Vești bune pentru specialiștii atelierelor care efectuează inspecții tehnice perioadice (ITP) și vești proaste pentru proprietarii mașinilor mai vechi de 12 ani. Din 2018, primii vor avea mai mult de lucru, ceilalți vor plăti mai mult pentru mașinile din posesie.
ITP va trebui făcută în fiecare an pentru mașinile cu o vechime mai mare de 12 ani. Acest lucru este prevăzut în Legea nr. 260/2017 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și în categoria de folosință conform destinației, prin inspecția tehnică periodică.
Potrivit articolului 2, litera b din actul normativ amintit, inspecția tehnică periodică trebuie făcută la “autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune, la 2 ani, respectiv la un an în cazul autovehiculelor care au o vechime de cel puțin 12 ani, cu excepția vehiculelor de interes istoric”.
În ceea ce privește autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune, aceste se supun primei inspecții tehnice periodice la 3 ani, dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi.
Legea nr. 260/2017 mai prevede că „în cazul în care la inspecția tehnică periodică se constată doar deficiențe minore, se consideră că inspecția a fost trecută, iar vehiculul nu mai este supus din nou inspecției”.
În cazul în care la inspecția tehnică periodică se constată deficiențe majore, se consideră că inspecția nu a fost trecută, iar proprietarii vor fi nevoiți să le repare în cel mult 30 de zile. Actul normativ va intra în vigoare la data de 20 mai 2018.
Potrivit Codului Rutier, cei care conduc pe drumurile publice un vehicul care nu corespunde din punct de vedere tehnic sau al cărui termen de valabilitate a ITP este expirat va fi sancționat cu amendă cuprinsă între 900 și 2.000 de lei.
Șoferi nemulțumiți
Reacțiile proprietarilor de mașini nu au ezitat să apară. Și nu sunt deloc măgulitoare la adresa autorităților. “Cu cât dați legi mai aspre, cu atât crește șpaga. Rău pentru noi, oamenii de rând. La RAR se învârt zeci de milioane pe zi, și mă refer doar la șpaga de a trece”, este părerea postată de Contantin Dobe pe o pagină de socializare.
“De ce să dai șpagă, să treci mașina care are probleme domnu Dobe? Din cauza unora care dau șpagă, de aceea merge bine în România! Ia încercați să nu dați șpagă, să vedem ce se întâmplă”, îi răspunde Silviu Cătuna.
Gyuri Szep – Toth spune că “Cei care cumpără mașini vechi n-au bani de mașini noi. Cu cât se inventează noi taxe și impozite n-or să aibă bani să le schimbe”.
Adrian Plai crede că singurul rost al introducerii ITP în fiecare an este de a sărăci populația.
Citiți principiile noastre de moderare aici!