În Oradea sunt acum peste 130 de km de drumuri nemodernizate, devenite ținta primarului Ilie Bolojan. Edilul a anunțat săptămâna aceasta lansarea ofensivei pentru asfalt în cartierele noi ale urbei, cu o durată de doi ani și cu un cost estimat la 10 milioane de euro pe an. Valoarea este jumătate din bugetul anual de venituri proprii a orașului.
Planul expus de Bolojan e limitat la anii 2020 și 2021, pentru ar urma să se realizeze din fonduri proprii ale orașului, deoarece în actualul ciclu de finanțare nu există finanțări europene pentru asfaltare de străzi, deci primăria nu așteaptă vreo o infuzie suplimentară de fonduri.
„Pentru Oradea este o prioritate să modernizeze aceste străzi, în termen reali ele ar costa aproximativ 60 de milioane euro. Având în vedere că bugetul total de investiții al municipiului Oradea din resurse proprii este în jur de 20 de milioane de euro în ultimii ani, putem aprecia ca jumătate din acești bani să îi alocăm pentru asfaltarea acestor străzi noi, ceilalți pentru alte proiecte. Ne propunem că în următorii doi ani să alocăm aproximativ 10 milioane de euro pentru asfaltarea străzilor nemodernizate din cartiere”, a declarat Bolojan.
Prognoza
În acest an, cu finalizare în 2020, sunt prinse în planurile municipale de modernizate 37 de străzi, în valoare de aproximativ 10 milioane de euro iar în 2021 ar urma să se finalizeze încă aproximativ 40 de străzi, tot în valoare de 10-12 milioane de euro.
În Cartierul Ioșia se vor asfalta și ultimele trei străzi rămase nemodernizate: str. Pionierilor, Trotușului, respectiv o bretea dintre Aviatorilor și Nicolae Bolcaș, unde documentațiile sunt finalizate, iar anul viitor lucrările vor fi realizate. Pe strada Trotușului, după ce se va face o expropriere în zonă, se va putea construi un pod nou peste Peța, pentru a lega cartierul Veteranilor de strada H. Ibsen, la capătul blocurilor.
În cartierul Veteranilor sunt șase străzi prinse în planurile orașului. Eremia Grigorescu, Roman Mottl, Radu Enescu, Coriolan Pop, Nicolae Firu, Veteranilor au contractele studiilor de fezabilitate semnate. După predarea acestora, urmează procedura de licitație pentru constructor, iar în primăvara anului viitor ar trebui să înceapă lucrările de modernizare.
În zona Velența – Calea Clujului ar trebui să se refacă piața din jurul bisericii romano-catolice Neprihănita Zămislire, cunoscută și ca Pieța Tineretului. Proiectul a fost votat și la bugetarea participativă dar costul lucrării depășește limita celor 200.000 euro la care e limitat un proiect. Piața ar trebui să fie gata până în primăvara anului viitor, transmite Bolojan.
10 străzi în Velența
În Zona Gutenberg din Velența sunt prinse în planul de asfaltare 10 străzi. Străzile Arturo Toscanini, Al. Papiu Ilarian, Aurora, Cheile Turzii, Năvodarilor, Dâmboviței, Digului, Cărăbușului, Gh. Bota, Ion Mincu ar trebui terminate anul viitor cel târziu. Pe alte trei străzi din zonă, Arabilor, Ion Bușiția și Thomas Mann, lucrările ar trebui să fie realizate deja în acest an. Modernizarea acestora a fost finanțată din fonduri europene, pe o axă dedicată zonelor defavorizate. O atenție desosebită a primit de la Primărie, în acest an, Oncea Nouă – zona va intra în civilizație înainte de Grigorescu sau Tineretului. Astfel, pe străzile Ep. Ion Alexi, Cardinal Al. Todea, Cucului, Gh. Pituț, Ion Pop Reteganu, Macului, lucrările vor începe în această toamnă și vor fi finalizate anul viitor, conform planului primarului.
În Episcopia Bihor, cu finalizarea legăturii dintre drumul expres – strada Bihorului – girația de la Real Episcopia, se va trece la reabilitarea străzilor de pe dreapta străzii Matei Corvin, la ieșirea din oraș. Este vorba despre străzile Cântărețului, Drumul Hotarului, Dealului, Ciucașului, Valea Frumoasă, Moviliței.
Pentru acestea, sunt în lucru studiile de fezabilitate, în toamnă se va derula procedura de licitație iar până la vara anului viitor străzile vor fi modernizate.
Străzile care coboară spre strada Calea Bihorului ar trebui să fie asfaltate până la finalul anului viitor. Pentru Strada Caișilor urmează să se aprobe indicatorii tehnico-economici în Consiliul local, iar străzile Cireșilor, Viilor, Dimitrie Anghel, Piersicilor, sunt în licitație pentru execuție și, după semnarea contractelor, se va trece la realizarea lucrărilor.
În aceeași etapă e strada Beothy Odon din spatele CET și se lucrează în zona din spatele străzii Anatole France, pe strada Luceafărului.
Orizont: anul 2021
Cei din Tineretului sau Grigorescu nu au motive reale să aștepte asfalt în fața caselor înainte de 2021. Pentru străzile din aceste zone, birocrația necesară asfaltărilor demarează abia în această toamnă.
Primarul argumentează că în aceste zone sunt loturi de casă neatribuite sau sunt case în construcții, încă.
Bolojan spune că în Tineretului se estimează că până la finalul acestui an se vor contracta toate amplasamentele de teren. De asemenea, în Cartierul Grigorescu, zona Nufărul II, în dreapta bulevardului Nufărul, între bulevard și Ciheiului, sunt încă în curs câteva lucrări.
„Aceste lucrări odată realizate, practic cea mai mare parte a străzilor din zonele noi în care s-a dezvoltat orașul ar urma să fie finalizate. Estimăm că în 6-7 ani, toate străzile din Oradea ar putea fi aduse la un nivel de urban. În anii următori, în funcție de bugetele pe care orașul le va avea, dacă vor exista și finanțări europene, se vor putea reabilita aceste străzi”, e concluzia și promisiunea edilului.
Cifre
În Oradea există 932 de străzi care au o lungime totală de peste 470 de km.
– 634 străzi modernizate , adică 324 de km
– 298 străzi nemodernizate, adică 130 km
Citiți principiile noastre de moderare aici!