[eadvert]
De amuzament sau în industria creativă. Imaginile IA au ajuns chiar să înlocuiască fotomodelele. Multe branduri precum Calvin Klein sau Levi’s au început să folosească modele generate de computer pentru a-şi promova pe site produsele. Fotomodelele se plâng că sunt folosite doar pentru scanarea corpului, imaginile intrând în proprietatea companiilor pentru a fi ajustate şi folosite oricând, scrie The Guardian.
Larisa Birta, AI artist, a lansat de curând, împreună cu Oradea Heritage, conceptul Tărâmul Oradea Heritage, povestea nimfelor palatelor orădene, creată cu imagini generate IA. Pornind de aici, am aflat cum generezi o imagine IA şi care sunt argumentele pro şi contra folosirii lor.
Cine eşti tu, Larisa Birta, ca artist?
Larisa Birta: Eu am terminat Sociologia. Am cochetat însă cu fotografia de când mă ştiu, dar şi cu designul, încă de la primul meu loc de muncă. De atunci am tot construit până să ajung să lucrez ca şi art director. Când mi-am cumpărat aparatul de fotografiat, palatele încă nu erau renovate. Atunci am început să le observ. Te plimbi deseori prin oraş şi nu te uiţi în sus cu atenţie. Am făcut o mulţime de fotografii şi din 2014 mi-am construit o bază de date cu toate palatele orădene. Am început cu promovarea oraşului atunci când am început să lucrez la Visit Oradea. Am pornit de la zero, alături de Mihai Jurca, fotografiind inclusiv evenimentele. De acolo am plecat la Globencer ca şi art director, unde am lucrat cu designeri. Dar pentru mine pasiunea rămâne oraşul, Oradea Heritage şi Casa Darvas, locul de suflet. În rest lucrez cu firme private pe social media ca şi creator de conţinut.
Ce înseamnă ultilizarea inteligenţei artificiale (IA) ca generator ca artă?
Larisa Birta: Eu am descoperit acum trei luni acest IA (1) cu care am generat acel conţinut pentru nimfele palatelor orădene. L-am instalat, şi când am văzut că e ca un fel de coding, pentru că lucrează în Discord (2), am zis că nu e de mine şi l-am şters. Recent mi-au apărut tot felul de lucruri pe TikTok şi am zis să mai încerc. L-am instalat din nou şi am început să studiez cum se lucrează cu el. Pare o chestie simplă dacă vrei să generezi imagini doar din texte. Dar dacă vrei să ai o poveste în mai multe imagini, să introduci în ele şi pozele tale, şi toate să fie în acelaşi context, atunci e mai greu. Din cauza drepturilor de autor, acest program e conceput în aşa fel încât să nu îţi dea la perfecţie ceea ce îi ceri, pentru că el nu ştie dacă fotografia pe care o introduci e a ta sau nu. Secretul stă în codificare, cât de bine ştii să îi explici ceea ce vrei. Şi pentru că eu voiam aceeaşi poveste, am avut 1.000 de încercări. Am stat timp de o săptâmână de la 6 dimineaţa până la 3 noaptea. Mie îmi place tot ce ţine de vizual, şi am avut multe experienţe cu designeri şi cu alţi oameni din artele creative pentru că am fost mult timp Art Director într-o agenţie de publicitate, adică cel care coordonează designerii. Dacă aveam idei le discutam cu ei. Unele ieşeau, altele nu. Găsind instrumentul prin care pot să îmi generez singură ce îmi doresc, m-am bucurat foarte tare. Am vrut să învăţ, pentru că suntem în era artei digitale şi poţi să faci foarte multe lucruri cu o astfel de aplicaţie.
Sunt mai multe astfel de aplicaţii? Tu ce aplicaţie foloseşti?
Larisa Birta: Da, sunt mai multe. Recent şi-au lansat toţi astfel de aplicaţii, inclusiv Adobe a lansat Adobe Firefly. M-am înscris pe lista de aşteptare pentru că este în Beta (3). Ceea ce folosesc eu acum se numeşte Midjourney (4), care şi acesta este în Beta. A apărut în iulie 2022 şi a luat un mare avânt în ultimele trei-patru luni.
Aplicaţiile sunt gratuite sau sunt cu abonament?
