Ne bucurăm că ai acceptat poziţia de director artistic la Trupa „Iosif Vulcan”. Orădenii au avut ocazia în stagiunile teatrului orădean dar şi datorită FITO să vadă spectacole tale, foarte apreciate de public şi provocatoare. Ai în vedere pentru programul Trupei Iosif Vulcan spectacole care sparg canoanele teatrului clasic?
Bobi Pricop: Mă bucur să mă alătur Victoriei Balint, care a fost timp de mulți ani inima acestui teatru. Acum că ocupă oficial poziția de manager, nu pot decât să fiu onorat și încântat că mi-a lansat această invitație, aceea de a aduce teatrul la ritmul de transformare al orașului din ultima vreme. Evident că lucrurile nu se schimbă peste noapte, e nevoie de programe și strategii care au nevoie de timp pentru a fi implementate. Încă de la primele mele colaborări cu Teatrul Regina Maria, am descoperit un public coagulat în jurul trupei, fidel și activ, ceea ce este minunat. Pentru că dorim să ne arătăm aprecierea față de el, vom pregăti în continuare spectacole mari, care să-l atragă în sala de teatru. Ne dorim, totodată, ca în paralel să-i propunem teme importante de discuție și problematici contemporane provocatoare. Teatrul are și acest rol de catalizator al spiritului contemporan, prin care societatea este pusă față în față cu teme relevante pentru timpurile pe care le trăim, prin care se pun întrebări cheie și prin care se consolidează o comunitate unită. Ne interesează să ne adresăm și altor categorii de spectatori, ușor-ușor să concepem un repertoriu în care toată lumea să poată găsi un spectacol de interes.
Ai pus în scenă spectacole de succes la Teatrul Regina Maria şi ştiu că ai în pregătire la Oradea un alt spectacol pentru care ai selectat tineri pasionaţi de teatru pentru a face parte din distribuţie. Ne poţi dezvălui ceva legat de viitorul spectacol?
Bobi Pricop: Împreună cu Vicky (Victoria Balint) am hotărât să înființăm această trupă de liceeni care să crească și să se dezvolte alături de Teatrul Regina Maria. Repetițiile pentru spectacolul acesta vor începe în toamna anului viitor, iar până atunci vom pregăti ateliere și cursuri săptămânale cu tinerii selectați în urma castingului. Aceste ateliere le vor îmbunătăți vorbirea, dicția, mișcarea scenică, improvizația, dansul ș.a.m.d. Este un proiect extraordinar nu doar pentru că va contura o trupă de actori foarte tineri ai orașului, ci și pentru că adolescenții vor avea șansa de a fi mentorați de actorii lor preferați din trupa Iosif Vulcan. Obiectivul nostru este acela de a-i vedea jucând împreună pe scenă în toamna lui 2025, în spectacolul-eveniment „Deșteptarea Primăverii”, care va fi o adaptare a piesei clasice semnate de Frank Wedekind.
Testezi mereu în spectacolele tale graniţa dintre public şi scenă. Cât de importantă este complicitatea spectatori-actori?
Bobi Pricop: Cred că magia acestui „împreună” din momentul în care are loc întâlnirea dintre actori și spectatori e cu adevărat un privilegiu. Și lucrul acesta parcă a devenit și mai evident în perioada de după pandemie, și acum parcă apreciem mai mult această întâlnire. Teatrul trebuie să fie un spațiu al interogării, un loc în care să ne reîntâlnim cu noi înșine, un răgaz pentru introspecție, care să ne ajute să ne înțelegem mai bine atât noi pe noi, cât și pe cei din jurul nostru.
La ce proiecte te-ai gândit pe componenta educaţională?
Bobi Pricop: Vom dezvolta mai multe programe, acestea urmând să fie anunțate pe măsură ce vor fi puse în practică. Un prim astfel proiect va conține o serie de spectacole neconvenționale gândite în maniera unor cursuri care să vizeze textele din programa școlară. Ne dorim să le stârnim tinerilor apetitul pentru lectură, având un focus pe valorile pe care aceștia le pot regăsi în literatură, precum prietenia, bunătatea ș.a.m.d. În acest proiect ni se vor alătura profesori de limba română și invitați din lumea literară, specialiști și artiști care vor lucra cu trupa pentru a concepe un cadru cât mai prietenos și mai profesionist. Scopul este de a completa competențele asimilate din programa educațională, iar teoria predată în sala de clasă să le fie explicată în sala de spectacol într-un limbaj accesibil și atractiv.
