Din matematică, inginerie şi artă s-au născut sculpturile kinetice, însemnând sculpturi care au părţi mobile ce pot fi mişcate de vânt, de un motor sau sub acţiunea omului. Sculpturile kinetice au darul ca prin mișcare să îşi schimbe continuu aspectul, devenind imagini hipnotice.
Mici şi mari, cu toţii sunt hipnotizaţi de sculpturile lui Răzvan Chendrean, butafor, pictor-sculptor la Teatru Regina Maria şi la Teatrul Arcadia. De mai bine de 10 ani îi bucură pe spectatorii orădeni completând tabloul unor piese de teatru fără de care jocul actorilor nu ar putea fi pus în valoare complet.
Calcule, studii, angrenaje
Studiază mişcările anatomice ale păsărilor, ale libelulelor. Studii, schiţe, calcule, sute de ore de muncă se află în spatele mişcărilor sculpturilor kinetice. Pârghii, sisteme, angrenaje, roţi dinţate, o simplă roată pe care sunt prinse două tije printr-un sistem camă, la fel ca cel din motoarele maşinilor – axul cu came – toate acestea dau viaţă sculpturilor kinetice ale lui Răzvan Chendrean.
„Poziţionarea rotiţelor cu ax transformă mişcarea de rotaţie în diferite axe: orizontală, verticală, în mişcare de flexie şi extensie. Acesta e un mecanism pe care l-am folosit în cazul bufniţei, pentru apropierea şi depărtarea aripilor de corp şi pentru mişcarea ochilor. Totul este bazat pe rotiţe şi rotația lor în diferite axe, precum la ceasurile vechi, spre exemplu”, explică Răzvan Chendrean.
Piese, şuruburi şi elemente estetice
Fiecare element a fost mecanizat pentru ca sculptura să imite zborul unei libelule, a unei bufniţe, a unui dragon. Fără doar şi poate, Răzvan Chendrean îmbină arta cu ingineria şi face ca aceste discipline să se transforme într-un tot unitar.
Totul porneşte de la o schiţă făcută pe hârtie. Vin apoi munca asiduă, calculele, îmbinările, inspiraţia, talentul şi ştiinţa. În final, rezultatele sunt excepţionale.
Răzvan Chendrean farmecă privitorul nu doar prin formă si culoare, ci şi prin mişcare.
Tânărul spune că „în meseria de butafor cuvintele-cheie sunt imaginaţia şi improvizaţia, factori esenţiali, deoarece fiecare decor are propriile cerinţe, cu diferite metode de abordare. Lucrând cu diferite tehnici am devenit fascinat de arta în mişcare, de a crea păpuşi cât mai credibile, ce puteau fi mânuite într-un mod cât mai organic.
Precum mulţi artişti, foloseam o sursă de inspiraţie infinită: natura! Curios cum bătăile unei aripi înalţă o pasăre la cer, spre exemplu. Am încercat să reproduc aceste sisteme organice cât mai realist. Sculptura kinetică, de care m-am îndrăgostit în ultimul an, reuşeşte să facă acest lucru, îmbinând arta cu ingineria, astfel cele două devenind un tot unitar, ce farmecă privitorul nu doar prin formă şi culoare, ci şi prin mişcare. Pentru o sculptură kinetică am aflat că e nevoie de multă răbdare, disciplină, e nevoie să îţi permiţi să greşeşti, ca apoi să încerci o variantă mai bună”, spune Răzvan Chendrean.
Artistul a realizat deja mai multe sculpturi kinetice, unele sunt doar machete, iar altora le-a dat viaţă. Peste puţin timp, când va finaliza alte două sculpturi, intenţionează să expună în Cetate. Munca e una de durată, totuşi.
„La dragon am lucrat două luni, în timpul liber. Nu pot să spun câte piese am folosit, având în vedere că sunt multe pene, solzi din placaj, din furnir. În prezent am în plan un scenariu pentru o piesă de teatru pentru copii, bazată pe acest tip de sculpturi kinetice, şi sper să fie pe placul publicului”, e credinţa artistului.
Arta sculpturilor lui Răzvan Chendrean se împarte între creator și privitor. În prim-plan sunt păpuşile, care nu l-au trădat niciodată pe artist, nici atunci când a avut momente de cumpănă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!