Larisa Birta: Eu am abonament. Aplicaţia are trei variante: poţi să o foloseşti gratuit (free), abonament de 30 de euro, şi de 60 de euro. Evident că abonamentul de 60 îţi oferă cele mai multe opţiuni. E un pic cotroversată partea asta cu artiştii şi drepturile de autor. Şi eu sunt artist la rândul meu şi ştiu că tot internetul îmi poate folosi pozele. Eu vreau să folosesc acest tool chiar dacă există acest risc. Am încercat să folosesc mult din conţinutul meu: imagine cu portret, imagine cu clădirile. Doar că portretul îl schimbă într-atât că nu mai arată ca originalul. Aplicaţia îţi dă tot timpul imagini noi şi unice. Colectează din tot internatul şi generează în aşa fel încât să nu existe două imagini generate la fel. De aceea a fost foarte greu în proiectul Tărâmul Oradea Heritage să le fac din aceeaşi poveste. M-am reorientat, am încercat foarte multe variante şi mi-am dat seama care este cea mai bună variantă încât să iasă toate din aceeaşi poveste. Dacă te uiţi atent, clădirea seamănă dar nu e aceeaşi. Primul meu proiect era să folosesc toată clădirea şi să fie împânzită de verdeaţă, dar îmi genera alte clădiri, nu le mai recunoşteai. Şi pentru că am o bază foarte mare de fotografii, inclusiv cu detalile de pe palatele orădene, am zis să încerc cu detalii şi să abodez partea de chipuri. Aşa au luat fiinţă nimfele. Am combinat imaginea mea de detaliu cu text descripitv dat de mine. Sunt mai multe cuvinte cheie pe care tu le introduci. Poţi să ceri inclusiv cum să cadă lumina în imaginea generată, dacă să fie totul în focus, dacă vrei să aibă aspect cinematic, sau aspect spre neon. Trebuie să introduci toate combinaţiile de cuvinte necesare ca aplicaţia să îţi genereze imaginea pe care o vrei tu. Poi să îi dai inclusiv dimensiunea. Eu le-am randat (5) în 9/16, format de story. Că dacă bagi o poză de portret şi o randezi pe landscape ţi-o deformează.
Cum poţi să verfici dacă o imagine este reală sau generată?
Larisa Birta: Dacă eşti atent şi te uiţi la detalii. De exemplu, dacă are patru, trei sau şase degete la o mână sau dacă nu are mâna într-o poziţie naturală. La mâini se vede cel mai bine, pentru că încă nu au rezolvat atât de bine partea asta. Dar în rest, la trăsături, cum e poza cu papa în geacă albă, nu îţi dai seama. Omul care a realizat-o ştie să codifice atât de bine în program şi să dea aşa de bine explicaţiile încât nu îţi dai seama dacă e papa cu adevărat sau e generat.
Aplicaţia îţi oferă posibilităţi multiple ca artist vizual, dar poate fi folosită şi în mod periculos, negativ.
Larisa Birta: Am văzut că s-a lansat un apel de către experţi, inclusiv de către Elon Musk, la o pauză în dezvoltarea IA. Eu folosesc IA pentru artă, dar clar sunt persoane care pot să facă rău cu aceste aplicaţii. Doar dintr-o singură privire nu îţi dai seama care sunt imagini reale şi care nu. În plus, lumea nu este obişnuită să analizeze atât de bine fotografiile. Eu cred că în viitor, în România, multe campanii electorale vor fi desfiinţate dacă nu se reglementează aceste imagini IA. Eu sper să se reglementeze. Spre deosebire de Midjourney, de exemplu cei de la Adobe, care şi-au lansat programul Beta, folosesc doar baza lor de fotografii şi pentru fiecare imagine autorul şi-a dat acordul ca ei să o folosească. Eşti un pic mai în siguranţă cu ei decât pe Midjourney. Dar sunt sigură că se va reglementa, aşa cum s-a reglementat şi problema cu Facebook în campania lui Trump.
E riscant şi periculos atâta timp cât astfel de aplicaţii îţi pot folosi nu doar imaginea, ci şi vocea.
Larisa Birta: Da, aşa este. Eu acum am pus pe Oradea Heritage varianta audio în engleză a poveştii, cu vocea unei doamne. Dar eu, cu tool-ul cu care am lucrat, având abonamentul maxim, pot să sintetizez orice voce. Pot să iau o înregistrare cu tine, o sintetizez şi seamănă atât de bine, că nu poţi să îţi dai seama dacă e vocea ta sau nu. Reglementări trebuie neapărat introduse. Sunt IA care detectează dacă e generat sau e conţinut original, dar nu ştiu cât de performante sunt.
Doar că după ce a fost aruncată o imagine IA ofensatoare în public, până demonstrezi că e falsă – dacă poţi să demonstrezi – răul a fost deja făcut.
Larisa Birta: Da, aşa e. Daă aceste lucruri nu vor fi reglementate, vor veni nişte ani… interesanţi.
De unde ai pornit cu povestea nimfelor palatelor orădene?
Larisa Birta: Ideea a pornit de la imaginile de detaliu cu faţa de pe palatul Moskovits Miksa, care e cea mai cunoscută, şi m-am gândit să dau viaţă acelei feţe. Am început cu câteva palate, şi când am văzut că imaginile par din aceeaşi poveste şi că nimfele arată bine şi totul se potriveşte, am zis ca acesta va fi primul capitol. Am vorbit cu Angela Lupşea (n.r. director executiv Oradea Heritage) şi de la concept am construit povestea. Ea a avut ideea să o folosim ca promovare pentru a ţine pasul cu tehnicile noii ere şi să ne înţeleagă şi generaţiile care vin. Vrem să continuăm povestea legându-ne şi de alte detalii. Palatele sunt foarte generoase. Poţi să te legi de feronerie, de vitralii, de tot ce există ca decoraţiuni. Primul capitol au fost nimfele, vor urma altele, aşa cum a fost povestea palatelor, dar pe domeniul fantasy.
