Privit din avion, Bihorul rutier ar putea arăta ca după bombardament. Mai toate drumurile sunt tot o groapă şi-un gropoi. De DN 79 Oradea – Arad îşi bate joc compania Astaldi iar drumul naţional 76 Oradea – Deva e cu adevărat o ruşine naţională, arătând jalnic azi, după o serie de licitaţii anulate din te miri ce motive.
De astă dată ne vom apleca însă asupra drumului judeţean DJ 729A Les – Tinca – Ucuriş, care e cel mai circulat drum judeţean din Bihor. Având în vedere multitudinea de gropi din carosabilul acestui drum, nu trebuie să mire reacţiile şoferilor ce circulă pe aici. Drumul ar trebui să intre în reabilitare capitală, însă deocamdată înspăimântă şoferii. În decembrie, preşedintele Consiliului Judeţean, Radu Ţîrle a semnat contractul cu societatea austriacă Strabag, care trebuie să se apuce de lucru. În 2011, însă, nimeni nu a plombat măcar drumul, astfel încât rezultatele se văd. De la semnarea contractului cu Strabag, această firmă a preluat şi întreţinerea drumului.
„În decembrie s-a semnat contractul de reabilitare cu Strabag, care nu are nicio legătură cu întreţinerea. Însă, lucrări de întreţinere nu s-au mai făcut din 15 decembrie, pentru că acestea sunt lucrări de sezon. Nu au mai făcut nimic pentru că s-a terminat sezonul”. L-am citat pe purtătorul de cuvânt al Consiliului Judeţean, Mircea Jacan, care a încercat să explice astfel de ce arată drumul aşa de prost în întreţinerea Strabag.
O dată cu semnarea contractului de reabilitare cu Strabag pentru DJ 792A Les – Tinca – Ucuriş, această companie a preluat şi întreţinerea curentă a acestui drum. Înainte, lucrările de întreţinere erau în sarcina Drumuri Bihor (Selina) care, de altfel, întreţinea toţi cei 900 de kilometri drumuri judeţene, din care 200 km pietruiţi şi restul asfaltaţi.
Contractul semnat de preşedintele Radu Ţîrle cu Strabag, în decembrie, viza reabilitarea celor 42 de kilometri ai drumului judeţean. Semnarea contractului venea după tergiversări ce au durat un an de zile. Aceste întârzieri au fost cauzate de insistenţa Drumuri Bihor – Selina de a uza de toate căile posibile pentru a anula licitaţia Consiliului Judeţean, ce a dat drept câştigător compania Strabag. Demersurile Drumuri Bihor au fost însă în zadar.
Cu această ocazie, pentru a demonstra că nu s-a înşelat când a semnat cu Strabag, Ţîrle anunţa în decembrie 2010 că din cei 42 de kilometri din contract, Strabag îi va moderniza pe primii 25, cei dintre Leş şi Tinca, fără ca asfaltatorul să aştepte ca CJ Bihor să-i deconteze lucrările. „Contractul e semnat. Am înţeles că trebuie să înceapă lucrările”, ne-a spus miercuri Jacan.
„Gropile au fost astupate, dar între timp au apărut altele. De aceea se şi reabilitează drumul, ce datează din 1968. Era necesară o reabilitare cu refacere completă, începând cu fundaţia şi terminând cu stratul asfaltic de uzură. Situaţia de pe acest drum nu e însă singulară”, ne-a declarat Dorel Crăciun, directorul de la Drumuri Bihor, firma care până pe 31 decembrie 2010 avea în întreţinere toate drumurile judeţene din Bihor, în baza unui contract multianual semnat cu CJ Bihor.
Licitaţie greoaie
Începând din acest an, administraţia Ţîrle a decis să împartă judeţul în cinci sectoare, pentru darea în întreţinere a rutelor judeţene. Pe 21, respectiv 22 februarie s-au licitat drumurile judeţene din zonele Aleşd, Beiuş, Oradea, Tinca şi Marghita.
Deşi au trecut deja două luni de la deschiderea ofertelor, administraţia judeţeană nu a stabilit nici acum câştigătorii. Purtătorul de cuvânt al instituţiei, Mircea Jacan, spune că ofertanţilor li s-au cerut o serie de clarificări suplimentare, înainte să fie desemnaţi câştigătorii.
CĂLIN CORPAŞ
Intrigat de starea jalnica a DJ Les – Tinca
Citiți principiile noastre de moderare aici!