Născut în Bistriţa, a absolvit Facultatea de Arhitectură şi Urbanism din Cluj-Napoca după care s-a mutat la Oradea unde s-a căsătorit. Timp de 13 ani a colaborat cu celebra formaţie orădeană de hard rock Metropol, împreună cu care a activat şi în cadrul Cenaclului Falcăra (1983-1986). În 1988 pleacă în Ungaria, în vizită la rudele soţiei, şi nu se mai întoarce în România.
După nouă luni, pleacă mai departe în Austria, respectiv Australia, unde rămâne timp de 27 de ani, „ani care nu mi-au plăcut”, spune Traian Cosma. În aprilie 2016 revine definitiv în ţară, la Oradea, unde îşi deschide şi un studio. Albumul „back to the roots” conţine 16 piese, pe versurile Monicăi Mărgineanu, Traian Cosma şi Aurel Cobe, orchestraţiile fiind realizate de Traian Cosma, Orban Andras şi AG Weinberger. La trei dintre piese, Traian Cosma a colaborat şi cu o voce feminină, cea a Monicăi Mihaela Cojocaru.
JB&Bihon – Sunteţi un pionier al muzicii folk, dar este primul album folk din carieră. De-a lungul a câtor ani se întind cele 16 compoziţii? Una dintre acestea e chiar din timpul studenţiei, nu?
Traian Cosma: Cele mai vechi piese de pe disc sunt din anii ’70, pe vremea când cântam cu Marcela Saftiuc, sau chiar dinainte, când cântam cu un coleg de facultate, Tudor Boroş. Am compus împreună cu el primele piese pe versurile poetei Monica Mărgineanu, participând în festivalurile studenţeşti unde am câştigat o grămadă de premii. La vremea respectivă nu prea erau folkişti în ţară. Erau Mircea Florian, Marcela Saftiuc, eu şi încă câţiva. Era o perioadă de pionierat atât din punct de vedere al muzicii folk cât şi al nostru, personal.
JB&Bihon – Monica Mărginean ştiu că era una dintre asistentele dumneavoastră de la Facultatea de Arhitectură.
Traian Cosma: Da. Atunci Facultatea de Arhitectură din Cluj era proaspăt înfiinţată şi asistenţii erau proaspăt absolvenţi ai Institutului de Arhitectură „Ion Mincu” din Bucureşti. Practic, diferenţa de vârstă era de 4-5 ani dintre noi şi asistenţii noştri. Şi atunci bineînţeles că s-a format o altfel de relaţie între studenţi şi asistenţi, sau chiar şi profesori, decât în mod normal, când ai un profesor în vârstă, cu o grămadă de experienţă în spate. Faptul că profestoii noştri erau mai tineri ne-a făcut să ne apropiem mai mult de ei, şi în felul ăsta să câştigăm din punct de vedere al comunicării, al trasmiterii de idei.
JB&Bihon: Chiar prima piesă compusă pe versurile Monicăi Mărgineanu se află pe albumul „back to the roots”, piesa „Olean”.
Traian Cosma: Da, a fost prima piesă pe care am compus-o şi am interpretat-o prima dată cu Tudor Boroş prin festivalurile studenţeşti, iar mai târziu, după ce Tudor nu a mai cântat şi am început să lucrez cu Marcela Saftiuc, am cântat-o împreună cu ea. Iar pe acest disc, pentru că Marcela s-a retras complet din muzică de ani de zile, a trebuit să caut un înclocuitor, ceea ce nu a fost uşor. Dar vocea Mihaelei Cojocaru este superbă şi am fost foarte norocos să pot să o înduplec să mă ajute să scot acest disc.
JB&Bihon: Aşadar, vine firesc titlul ales pentru acest album, „back to the roots”.
Traian Cosma: Da, acesta ar fi motivul. Eu am trecut printr-o fază în care eram în balans între folk şi rock. Am colaborat 13 ani cu trupa Metropol. N-am fost niciodată membru al formaţiei Metropol, dar am făcut nenumărate turnee împreună. Cântam la început în deschiderea concertelor lor. N-a prea mers pentru că publicul venea să asculte hard-rock şi eu apăream cu balalaika şi cântam muzică folk. Nu era întotdeauna foarte bine primit acest număr din spectacol. Au fost cazuri când am fost fluierat. Până la urmă am găsit cu băieţii un compromis. Cântam folk cam cât era suportabil din punctul de vedere al publicului, iar apoi aveam câteva piese country-rock pe care puteam face tranziţia, şi pe care le cântam cu toată trupa. De aici s-a mers mai departe şi Metropol a cântat compoziţii de-ale mele. Una dintre ele apare pe discul 4 al Metropolului. Interesant este că cenzura nu ne-a aprobat textul original al piesei „Zid deasupra căderii” – care se regăseşte cu textul iniţial pe albumul „back to the roots”. Pe discul Metropol apare cu text scris pentru mine, peste noapte, de Mircea Florian şi cu titlul schimbat, „Tinereţe fără bătrâneţe”.
