Concertul simfonic de joi, 24 septembrie, de la ora 19:;00, al Filarmoniciii de Stat Oradea îi va avea ca invitați, pentru prima oară la Oradea, pe dirijorul Alexandru Ilie și violoncelistul Octavian Lup.
Alexandru Ilie este deținător a numeroase premii printre care premiul pentru Cel mai bine clasat dirijor român la Concursul Internaţional „Jeunesses Musicales” ediţia a V-a – 2014. Anul 2018 a fost unul în care Alexandru Ilie a atins de fiecare dată etapele finale ale concursurilor la care a participat: Concursul Național de Dirijat „Ionel Perlea” în cadrul căruia s-a clasat pe primul loc obținând Trofeul „Ionel Perlea”, finalist și locul al V-lea la Concursul Internațional de Dirijat BMI și locul al III-lea la prestigiosul Concurs Internaţional de Dirijat „Jeunesses Musicales”. Pe plan extern, în anul 2016 a atins etapa semifinală în cadrul Concursului Internațional de Dirijat „Felix Mendelssohn”, clasându-se pe locul al 5-lea dintr-un total de 240 de participanți.
În prezent, este dirijor permanent și conduce departamentul de Studii Muzicale al Operei Comice pentru Copii din Bucuresti, din luna februarie a anului 2017, iar din anul 2019 a preluat și funcția de dirijor permanent al Teatrului de Operetă și Musical „Ion Dacian”.
[eadvert]
Dramă muzicală
Alexandru Ilie va dirija la Oradea două simfonii de Mozart şi un concert de Dvořák. Prima lucrare din program va fi Simfonia nr. 23 în Re major, K.181 de W.A. Mozart, care poartă denumirea de „simfonia uvertură”. Este foarte scurtă ca durată, aproximativ zece minute, trecându-se dintr-o parte în alta a lucrării fără pauză. Cea de a doua lucrare este Simfonia nr. 25 în sol minor, K.183, cunoscută sub denumirea de „mica simfonie în sol minor”. Este una dintre cele două simfonii ale lui Mozart scrise în această tonalitate. Cealaltă este Simfonia nr. 40. Prima parte a Simfoniei nr. 25 este foarte cunoscută şi datorită faptului că a fost folosită în deschiderea filmului „Amadeus” de Milos Forman.
„Deschidem programul cu două lucrări de la mijlocul perioadei de creaţie mozartiene. Simfonia nr. 23 nu este atât de cunoscută, dar este extraordinar de frumoasă şi de riguroasă. Simfonia nr. 25 nu degeaba a fost aleasă ca şi coloană sonoră a filmului Amadeus. Începutul filmului este unul foarte dramatic. Salieri în acel moment are o tenativă de sinucidere, având această muzică în fundal, iar pe parcursul filmului această temă revine la fiecare apariţie a lui Salieri în cadru. E foarte interesant că a fost aleasă tocmai Simfonia nr. 25. Dar cu atât mai mult este evidentă drama muzicală din această simfonie. Cu orchestra orădeană am relaţionat extraordinar. Am mai dirijat aceste simfonii şi în alte părţi, dar pot să spun că aici m-am simţit foarte confortabil alături de orchestră”, spune dirijorul Alexandru Ilie.
„Regina” concertelor de violoncel
Programul se va încheia cu Concertul pentru violoncel și orchestră în si minor, op. 104 de Antonin Dvořák, una dintre cele mai cunoscute piese compuse pentru acest instrument. Concertul a fost scris în 1894 şi este ultima piesă concertantă a marelui compozitor ceh.
Solistul acestui concert este Octavian Lup, unul din cei mai străluciți violonceliști ai generației sale, făcând parte din topul soliștilor români care au reușit să se impună pe cele mai importante scene naționale și internaționale. La începutul anului 2019, acesta obține titlul de Doctor în Muzică la Universitatea Națională de Muzică din București. Octavian Lup este membru al cvartetului de violoncele Cellisimo alături de Marin Cazacu, Alexandra Guțu și de Răzvan Suma. De asemenea, este prim violoncelist al orchestrei Camerata Regală, membru al Orchestrei Române de Tineret și al Orchestrei Simfonice a României.
Laureat a multor concursuri din România cât și din străinătate, Octavian Lup a concertat pe patru continente ale lumii, alături de nume mari din domeniul muzicii clasice. Din 2019 face parte din orchestra Operei Naționale din București, în paralel desfășurând și o bogată activitate solistică și pedagogică fiind dr. lector la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. De asemenea, este atras și de arta dirijorală, fiind dirijorul orchestrei A.T.A.C., prin proiectul New Hope pe care l-a conceput în 2019.
„Concertul de violoncel de Dvořák poate fi considerat cu lejeritate regina concertelor pentru violoncel şi asta pentru că este poate cel mai complex şi profund concert pentru violonceliştii foarte tineri cum sunt şi eu. Are o profunzime aparte şi un aer atât de colorat şi de expresiv. Este o lucrare absolut incredibilă! Nu degeaba a fost compusă pe parcursul a zece ani. Dvořák a călătorit foarte mult în America şi are foarte multă muzică de peste ocean acolo, combinată cu cea europeană. Absolut o delicatesă acest concert!”, punctează Octavian Lup.
Violoncelistul adaugă că este onorat şi bucuros de fiecare dată când are ocazia de a cânta acest concert. „Nu mi s-a dat până acum să cânt cu o orchestră atât de disciplinată. Comportamentul exemplar este un lucru care face cinste şi ar fi minunat să se întâmple aşa peste tot în ţară. Dar şi din punct de vedere al calităţii orchestra stă foarte bine, în sensul că acest concert, de pildă, este unul foarte dificil mai ales la partea de suflători, de alămuri. E foarte complicat şi complex. Am putut să simt comuniunea cu colegii din orchestră la repetiţii, am simţit că am făcut muzică împreună, a fost o poveste pe care am creat-o noi”, mărturiseşte violoncelistul.
S-au făcut eforturi susţinute pentru a putea fi interpretat acest concert, fiind foarte multe discuţii legate de echipa de suflători în funcţie de câţi instrumentişti pot să fie pe scenă pentru a respecta condiţiile de distanţare. Octavian Lup se simte din acest punct de vedere „deosebit de privilegiat” să poată interpreta la Oradea acest concert, cu o orchestră cu un număr de instrumentişti mult redus. JB – C.B.
Abonamente
Pentru a veni în sprijinul celor care doresc abonamente, Filarmonica de Stat Oradea pune la dispoziție un abonament de 10 spectacole, valabil în perioada 1 octombrie-17 decembrie. Prețul acestui abonament este de 180 lei și este disponibil la casa de bilete al Filarmonicii, care s-a mutat la intrarea principală, la garderobă.
Concertele se desfășoară cu respectarea tuturor normelor pentru prevenirea răspândirii virusului COVID 19.
Citiți principiile noastre de moderare aici!