Acestea par a fi punctele de atracţie ale celei de-a doua ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru Oradea 2014. Teatrul Regina Maria și Fundația Culturală FITO, în parteneriat cu Primăria Municipiului Oradea, Consiliul Județean Bihor, AFCN și UNITER anunță desfășurarea celei de-a doua ediții a Festivalului Internațional de Teatru Oradea (FITO), în perioada 20 septembrie – 12 octombrie, la Oradea. „În cadrul FITO vom avea anul acesta: cea de-a XX-a ediție a Festivalului de Teatru Scurt (21-28 septembrie, festival-concurs, a cărei selecție a fost realizată de criticul Ion Parhon), secțiunea Spectacole Invitate, Festivalul de teatru Fringe, Secțiunea Școli de Teatru și Festivalul de Teatru pentru Copii Arcadia (ediția a II-a), anunţă Teatrul Regina Maria.
Cele mai prestigioase trupe de teatru din țară (București, Târgu Mureş, Cluj Napoca, Craiova Bacău, Galaţi) vin la Oradea, la cea de-a II-a ediţie a FITO.
Teatrul Regina Maria și Fundația Culturală FITO, în parteneriat cu Primăria Municipiului Oradea, Consiliul Județean Bihor, AFCN și UNITER anunță desfășurarea celei de-a doua ediții a Festivalului Internațional de Teatru Oradea (FITO), în perioada 20 septembrie – 12 octombrie, la Oradea. În cadrul FITO vor exista mai multe secţiuni : cea de-a XX-a ediție a Festivalului de Teatru Scurt (21-28 septembrie, festival-concurs, a cărei selecție a fost realizată de criticul Ion Parhon), secțiunea Spectacole Invitate, Festivalul de teatru Fringe-teatru care se joacă în pub-uri, Secțiunea Școli de Teatru și Festivalul de Teatru pentru Copii Arcadia (ediția a II-a). La cea de-a II-a ediţie a FITO, orădenii se vor putea bucura şi de piese care au trecut de selecţia pentru cea de-a 24-a ediție a Festivalului Naţional de Teatru precum: „Amalia respiră adânc” , de Alina Nelega, regia artistică Tudor Lucanu, o producţie a Teatrului Național „Lucian Blaga” Cluj-Napoca, „Familia Tot”, de Örkény István, regia artistică Bocsárdi László, piesă care se joacă la Teatrul Național „Marin Sorescu”, Craiova, ori „Cinci ore cu Mario”, de Miguel Delibes, regia artistică Mariana Cămărășan, piesă pusîn scenă la Teatrul „Unteatru”, București.
Pe urmele Moromeţilor
Teatrul Act București cu George Mihăiţă şi Marcel Iureş în prim-plan vine la FITO cu o adaptare după Moromeţii. „La «Păi.. despre ce vorbim noi aici, domnule?», scriere dramatică de Cătălin Ştefănescu pe urmele Moromeţilor montată de Alexandru Dabija la Act, m-a buşit plânsul pe la mijloc şi nu m-a prea lăsat până la final. Prins la mijloc între modernismul visător, ofensiv, inteligent, exasperat şi uşor cinic al lui Cocoşilă (un George Mihăiţă bun, deşi uşor prea cabotin în prima parte a piesei) şi tradiţionalismul fatalisto-realist, defensiv, hâtru, sceptic şi teribil de uman al lui Ilie Moromete (un Marcel Iureş crescând de la scenă la scenă până la a incendia totul în jur la momentul confruntării imaginare cu Nilă şi Paraschiv), m-am pomenit sfâşiat, rupt în două de tendinţele pe care mi le recunosc atât de bine: pe de o parte, dorinţa violentă de a scoate la lumină tot ce e vicios, murdar, retrograd, mincinos în lumea românească rurală (şi nu doar), pe de altă instinctul irezistibil de a mângâia, alina, asculta, înţelege, cauţiona”, notează Mihai Brezeanu.
