JURNAL BIHOREAN & BIHON.RO: Pe scurt, cine este Ioana Mihăilă și de ce crede ea că ar fi un bun primar?
[eadvert]
IOANA MIHĂILĂ: Sunt medic și practic medicina în Oradea de zece ani. Tot din practica medicinei, m-am și hotărât să mă implic în partea politică. În cabinet sunt multe lucruri care pot fi rezolvate. Dar o multitudine din problemele oamenilor, chiar dacă sunt de sănătate, nu se pot rezolva în cabinet, ci țin fie de prevenție, fie de nivelul socio-economic, de mediul construit, de stilul de viață.
Consider că aș fi un bun primar deoarece, din partea științifică am înțeles ce înseamnă să iei decizii bazate pe dovezi. Și, pentru că am o experiență antreprenorială, înțeleg cât de greu sunt câștigați acei bani pe care îi plătim ca taxe, iar autoritățile locale îi investesc. Astfel încât trebuie avut grijă să îi cheltuie chibzuit și mereu văzând obiectivul final: creșterea calității vieții cetățenilor.
Spuneți că doriți o administrație concentrată în jurul omului. Nu cumva proiectele implementate de actuala administrație sunt folositoare tot orădenilor? Dați-mi un proiect implementat sau în curs de implementare din care omul nu are nimic de câștigat.
I.M.: Cred că este vorba de a prioritiza și de a alege. Atunci când avem de ales între o investiție de 12 milioane de euro, în construcția unei parcări în centru și în a investi cele 12 milioane de euro în spații verzi, în cartiere, în centre after-school, pentru școlile din centru și din cartiere, cred că este mai important să alegem investiția care are un beneficiu direct și măsurabil, în sănătatea omului sau în educația copiilor.
Și fluidizarea traficului contribuie major la calitatea vieții din Oradea, deoarece cu toții petrecem timp în trafic, indiferent că mergem la serviciu, ne ducem copiii la școală, facem cumpărături sau avem alte probleme de rezolvat.
I.M.: Aceeași strategie pe care o are Oradea acum au avut-o orașele din Vest, în anii ’70. Și-au permis mai multe automobile și au investit în artere, în infrastructura rutieră. Dar au obținut trafic tot mai mult, poluare tot mai multă, noxe și zgomot. Haga, Amsterdam, iar mai nou Paris, și-au schimbat, însă, concepția asupra acestui aspect.
Cu cât proiectăm mai mult orașul pentru mașini, cu atât vom avea mai multe mașini, dar fără beneficii asupra sănătății umane și a calității vieții. Majoritatea dezvoltărilor de pe strada Ceyrat și de pe strada Oneștilor nu au parcări sub blocuri și se irosește spațiul din jurul blocurilor. Prin urmare, este necesar un parteneriat. Primăriei nu trebuie să îi fie frică să condiționeze emiterea acestor autorizații de construire, fie de construirea acestor spații de parcare sub blocuri, fie sub forma unei contribuții a dezvoltatorilor imobiliari pentru infrastructura de transport public din oraș.
Vă dau un exemplu: pe axa de mobilitate urbană, banii pot fi folosiți pentru construcția de pasaje, cu un efect mediocru asupra reducerii timpului în trafic, dar cu costuri majore din perspectivă financiară și al efectului dat de șantiere, în oraș, în timp ce aceeași sumă poată fi investită în extinderea parcului OTL.
Am remarcat că în programul dvs nu faceți vorbire despre construirea de noi spitale, policlinici, campusuri universitare sau parcuri industriale. De ce?
I.M.: Nu m-am referit la construcția de spitale, nu neapărat pentru că nu ar fi o necesitate, ci am vrut să arăt că este importantă și partea prespitalicească. Dar este clar că dacă avem parte de finanțări europene pentru a oferi o alternativă la condițiile din spitalele de pneumoftiziologie și neuropsihiatrie, vom face un proiect pentru aceasta.
