În contextul aglomerației de pe Aeroportul din Cluj Napoca, cu ocazia plecării agricultorilor sezonieri la muncă în Germania, și a discuțiilor generate în mass-media vizavi de acest subiect, ITM Bihor vine cu o serie de precizări referitoare la prevederile „Legii nr.156/2000 privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate”, asupra drepturilor și obligațiilor în procesul de plasare a forței de muncă în străinătate.
„Activitatea de plasare forță de muncă în străinătate, o poate desfășura numai agentul de plasare a forţei de muncă persoană juridică, în condițiile Legii nr. 156/2000 (republicată) privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate”, informează Marius Rotar, inspectorul șef al ITM Bihor.
Obligațiile agenților de plasare
Agenții de plasare a forței de muncă în străinătate sunt obligați să se înregistreze la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială îşi are sediul. De asemenea, au obligația să încheie cu persoane juridice sau fizice, stabilite într-un alt stat decât România, care au calitate de angajator conform legislației statului respectiv, contracte care conțin oferte ferme de locuri de muncă. Totodată, sunt obligați să încheie cu solicitanții locurilor de muncă contracte de mediere și să asigure încheierea contractelor de muncă dintre cetăţenii români şi angajatorii străini şi în limba română, înainte de plecarea din România.
Potrivit actului normativ amintit, „Pentru statele în care contractele individuale de muncă se încheie, potrivit legislaţiei aplicabile în statul respectiv, în formă scrisă, agenţii de plasare au obligaţia de a asigura încheierea acestora de către părţi atât în limba statului în care se află stabilit sau îşi desfăşoară activitatea angajatorul, cât şi în limba română, înainte de plecarea salariatului din România”.
Pentru statele în care forma de angajare nu se realizează prin încheierea unui contract de muncă, agenţii de plasare au obligaţia de a asigura comunicarea, către salariatul cetăţean român, înainte de plecarea acestuia din România, a documentului echivalent contractului de muncă potrivit legislaţiei statului de destinaţie, atât în limba română, cât şi în limba statului în care se află stabilit sau îşi desfăşoară activitatea angajatorul.
Un alt articol al legii prevede că „Agenţii de plasare vor păstra la sediul social sau, după caz, la sediile secundare câte o copie, în limba română şi în limba statului în care se află stabilit sau îşi desfăşoară activitatea angajatorul, a contractului individual de muncă, semnat de părţi conform alin. (1), sau, după caz, un exemplar al documentului prevăzut la alin. (2), pe care au obligaţia de a le pune la dispoziţia inspectorilor de muncă, cu ocazia controlului”.
Atenție asupra zborurilor
Marius Rotar atrage atenția și asupra art.6 din Procedura de avizare din 10 aprilie 2020 a zborurilor care intră sub incidenţa art. 10 alin. (1) din Ordonanţa militară nr. 7/2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19, aprobată prin Ordinul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nr. 875 din 10 aprilie 2020.
Potrivit Ordinului, transportul pasagerilor spre aeroportul de îmbarcare pe teritoriul României se organizează de către agentul de recrutare, persoană juridică autorizată conform reglementărilor aplicabile. Acesta este responsabil de asigurarea echipamentelor de protecţie împotriva COVID-19 pentru toţi pasagerii.
Agentul de recrutare va organiza transportul spre aeroportul de îmbarcare numai după primirea acordului din partea administratorului aeroportului respectiv. Pasagerii care folosesc alte mijloace de transport decât cele puse la dispoziţie de agentul de recrutare vor fi informaţi în mod corespunzător de către acesta, în timp util, cu privire la posibilitatea deplasării spre aeroport. Agentul de recrutare este obligat să asigure prezenţa pe aeroportul din România a unui reprezentant care să acorde asistenţă permanentă pasagerilor, inclusiv în situaţia întârzierii sau anulării zborului. Datele de contact ale reprezentantului se comunică administratorului aeroportului cu cel puţin 24 de ore înainte de efectuarea zborului.
Operatorul de transport rutier de persoane va îmbarca numai pasageri care sunt echipaţi corespunzător (mască şi mănuşi de protecţie), cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.
Trimite articolul
XUnde sunt ordonantele militare? Daca cineva iese din casa sa cumpere o paine il amendati. Dar cu acesti indivizi care vor sa mearga in Germania ce sa intapla? Sunt mai sus de lege? Sau cineva din parlament a primit o gramada de bani din partea Germaniei?
Sa va fie rusine!