Garda Financiară (GF) Bihor monitorizează transporturile intracomunitare de mărfuri 24 de ore din 24, potrivit declaraţiilor lui Călin Gal, director coordonator al instituţiei. „Cele mai multe probleme sunt cu firme Oradea «fantomă». Mă refer la produsele cerealiere, alimentare, fructe, etc. Se încearcă cumpărarea pe astfel de firme care nu înregistrează tranzacţiile în contabilitate şi în scurt timp vreme dispar”, explică directorul GF Bihor.
În acest sens, Călin Gal consideră benefică reducerea modalităţii de plată a TVA de la trei luni la o lună. „Trei luni era prea mult. În acest timp firmele nu depuneau declaraţii şi aveau timp să dispară”, spune şeful GF Bihor.
Monitorizare
Firme Oradea au obligaţia să depună la Fisc declaraţii cu tot ceea ce înseamnă operaţiuni intracomunitare. Legea prevede sancţiuni de 2% din valoarea achiziţiilor nedeclarate. „Încercăm să identificăm sau stopăm la unul două transporturi astfel de firme. Le luăm imediat în evidenţă şi le însoţim să vedem unde merg. Interesul nostru este să le facem să se fiscalizeze”, a precizat Călin Gal.
În anul 2008 tranzacţiile intracomunitare s-au intensificat. Acest lucru este reflectat şi prin sumele atrase la bugetul de stat în urma controalelor Gărzii Financiare Bihor. „În urma acţiunilor noastre am atras la bugetul de stat cu 1,5 – 2 miliarde de lei vechi mai mult în 2008 decât în 2007”, susţine directorul GF Bihor.
Munca Gărzii este uşurată de sistemul VIES, un sistem care monitorizează toate operaţiile intracomunitare purtătoare de TVA. „Ideea este că acei care se ocupă cu astfel de operaţiuni trebuie să ştie că sunt monitorizaţi şi tranzacţiile ilegale sunt de scurtă durată, urmând să fie descoperiţi”, conchide Călin Gal.
Monitorizarea tranzacţiilor intracomunitare a dus la diminuarea tot mai mult a evaziunilor fiscale, acestea continuând totuşi să existe, dar într-un număr mai redus.
Dan Birta
Citiți principiile noastre de moderare aici!