Îţi iei pachetul pe care îl doreşti din aplicaţie, am înţeles, dar tot îţi trebuie un simţ artistic, care să îţi permită să realizezi o imagine estetică. Nu cred că aplicaţia poate fi folosită de oricine ca să genereze imagini de calitate.
Larisa Birta: Trebuie să lucrezi în domeniul artelor şi să fii pasionat. Ca să fii cât mai concret şi să iasă ceea ce îţi doreşti şi îţi imaginezi, trebuie să ştii exact ce să ceri aplicaţiei, fiecare detaliu. Abonamentul lunar nu te taxează la număr de imagini generate ci pe timp, pe ore. Cu alte cuvinte, îţi calculează cât timp îi ia ca să genereze imaginea pe care o doreşti. Îi dai dimensiunile şi aplicaţia îţi generează patru variante de imagini în format png, cu un cod unic. Eu sper ca lumea să folosească aceste aplicaţii în industria creativă, să fie cât mai creativi cu acest instrument. Dar ca designer trebuie să lucrezi şi tu pe lângă ce îţi dă aplicaţia, ca să poţi să realizezi un proiect amplu.
Aplicaţia îţi dă foarte multe opţiuni creative, dar totuşi îi lipseşte acel ceva, care iese din mâna unui artist pe o tabletă grafică.
Larisa Birta: Da, clar! Sunt sigură că va fi nevoie în continuare de artişti, această aplicaţie nu îi înlocuieşte. Doar că artiştii se pot ajuta de acest instrument, care îţi poate dezvolta şi mai mult imaginaţia.
Dicţionar
1. Inteligența artificială (IA) este un set de tehnologii care permit computerelor să îndeplinească o varietate de funcții avansate, inclusiv capacitatea de a vedea, înțelege și traduce limbajul scris și vorbit, de a analiza date, de a face recomandări și multe altele.
2. Discord este o aplicație gratuită creată pentru comunitățile de jocuri video
3. Versiune beta este termenul utilizat pentru definirea unui produs – în general software- aflat în procesul de testare
4. Midjourney este o platformă care are ca scop crearea de imagini senzaționale cu ajutorul inteligenței artificiale în baza descrierilor textuale. A fost lansată public la data de 12 Iulie 2022 în versiune open beta și se folosește de un server Discord pentru generarea creațiilor artistice
5. Randarea este pocesul de preluare a informatiilor digitale (volume, texturi, lumini etc.) introduse intr-un mediu grafic de modelare 3D, programabil, şi de convertire a acestora în imagini finale, vizibile pe monitor sau pe hârtie.
*** UPDATE ***
Midjourney a încheiat gratuitățile pentru generatorul său de imagini AI, invocând „cerere extraordinară” și „abuz”. Fondatorul David Holz a mers pe canalul discord al companiei pentru a anunța vestea. Decizia vine după ce o serie de imagini au devenit virale pe internet, un exemplu fiind cea cu arestarea lui Trump, a anunţat duminică playtech.ro
Gestionarea riscurilor
Magnatul Elon Musk şi un grup de experţi în inteligenţă artificială şi responsabili din industria IT au făcut apel la o pauză de şase luni în pregătirea de sisteme mai puternice decât modelul GPT-4 recent lansat de laboratoarele OpenAI, avertizând într-o scrisoare deschisă asupra potenţialelor riscuri la adresa societăţii şi omenirii. Se cere o pauză în dezvoltarea IA avansate până când nu vor fi create, implementate şi verificate de experţi independenţi protocoale de securitate comune pentru astfel de modele. Forţa de poliţie a UE Europol avertizează împotriva unor potenţiale utilizări abuzive ale acestora sub forma tentativelor de phishing, a dezinformării şi criminalităţii informatice. Sursa: Agerpres
STOP!
Eliezer Yudkowsky, conduce cercetările la Machine Intelligence Research Institute, un institut cu sediul în California axat pe identificarea potențialelor riscuri legate de inteligența artificială. Cercetătorul a trimis revistei americane Time o scrisoare deschisă în care cere oprirea pe termen nedeterminat a dezvoltării acesteia. „Dacă cineva construiește o IA prea puternică, în condițiile actuale, mă aștept ca fiecare membru al speciei umane și toată viața biologică de pe Pământ să moară la scurt timp după aceea. Nu există un plan propus despre cum am putea face așa ceva și să supraviețuim. (…) Închideţi totul! Nu suntem pregătiți. Nu suntem pe cale să fim mult mai pregătiți în viitorul apropiat. Dacă mergem înainte cu asta, toată lumea va muri, inclusiv copiii care nu au ales acest lucru și nu au făcut nimic rău”, se spune în scrisoare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!