În afară de spectacolele pe care le propui în stagiune, care ar mai fi pârghiile pentru a atrage tinerii spre teatru?
Bobi Pricop: Vom încerca să includem în stagiunile viitoare cât mai multe spectacole destinate publicului tânăr. Ceea ce ne dorim este ca spectatorii aflați în categoriile de vârstă 12+ să găsească spectacole de interes în repertoriul de la Sala Mare și Sala Transilvania, urmând ca la Sala Arcadia să se joace spectacole adresate exclusiv publicului foarte tânăr. Printre proiectele pe care le vom mai dezvolta se numără și cel complementar spectacolului „Deșteptarea Primăverii”, cel pe care l-am amintit aici. Cred, totodată, că proiecte precum cel al Zilei Porților Deschise de săptămâna trecută, pe care îl vom continua cu o serie de tururi ghidate lunare, dar și alte evenimente speciale – precum cel pe care îl pregătim de Halloween – sunt tipul de activități care îi adună pe oameni în jurul teatrului, atât spectatorii mai tineri, cât și celelalte categorii de vârstă.
Cel fel de colaborări ai în vedere pentru teatrul orădean (regizori, scenografi, actori…)?
Bobi Pricop: Prima premieră a stagiunii va fi „Un inamic al poporului”, în regia lui Radu Iacoban. De scenografie se va ocupa Tudor Prodan, sound designul va fi semnat de Aida Šošić, iar lighting designul de Lucian Moga. Textul spectacolului este o adaptare a cunoscutului regizor german Thomas Ostermeier după piesa lui Henrik Ibsen. Are o tematică foarte actuală îi va încuraja pe spectatori și îi va pune în situația critică de a reflecta și de a găsi propriul răspuns și propria raportare asupra problematicii puse în discuție. Până la finalul lunii, vom lansa un concurs de proiecte pentru echipe de lucru coordonate de regizori tineri, iar câștigătorii vor monta spectacolul propus în stagiunea următoare. Până atunci însă, avem mai multe premiere planificate pentru această stagiune, stabilite alături de Victoria Balint, care îmbină numele unor creatori deja consacrați în peisajul teatral autohton cu cel al unora aflați la început de drum, dar care au demonstrat prin proiectele de licență și masterat că au ceva de spus: Alex Ianăși, Andrei Măjeri, Vlad Bălan, Tamara Trunova, Mimi Brănescu, Andrei Huțuleac și Cristi Ban. Tot în această stagiune, un tânăr regizor orădean (Toni Nica) va monta piesa unei autoare dramatice din Oradea: Simona Mihuțiu („Speranța nu urcă niciodată cu liftul”).
Preferi clasici reinterpretaţi sau texte contemporane?
Bobi Pricop: Stagiunile viitoare le vor conține pe ambele, dar nu doar atât. Vom încerca să propunem un repertoriu divers, concentrându-ne pe calitatea producțiilor și pe tematicile pe care piesele și proiectele alese le pun în discuție. Regizoarea ucraineană Tamara Trunova va monta o adaptare într-o cheie contemporană a unei tragedii antice. Andrei Măjeri va monta textul shakespearian „Richard III” într-o interpretare contemporană. Cristi Ban va monta o comedie bazată pe texte din dramaturgia românească de dinainte de ’89. Mimi Brănescu va reveni la Oradea și va monta o comedie. Vlad Bălan va monta o dramatizare de Ionuț Sociu după romanul lui Kazuo Ishiguro, „Never let me go”. Nu în ultimul rând, tânărul regizor Alex Ianăși va monta o superbă piesă contemporană, „A Sudden Violence Burst of Rain” de Sami Ibrahim.
Abordezi în spectacolele tale, cu succes, combinaţii multimedia. Cum găseşti echilibrul pentru ca tehnologia să nu sufoce mesajul şi emoţia unui spectacol?
