Au reclamat și opacitatea Primăriei în ceea ce privește comunicarea completă a documentelor și procedurilor, a costurilor lucrărilor prestate în baza acestor contracte – acestea nu sunt postate pe pagina de internet a municipalității, deși țin de transparența comunicațională, a declarat UDMR-ista Melinda Kirei, unul dintre cei mai vocali consilieri ai Opoziției locale.
Kirei a arătat, în ședința extraordinară de luni, că „ordonatorul de credite are obligaţia elaborării programului anual de achiziţii publice al autorităţilor contractante şi publicarea acestuia pe site-ul municipalităţii”.
„Până la această oră nu am găsit pe site-ul Primăriei Municipiului Oradea, autoritatea contractantă în domeniu, programul de achiziţii publice pe 2018”, susține consilierul.
Kirei e nemulțumită că, intrând pe pagina web a Primăriei, să verifice acordurile cadru încheiate în 2015, cu durate de 3 ani, deci care expiră anul acesta, a găsit patru astfel de documente. În niciul dintre cazuri, reclamă ea, nu apar anexe cu preţuri sau cantităţi, deși aceste anexe sunt menţionate în contracte.
Analiza cost-beneficiu
„În anul 2015, am găsit contracte în afara acordului cadru, dar cu obiect similar, cu supuneri cu acordul cadru. Departe de mine să insinuez că prin aceste contracte cadru se scurg bani publici în direcţii dorite, dar consider că se impune după 3 ani o analiză cost-beneficiu al acestora”, cere Kirei, „să ni se demonstreze negru pe alb avantajele acestor acorduri cadru”.
I-a răspuns viceprimarul Florin Birta, care a insistat că aceste contracte, din moment ce au trecut de controalele aferente, sunt pe deplin legale. „Puteţi să insinuaţi ce doriţi, dar aceste contracte cadru au fost verificate atât de Agenţia Naţională de Achiziţii Publice la înscrirea lor în SEAP, cât şi de Curtea de Conturi în cadrul controalelor din ultimii ani şi nu s-a găsit nicio problemă”, a declarat, în plen, viceprimarul.
El a argumentat necesitatea acestui gen de achiziții prin faptul că, existența de contracte cadru multianuale, permite Primăriei o mai bună rapiditate în gestionarea și inițierea de lucrări.
Primăria are contracte cadru pentru reparații și întreținere drumuri, salubritate stradală, iluminat public și unele servicii legate de proiectare.
Cu subcontractori?
Așternerea unui covor asfaltic compact, pe Strada Parcul Petofi, anul trecut, a fost ”contabilizată” și plătită de Primărie sub categoria „lucrări multianuale de întreținere”, contract deținut de Drumuri Orășenești.
În fapt, pe amplasament, au lucrat muncitorii, specialiștii și utilajele altei firme, cel mai probabil în baza unei subcontractări. În acest caz, se ridică întrebarea ”Cum sunt stabilite tarifele lucrărilor dacă titularii contractului multianual își permit, din punct de vedere financiar, să dea lucrările pentru execuție, altor firme?”
Citiți principiile noastre de moderare aici!