JB&Bihon: Aveţi mai multe colaborări pe albumul „back to the roots”.
Traian Cosma: Pe coperta din spate a discului sunt ilustraţi oamenii care m-au ajutat de-a lungul timpului să adun toate aceste cântece: Tudor Boroş, Monica Mărgineanu, Monica Mihaela Cojocaru. Apare şi AG Weiberger. Cu AG aveam la un moment dat o trupă foarte interesantă de west-coast, Podium, în care apărea şi Beluci. AG a făcut orchestraţia la piesa „Ulysse”. Apare şi Virányi Attila ca inginer de sunet, tot el a făcut masterizarea, m-a ajutat enorm de mult. Apoi apare Marcel Floruţ în al cărui studio Postanalog am făcut unele din înregistrări, prietena lui, Terez Matza a făcut grafica albumului şi fotografia de pe album aparţine lui Juliu Tivadar, cu care am lucrat o grămadă de ani pe vremea Metropolului. Primele afişe-poster care au apărut în muzica rock românească erau făcute de noi doi în laboratorul fotografic al Institutului Judeţean de Proiectare, unde lucram amândoi. Sper că nu am uitat pe nimeni pentru că fiecare a fost important în felul lui. Mai apare şi Szasz Feri care este al doilea chitarist de la Metropol şi care cântă cu mine la două piese: „Zid deasupra căderii” şi „In memoriam Bela”.
JB&Bihon: Cu ce amintiri aţi compus piesa dedicată lui Raduly Bela?
Traian Cosma: În ’94 eu eram deja de cinci ani în Australia. Vestea morţii lui Beluci m-a bulversat enorm. Noi am fost foarte, foarte buni prieteni, şi noi şi familiile noastre, şi fetele noastre. Ne întâlneam foarte des, discutam, lucram împreună. Timp de zece ani nu am putut, deşi am vrut să scriu ceva în memoria lui. Nu am reuşit. După zece ani mi-a venit inspiraţia fericită şi am compus această piesă pe care am cântat-o pentru prima dată în 2008, cu ocazia concertului aniversar de 40 de ani de Metropol. Atunci am venit din Australia pentru acest concert şi am lucrat piesa cu Szasz Feri şi cu Andrei Orbán. Pe disc piesa apare aşa cum a fost înregistrată în concertul acela.
JB&Bihon: Cu ce gânduri invitaţi fanii să asculte „back to the roots” în aceste zile complicate în care suntem nevoiţi să stăm acasă?
Traian Cosma: Această colecţie de piese, această excursie prin anii foarte mulţi ai activităţii mele artistice nu are un rezultat cu forţă de şlagăr. Nu sunt piese de care să te îndrăgosteşti. Sunt mai degrabă o mărturie a unui drum de folkist prin România şi Australia. Deci, poate fi ascultat din curiozitate, o curiozitate în zilele de astăzi în care nu mai ştim ce să facem. Dacă avem o curiozitate pe care putem să ne-o satisfacem, s-ar putea să ajute.
Trimite articolul
XBuna seara .Cu emoție am aflat de prezenta lui Traian in orașul meu drag,dar și al Lui ! Am fost trup și suflet in anii tinereții noastre.Sant bucuros ca e bine.Si eu Sant departe dar totuși aproape și prezent .Cu drag îl îmbrățișez și voi aduce caseta cu glasul Lui
Ma bucura reaaparitia lui Traian “sub reflectoare”, imi permit sa-i spun asa, pentru ca ma bucur de prietenia sa si nici nu-mi vine sa cred cum au trecut anii si ne gandim cu nostalgie la prietenii plecati departe.
Sunt convins ca Traian Cosma mai are multe de spus in acest domeniu, alaturi de prietenii lui muzicieni oradeni de top.
Sanatate si la mai multe albume.