Secretarul de stat de Stat în Ministerul Sănătăţii, dr. Raed Arafat şi inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, general de brigadă Ioan Baş, au deschis oficial activitatea la dispeceratul medical integrat de la sediul Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă.
Operaţionalizarea dispeceratului integrat este parte a unui proiect al Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Sănătăţii şi al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale. Dispeceratul situat într-un imobil al sediului ISU Bihor de pe str. Avram Iancu are ca scop eficientizarea managementului situaţiilor de urgenţă şi optimizarea intervenţiei medicale de urgenţă şi descarcerare la nivelul judeţului Bihor.
Solicitări
Dr. Hadrian Borcea a explicat modul de acţiune la dispecerat şi beneficiile acestui sistem integrat: coordonarea convergentă a resurselor umane şi materiale şi realizarea unui management unitar de preluare a cazurilor ce implică acordarea asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat în fază pre-spitalicească. În momentul când o persoană sună la 112 şi cere un ajutor medical sau/şi de la pompieri, apelul e direcţionat doar la dispecerat (şi nu se mai sună la alte câteva instituţii, până când se găseşte echipajul potrivit). Aici se analizează rapid posibilităţile de rezolvarea cazurilui şi medicul coordonator ia decizia.
Un asistent de la SMURD, unul de la Ambulanta Bihor şi un medic de la Ambulanta şi SMURD (prin rotaţie) vor asigura activitatea la dispecerat, alături de doi subofiţeri pompieri militari.
Conform analizei efectuate, din cele aproape 15.000 de apeluri făcute la 112 anul trecut, aproape 12.000 au reprezentat cazuri medicale (zilnic 40 de apeluri) rezolvate de SMURD. La fel, anul trecut, în jur de 70.000 de solicitări de ajutor au fost soluţionate prin Ambulanta Bihor.
Bihorul este al 25-lea judeţ din ţară unde se operaţionalizează un astfel de dispecerat medical integrat.
Ce se face la dispeceratul integrat:
asigură permanent preluarea apelurilor de urgenţă transmise de sistemul unic pentru apeluri de urgenţă 112;
cunoaşte permanent capacitatea operativă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Crişana” al judeţului Bihor;
cunoaşte permanent misiunile care au fost executate sau sunt în curs de executare, situaţia operativă, forţele şi mijloacele angajate în acţiuni;
transmite şi urmăreşte executarea ordinelor şi dispoziţiilor, primeşte rapoartele operative de la serviciile pentru situaţii de urgenţă;
asigură menţinerea legăturii neîntrerupte cu subunităţile operative, precum şi cu forţele cu care cooperează în zona de competenţă;
alertează de îndată structura/personalul de intervenţie;
asigură şi menţine permanent legatură cu resursele proprii dislocate la locul evenimentului sau cu structurile din care provin acestea, precum şi cu forţele şi structurile cu care se cooperează;
retransmite prin sms informări, avertizări, atenţionări privind fenomenele meteo periculoase către Consiliul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă şi Consiliile locale pentru Situaţii de Urgenţa.
Utilizarea numărului de urgenţă 112
Utilizaţi numărul de urgenţă 112 pentru orice fel de urgenţă şi ajutor (de la Ambulanţă/SMURD, Poliţie, Pompieri, Jandarmerie, dar şi pentru sfaturi medicale din partea medicilor coordonatori din cadrul dispeceratului).
când viaţa, sănătatea sau proprietatea cuiva este ameninţată sau este în pericol
dacă sunteţi martorii unui eveniment care ar putea pune pericol viaţa cuiva
utilizarea liniei de urgenţă în mod nejustificat poate îngrădi accesul persoanelor a căror viaţă este în pericol şi care au nevoie urgentă de intervenţia Ambulanţei/SMURD, Poliţie, Pompieri.
Răspundeţi la întrebările operatorului de urgenţă.
Urmaţi instrucţiunile date de operator.
Citiți principiile noastre de moderare aici!