La solicitarea Jurnal Bihorean, Inspectoratul de Stat în Construcţii (ISC) dă lămuriri scrise privind motivele care au condus la oprirea lucrărilor pe şantierul de la Aeroport pentru platforma de îmbarcare – debarcare. Este vorba despre probleme destul de complexe în acte, culminând cu lipsa planşelor de lucru după care se efectuează anumite lucrări. Având în vedere problemele descoperite, există posibilitatea să fie sistate şi pentru lucrările ce se execută la pista de decolare propriu-zisă. Însă, deocamdată lucrările au fost oprite temporar doar pentru realizarea platformei de îmbarcare.
Şantier fără hârtii!?
Inspectorul general adjunct al ISC, Paul Racoviţă, semnează răspunsul oferit de Inspectorat, prin care se arată motivele pentru care au fost sistate lucrările la Aeroport. Astfel, se arată că, în cadrul controlului exercitat la şantierul Aeroportului, s-a constatat că „nu există planşe care să prevadă dispunerea drenurilor transversale la platforma de îmbarcare – debarcare, ce ar fi trebuit executate înaintea aşternerii straturilor rutiere”!
De asemenea, ISC arată că „există necorelări între determinările prevăzute în Procedurile tehnice de lucru şi cele realizate”. Apoi, documentele nici nu sunt semnate de către toate părţile implicate, aşa cum ar trebui: „Procesele-verbale de lucrări ascunse, parte a Programului de control aprobat, documente premergătoare atingerii fazei determinante, nu au fost semnate de către factorii responsabili, în condiţiile legii. Astfel, în stadiul fizic atins în acest moment, factorii responsabili (constructor, proiectant, beneficiar şi geotehnician) nu îşi asumă responsabilitatea pentru lucrările executate (geotehnicianul nu a semnat verificarea naturii terenului de fundare şi a patului de fundare a structurii rutiere, proiectantul nu a semnate verificarea naturii terenului de fundare şi a stratului de formă)”.
Vine expertiza…
ISC precizează că „atât constructorul, cât şi firma de consultanţă au adresat solicitări proiectantului şi beneficiarului privind completarea proiectului, solicitări care, până la data controlului sus-menţionat, nu au fost soluţionate”.
Ca o concluzie, ISC aratată că „având în vedere situaţia constatată, Inspectoratul Judeţean în Construcţii (IJC) Bihor a dispus expertizarea lucrărilor executate şi completarea Proiectului tehnic şi a Detaliilor de execuţie, până la data de 30.04.2015”. În aceste condiţii, rămâne de văzut când lucrările vor putea fi reluate cu toată puterea pe şantierul de la Aeroport. Cert este că investiţia la modernizarea pistei, a platformelor de îmbarcare, a uzinei electrice proprii Aeroportului şi a sistemului de balizaj trebuie finalizată anul acesta. Altfel, se pierd banii europeni! De asemenea, contractul de execuţie prevede penalităţi de 50.000 de euro pe zi, pentru constructor, pentru fiecare zi de întârziere a lucrărilor, după data-limită.
Citiți principiile noastre de moderare aici!