Galeria de Artă Reperaj din Cetate a găzduit, sâmbătă seara, o expoziție cum nu a mai văzut Oradea până acum, o expoziție de artă video în care protagonistele, patru artiste din Orientul Apropiat: Halida Boughriet, Fatoș Irwen, Simin Keramati și Tahmineh Monzavi, își folosesc corpurile ca unealtă artistică. ” E o expoziție puternică” , apreciază Vioara Bara președintele Uniunii Artiștilor Plastici din România, filiala Oradea. Orădeanca Teodora Talhoș a studiat Istoria Artei la Viena, iar recent a reușit să intre în galeria selectă a celor care sunt admiși să facă un master în Studiul curatorial la Frankfurt. Pe cele patru expozante de la Galeria Reperaj, Teodora Talhoș le-a cunoscut la Viena , în cadrul unei expoziții mai vaste care avea ca temă Orientul Mijlociu. “Mi-am propus atunci să creez la Oradea o expoziție care să aibă sens, în contextul în care pozițiile politice se radicalizează, să șterg din prejudecățile care sunt în raport cu Orientul Mijlociu. Unul din scopurile expoziției e deconstruirea dihotomiei în arta contemporană dintre Est și Vest “, spune Teodora Talhoș.
În expoziție poate fi văzut un performance în care autoarea încearcă să relationeze pe stradă prinzând oamenii de mână, concluzia după acest demers fiind că oamenii simpli sunt cei mai cooperanți în astfel de situații. Un alt filmuleț dă un prim-plan cu două mâini în care se arată cum se coase un model complicat pe o palmă, fară a curge nici o picătură de sânge și cum modelul complicat e smuls fără a curge sânge. Una dintre valențele date gestului s-ar putea referi la originile noastre arhaice. Un altul arată cum ies perle din gura unei femei. “În Coran, cei mai vrednici dintre noi poartă haine de aur și perle. O altă interpretare se referă la rolul protector al scoicii, perlele fiind produse ca mijloc de apărare împotriva bacteriilor “, a explicat curatorul. “Operele artistelor cu origini în Orientul Apropiat vorbesc, pe de o parte despre o mare suferință, pe de altă parte despre dorința de a merge mai departe și de a ignora regulile impuse de un regim strict, nepermisiv”. Expoziția “No Comment” vorbește despre ce înseamnă să fii artist într-o zonă de conflict. “Mai mult, vorbește despre ce greutăți și piedici întâmpină femeile care practică meseria de artist într-un sistem totalitar, care nu permite dreptul la liberă exprimare”, explică curatorul Teodora Talhoș. Folosindu-și corpurile ca unealtă artistic, artistele arată ” refuzul față de normele impuse, protestând prin încălcarea tabuurilor, ripostând la stereotipuri sau revendicând spațiul public”.
Sarea și situația kurzilor
Fatoș Irwen este o artistă, profesoară feministă și activistă de origine kurdă, născută în Turcia. După ce a participat la un protest în 2013, pe baza mărturiei unui martor anonim, fără nici o dovadă, a fost acuzată în septembrie 2017 de “promovare și participare la o organizație teroristă”, fiind, prin urmare, încarcerată într-o închisoare de maximă securitate din Mardin. Înaintea întemnițării, artista lucra și trăia în Istanbul. ” Temele preponderente în arta sa sunt de natură politică, referitioare la situația dificilă a kurzilor și a femeilor din Turcia. Opresiunea cetățenilor, lipsa libertății de exprimare, precum și religia sau ecologia întregesc spectrul tematic al artei lui Fatos Irwen”, spune curatorul Teodora Talhoș. Despre situația kurzilor vorbește și lucarea “Sare” din expoziția de la Reperaj, care prezintă o siluetă care se deplasează cu spatele la privitor pe un sol format din sare, un material care rănește pielea și în care piciorul se cufundă ușor. Silueta continuă să meargă până devine un punct. “Urmele de pași create cu mare dificultate din cauza asprimii solului simbolizează drumul sinuos al unui popr într-un mediu neprielnic, dușmănos. Vâjâitul neprietenos al vântului întărește senzația de singurătate”, explică curatorul Teodora Talhoș. Expoziția “No comment” subliniază, potrivit curatorului, “importanța curajului de a te exprima liber și de a lupta împotriva heteronomiei”. “Sper că expoziția va încuraja curiozitatea și aprecierea față de alte culturi și că va stimula un dialog deschis cu publicul”, e mesajul curatorului Teodora Talhoș, care intenționează să aducă, anul viitor, la Oradea, o altă expoziție.
Citiți principiile noastre de moderare aici!