În timp ce dinspre Opoziția PNL apar critici la adresa modului în care Consiliul Județean administrează și investește în infrastructura județeană de drumuri, în birourile CJ Bihor din Parcul Traian se pritocesc, totuși, niscaiva investiții.
Ce-i drept, ritmul ar putea fi unul mai alert. Cu atât mai mult cu cât mandatul trioului Pásztor – Mang – Bodea a intrat încă de anul trecut în a doua sa jumătate. Cuscrul lui Ioan Mang, consilierul județean Ionel Avrigeanu (PNL), observa cum promisiunea electorală a șefului PSD Bihor, aceea de a asfalta toate drumurile de pământ din județ, este totuși departe de a fi împlinită.
Un drum uitat
În schimb, vicepreședintele Traian Bodea încearcă să puncteze la capitolul transparență, dându-ne relații despre trei proiecte importante ale Consiliului Județean, pe partea de infrastructură rutieră.
Și începe chiar cu un drum reclamat de liberali – proiectul drumului județean Tășad – Copăcel – Șerghiș, început încă din anul 2010 și finanțat din bugetul județului. Un drum care, între timp, a trecut pe finanțarea Ministerului Dezvoltării, prin PNDL, dar iată că după ce fostul constructor a abandonat lucrarea, în 2016, Consiliul Județean nu mai este în stare să-l finalizeze. Chit că la vremea respectivă Mang se lăuda cu trecerea drumului pe PNDL.
La acest drum a lucrat chiar Ghenau – compania actualului vice Traian Bodea, care la vremea respectivă nu avea funcție în Consiliul Județean. De altfel, imediat după ce a devenit vicepreședinte, Bodea a renunțat la lucrarea respectivă, pentru a nu fi acuzat de conflict de interese. Pentru a elimina orice speculații, Bodea a renunțat la activitatea de drumar. „Între Poiana Tășad și Copăcel mai sunt 2,5 kilometri neasfaltați. Am asfaltat destul de mult din el, numai că nu erau terminate șanțurile betonate”, își amintește Bodea. Pe relația Tășad – Poiana Tășad – Copăcel – Surduc – Șerghiș (DJ 767B) sunt 21 de kilometri.
„Proiectul pe care s-a făcut execuția e mai vechi de zece ani, făcut fiind de Proiect Bihor. Va fi scos la licitație cu proiectare și execuție, la pachet. Acum, Proiect Bihor lucrează la studiul de fezabilitate. Trebuia să ni-l predea în decembrie, dar îl predă în ianuarie. În februarie ar trebui ca drumul să fie scos la licitație, pentru finalizarea proiectului”, transmite Bodea. Întrebat de ce a avut nevoie Consiliul Județean de doi ani și jumătate pentru a scoate din nou lucrarea la licitație, vicepreședintele Traian Bodea nu a mai căutat scuze… Nici nu avea cum, chit că nu se simte direct responsabil, de vreme ce Direcția Tehnică nu este în subordinea sa, ci în subordinea colegului de alianță, șeful PSD Bihor, Ioan Mang.
Translația Aleșd – Beiuș
Un alt drum pentru care Consiliul Județean a obținut finanțare de la Guvern, prin PNDL, este cel ce leagă zona Aleșd (DN 1) de zona Beiuș (DN 76), pe relația Aștileu – Călățea – Tomnatic – Roșia – Remetea. Pentru 33,6 de kilometri din acest drum există o finanțare de 25 de milioane de euro, prin PNDL. Contractul pentru DJ 764 Beiuș – Roșia – Aleșd nu va putea fi finalizat în actualul mandat. „Din păcate, între Zece Hotare și intersecția cu drumul ce duce spre Damiș mai sunt încă 8 kilometri de drum pietruit. Proiectul există. Încă din noiembrie am trimis spre validare caietul de sarcini, către ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice – n.red.). Așteptăm validarea caietului de sarcini și îl urcăm pe SICAP. Pe acest drum trebuie refăcut tot, inclusiv rigole, poduri, podețe, semnalizare rutieră. Este reabilitare totală. Va fi o legătură foarte bună între Aleșd și Beiuș, deoarece cei de pe Valea Crișului acum trebuie să treacă piatra, pentru a ajunge dincolo, în zona Beiuș. Să fie reabilitat cu prioritate tronsonul de 8 kilometri rămas neasfaltat, și ulterior celelalte tronsoane.
Se vor face lărgiri, casetări”, transmite vicele Bodea, care nu va apuca să vadă proiectul finalizat în actualul mandat. Dar măcar de ar începe lucrările în forță, în acest an…
Când anunță câștigătorii?
În fine, un drum capital pentru dezvoltarea turismului montan în județul Bihor întârzie să-și afle constructorii. Este vorba, desigur, despre Drumul Apusenilor, finanțat cu fonduri europene. Deși a demarat licitația încă din primăvara anului trecut, Consiliul Județean nu a izbutit, încă, să desemneze câștigătorii, după ce președintele Pásztor și vicepreședintele Mang anunțaseră inițial ca termene lunile noiembrie, respectiv decembrie… „Câștigătorii ar trebui anunțați luna aceasta. Vorbim acum de termene de ordinul zilelor”, se exprimă Bodea, cel care coordonează Direcția Economică.
Lucrările la Drumul Apusenilor constau în modernizarea și reabilitarea traseului format din DJ 764A Beiuș – Stâna de Vale, cu o lungime de 26,2 kilometri, și DJ 108J Remeți – Stâna de Vale, având lungimea de 17,2 kilometri. Cele două drumuri formează un lot. Valoarea estimată cu TVA a achiziției este de 118,8 milioane de lei. Un alt lot este drumul montan cu serpentine DJ 108K Remeți – limita cu județul Cluj, având o lungime totală de 12,9 kilometri, un tronson de drum care, din cauza ninsorilor și a arborilor căzuți în drum, a fost închis, recent. Valoarea estimată a achiziției pentru acest drum: 32 milioane de lei. Prin proiectul Drumului Apusenilor, cu 33 de milioane de euro vor fi reabilitați și modernizați 56,3 kilometri de drum județean, în zona turistică montană a Bihorului, ceea ce ar putea conduce la o puternică dezvoltare a turismului în zona barajelor Leșu și Drăgan.
Numai de ar reuși Consiliul Județean să iasă din viteza de croazieră, ce lasă de dorit…
Citiți principiile noastre de moderare aici!