, privindu-le. JB – C.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!