Omul cu chitara
El este Omul cu chitara. E cel pe lângă care treci zilnic la metrou, dar nu îl observi, cel care cântă celor care vor și celor care nu vor să-l asculte. E cel care ar putea să-ți întrerupă pentru o clipă traseul monoton, pe care îl parcurgi aproape somnambulic. Omul cu chitara e martorul frânturilor de viață de la metrou: le culege, le ordonează, uneori le asociază cu propriul traseu, însă, cel mai important- el reduce la esențial totul și identifică un șablon al “devenirii umane”. Marius Bodochi este „Omul cu chitara ”, de Jon Fosse, o piesă în regia artistică a lui Mihai Măniuțiu pusă în scenă la Teatrul Municipal Turda. Spectacolul Hai Iu Iu Nu Hey You You s-a născut la Gala Tânărului Actor – HOP de la Costineşti, şi este rezultatul unui atelier de creaţie intitulat „Maria Tănase – 1913-2013”, coordonat de muzicianul Vlaicu Golcea şi desfăşurat pe parcursul a patru zile. Radu Afrim şi Vlaicu Golcea au transformat omagiul adus de o parte dintre concurenţii de la HOP marii cântăreţe Maria Tănase, singura artistă care a valorificat cântul românesc popular autentic, într-un spectacol de sine-stătător care este, deopotrivă, o adevărată aventură muzicală şi un îndrăzneţ dialog între trecut şi prezent.
Spectacolul cu Maia Morgenstern este un n concept de Radu Afrim şi este un spectacol produs de UNITER București.
SPECTACOLE ÎN FITO 2014
– CĂLIN (POVESTEA MODERNĂ), dramaturgie de Hannah Wolf și Horia Suru, inspirat din „Wunschkonzert” de Franz Xaver Kroetz și din „Călin (file din poveste)”, de Mihai Eminescu, regia artistică Horia Suru – Teatrul Municipal „Bacovia”, Bacău
-DRAGOSTE, ÎN PATRU TABLOURI, de Lukas Bärfuss, regia artistică Daniel Vulcu – Teatrul Regina Maria, Oradea – cu Georgia Căprărin şi Alin Stanciu,
-LEONCE ȘI LENA, un scenariu de Mihai Măniuțiu și Ada Milea după Georg Büchner, regia artistică Mihai Măniuțiu – Teatrul Regina Maria, Oradea – cu Andrian Locovei, Sirghi Pavel, Razvan Vicoveanu, Eugen Neag, Richard Balint şi Radu Tudor
-LIFE SEQUENCES. PROFILE, un spectacol de Florin Fieroiu – Teatrul Regina Maria – cu Dometi George, Georgia Căprărin, Alin Stanciu, Razvan Vicoveanu, Andreea Gabor, Alina Vico şi Radu Tudor
-FACTORUL UMAN, de Thyerri Janssen, regia artistică Alexandru Mâzgăreanu – Teatrul de Comedie București – cu Dan Radulescu
-FAMILIA TÓT, de Örkény István, regia artistică Bocsárdi László – Teatrul Național „Marin Sorescu”, Craiova
-ÎN AFARA JOCULUI, de Sergi Belbel, regia artistică Ion-Ardeal Ieremia – Teatrul Național Timișoara
-PANICĂ (TREI BĂRBAȚI PE PUNCTUL DE-A CEDA PSIHIC), de Mika Myllyaho, regia artistică Theodor Cristian Popescu – Teatrul Nottara București
-PERPLEX, de Marius von Mayenburg, regia artistică Theodor Cristian Popescu – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad – în Oradea.
-POEZIA VISULUI, de Miriam Răducanu, după textele lui Emil Botta, regia artistică Miriam Răducanu – Teatrul Unteatru București – cu Lari Giorgescu în Oradea .
-PROFU’ DE RELIGIE, de Mihaela Michailov, regia artistică Bobi Pricop – Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova – în Oradea.
-PUNCT TRIPLU, un spectacol de Bogdan Georgescu – Teatrul Național Târgu Mureș și Colectiv A Cluj – în Oradea.
TIPOGRAFIC MAJUSCUL, un spectacol de Gianina Cărbunariu – o coproducție dramAcum și Teatrul Odeon București
-TITANIC VALS, de Tudor Mușatescu, regia artistică Alexandru Dabija – Teatrul Odeon, București
-TREI NOPȚI CU MADOX, de Matei Vișniec, regia artistică Radu Dinulescu – Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galați
-YOM KIPPUR, de Hanna Azoulay Hasfari, regia artistică Eugen Gyemant – Teatrul de Nord Satu Mare – cu Ioana Cheregi
-ZIC ZAC, un spectacol de Andrea Gavriliu rezemată de Ștefan Lupu, spectacol independent București – cu Andrea Gavriliu în Oradea .
Citiți principiile noastre de moderare aici!