Investiția a intrat deja în etapa de licitație publică, iar lucrările vor fi realizate în cinci loturi distincte, ce vizează infrastructura de-a lungul principalelor râuri din regiune: Ier, Barcău, Crișul Repede, Canal Colector și Crișul Negru.
Conform unui comunicat al Administrației Bazinale de Apă Crișuri (ABA Crișuri), proiectul presupune amenajarea a 191,325 kilometri de piste pentru biciclete pe digurile de apărare împotriva inundațiilor. Directorul ABA Crișuri, Pásztor Sándor, a subliniat că această investiție va aduce multiple beneficii, atât pentru infrastructura de apărare, cât și pentru turismul sustenabil în zonă.
„Malurile apelor vor fi consolidate, accesul pe coronamentele digurilor va fi îmbunătățit, iar populația va avea acces la piste de biciclete moderne, similare celor din rețeaua europeană EuroVelo”, a declarat acesta.
Proiectul este împărțit în cinci loturi de execuție, fiecare dedicat unui sector specific al bazinului hidrografic Crișuri:
Lotul 1 – Râul Ier (52,71 km) – Traseul va fi amenajat pe malul stâng al râului Ier, între localitățile Andrid și Ianca, din județul Satu Mare și județul Bihor. Pista va conecta localitățile Santău, Pir, Sălacea, Tarcea, Cherechiu, Săcueni, Diosig din Bihor.
Lotul 2 – Râul Barcău (43 km) – Pe malul drept al râului Barcău și în valea Înot, între Marghita și Frontiera cu Ungaria, vor fi amenajate 43 de kilometri de pistă, traversând localitățile Marghita, Abrămuț, Chişlaz, Sâniob, Sălard, Roşiori și Tămăşeu din județul Bihor.
Lotul 3 și 4 – Râul Crișul Repede (60,88 km) – Aceste două trasee vor fi construite pe malurile râului Crișul Repede, cu un total de 60,88 km. Traseul va străbate localitățile bihorene Oradea, Sântandrei, Borș, Girișu de Criș și Toboliu, iar pe malul stâng, între Tărian și digul malului drept al Canalului Colector, va include localitățile Girişu de Criș, Toboliu, Sânnicolau Român, Cefa, Mădăras și Salonta.
Lotul 5 – Canalul Colector și Crișul Negru (34,735 km) – Ultimul traseu va traversa localitățile Salonta, Ciumeghiu, Avram Iancu, Mişca și Zerind, legând zonele de la confluența cu Valea Culișer până la Frontiera cu Ungaria, pe malurile Canalului Colector și ale râului Crișul Negru.
Infrastructura modernă pentru cicloturism
Pistele de biciclete vor avea o lățime între 2 și 2,4 metri și vor fi pavate cu un strat de macadam de 10 cm, asigurând un trafic sigur și confortabil. În zonele unde râurile se intersectează cu afluenții acestora, vor fi construite pasarele care să asigure continuitatea traseului pentru bicicliști.
Aceste piste vor fi nu doar un mijloc de transport sustenabil, ci și un instrument important pentru promovarea turismului în zona de vest a României, atrăgând vizitatori din țară și din străinătate, transmite ABA Crișuri.
Acest proiect va contribui semnificativ la dezvoltarea infrastructurii turistice din județele Bihor și Satu Mare, aducând beneficii economice prin atragerea turiștilor și îmbunătățind mobilitatea localnicilor. De asemenea, proiectul este un pas important în promovarea unui turism ecologic și sustenabil, prin integrarea rețelei de piste cicloturistice în peisajul natural al regiunii.
Documentația pentru licitația lucrărilor a fost deja publicată pe platforma SEAP, iar termenul limită pentru depunerea ofertelor este 4 februarie 2025. Valoarea totală estimată a proiectului se ridică la 79.491.844,3 lei, iar execuția lucrărilor se va desfășura pe parcursul următorilor ani, cu o implementare etapizată pe cele cinci loturi.
Citiți principiile noastre de moderare aici!