Bobi Pricop: Cred că fiecare spectacol are suflul său, fiecare poveste își găsește modul de a fi reprezentată pe scenă atunci când se produce întâlnirea corectă cu echipa artistică, care o aduce în fața publicului. Utilizarea noilor tehnologii în teatru nu este un element definitoriu în munca mea, dar nici nu mă sfiesc să le folosesc atunci când acestea slujesc povestea spusă pe scenă.
În ultimii ani teatrul are şi o stagiune estivală. Ai în vedere o altă abordare a programului de vară?
Bobi Pricop: Încă nu am ajuns la o formă definitivă pentru stagiunea estivală, dar cel mai probabil că în luna august vor fi spectacole programate atât în sala teatrului, cât și în Cetate și în spații alternative. Până la stagiunea estivală, însă, se anunță o ediție a FITO (Festivalul Internațional de Teatru Oradea) cu totul deosebită la începutul lunii iunie 2025. Abia așteptăm să se concretizeze ideile pe care le pregătim, pentru a vi le comunica.
Bobi Pricop, carte de vizită
Bobi Pricop este unul dintre cei mai apreciați regizori ai tinerei generații și inclus din 2017 pe lista de nominalizări pentru Premiul Europa pentru Noi Realități Teatrale.
A studiat Arta Actorului la Universitatea „Spiru Haret” din București, iar apoi făcut studii de Regie la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București (UNATC). În prezent, este doctorand la Universitatea de Arte din Târgu-Mureș, în domeniul Teatru și Artele Spectacolului.
A primit premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol de teatru TV în 2022 (pentru „Ziua Z”) și premiul „Iulian Vișa” la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu în 2021. A fost nominalizat de mai multe ori la Gala Premiilor UNITER pentru „Cel mai bun regizor”.
Din 2014 este regizor la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, din 2019 este și directorul Theatre Networking Talents, festival organizat de același teatru, iar din 2022 este cadru didactic asociat la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.
În cei peste 10 ani de carieră regizorală, Bobi Pricop a montat zeci de spectacole în numeroase teatre din România, printre cele mai recente producții pe care le semnează fiind „Neînțelegerea” de Albert Camus la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu (2024), „Lecția” de Eugene Ionesco la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova (2024), „In between” la Muzeul MINA (2024), „Frumoasa și bestia” la Teatrul Țăndărică din București (2024), „Solaris” de Davied Grieg, după S. Lem, la Teatrul Excelsior din București (2023), „Neliniște” de Ivan Vîrîpaev la Teatrul Odeon din București (2023) sau „Blasted” de Sarah Kane la Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe (2022).
A semnat și alte producții remarcabile precum: „Trădare” de Harold Pinter la Teatrul Național Târgu-Mureș (2021), „Ziua Z” de Ionuț Sociu la Teatrul de Stat Constanța (2021), „Micul prinț” de Antoine de Saint-Exupéry la Teatrul Gong din Sibiu (2020) și „Work. No Travel” de Mihaela Michailov la Centrul Educațional Replika din București (2020), „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții” după Mark Haddon la Teatrul Național din București (2016), nominalizat la Premiul pentru cel mai bun regizor și Premiul pentru cel mai bun spectacol la Gala Premiilor UNITER și dublu-premiat la Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea, „Pisica verde” de Elise Wilk la Teatrul “Luceafărul” din Iaşi (2015), nominalizat la Premiul Uniter pentru cel mai bun regizor şi premiat pentru cea mai bună regie la Festivalul de teatru Atelier de la Baia Mare, „Profu’ de religie” de Mihaela Michailov, la Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova (2013), preluat de Televiziunea Română și distins cu Premiul publicului (locul II) la Bienala de Dramaturgie „New plays from Europe” de la Wiesbaden (Germania).
La Teatrul Regina Maria din Oradea, Bobi Pricop a montat spectacolele: „Fiul” de Florian Zeller (2022) și „Uciderea ritualică a lui Gorge Mastromas” de Dennis Kelly (2015) și a primit de mai multe ori premiul pentru regie la Festivalul de Teatru Scurt.
Trimite articolul
XDeocamdata, s-a alăturat doar cu cardul de salariu. E director la fără frecvență. Asa ca tot ce declară aici e lovit de nulitate
boss, te gândești la biserică.