Ce mi-aș dori eu este să ne străduim să atragem altfel de investitori, care au o valoare adăugată mare, cum este, de exemplu, industria farma, a consumabilelor medicale și a aparaturii medicale.
Uniunea Europeană, în contextul crizei de coronavirus, și-a propus să susțină relocarea industriei medicale, din China în Europa. Acolo cred că avem o oportunitate pe care nu ar trebui să o pierdem, mai că avem personal calificat în domeniu.
Candidații PNL și-au asumat readucerea curselor externe pe Aeroportul Oradea. Care este abordarea dvs pe acest subiect?
I.M.: Susținem deplin, nu avem niciun fel de obiecțiuni. Legat de aspectele pe care mi le-ați subliniat, am considerat că este mai credibil un program care arată o alternativă la ceea a reușit să facă municipalitatea. Am căutat să oferim soluții la problemele reale ale orașului, care nu au fost suficient abordate de către administrația actuală.
Aveți o serie de puncte comune cu candidatul UDMR la Primărie, Cseke Attila. Mă refer aici la propunerea înființării centrelor Respiro pentru persoane cu handicap, terenuri de sport în cartiere, aproape de locuințe, mă refer la grădinăritul urban, la benzile dedicate pentru autobuze, grădinițe și creșe noi, programe de consiliere profesională, incluziune socială, educație antreprenorială… Cine de la cine s-a inspirat?
I.M.: Noi de la ei sigur nu ne-am inspirat, deoarece lucrăm la program încă din luna februarie și am decis să îl facem public mai târziu. Posibil să fie background-ul nostru comun în ceea ce privește preocupările față de sănătate și de a înțelege faptul că sănătatea depinde mult de mediu și de stilul de viață.
Promiteți creșterea dramatică a gradului de reciclare a deșeurilor la 50%, în Oradea, până în anul 2024. De asemenea, colectarea în opt fracții, în condițiile în care contractul nou semnat de Primăria Oradea cu RER Vest prevede trei fracții. Cum veți reuși să ajungeți la 50% în doar patru ani?
I.M.: Noi trebuia să ne aflăm la 50%, încă din 2020. Deja suntem în pericol de infringement, la nivel național. Știu că este un obiectiv ambițios, dar cu investiții consistente și cu o campanie de informare agresivă, precum și cu politică coercitivă, lucrurile pot intra pe făgașul dorit.
În ceea ce privește contractul cu RER, stau și mă întreb: contractele acestea nu pot fi modificate? Pentru că vin o groază de bani de la UE, prin Green Deal, iar de aceea cred că merită stabilit un obiectiv îndrăzneț. Este o oportunitate pe care nu trebuie s-o pierdem, în ciclul de finanțare 2021 – 2027.
Propuneți realizarea unui parc de minimum 60 de hectare, în Oradea, care să includă o zonă dedicată câinilor, iar patrupedele ar avea parte de propriul lor bazin de înot. De unde v-a venit această idee și unde va fi amenajat acest mega-parc?
I.M.: După ce am analizat oportunitățile, am revenit la 30 de hectare. Am identificat terenul și exemplele de bune practici. Există două șlamuri la Alumina, cu reziduuri de bauxită. Unul este C0 din zona Borșului. Proprietarul Fibrocim a renunțat la dreptul de proprietate și acum se judecă cu Primăria Oradea, deoarece zona aceea trebuie ecologizată și acești proprietari nu vor să își asume ecologizarea. Doar UAT-urile pot accesa fonduri europene pentru activități de acest tip, nu și SRL-urile.
Avem un exemplu în Ungaria, la Mosonmagyaróvár, unde s-a amenajat o pădure pe o suprafață de 100 de hectare, acoperind un șlam de reziduuri de bauxită. Aceeași situație ca la Oradea.
În ceea ce privește spațiul pentru câini, ne dorim să identificăm o locație în oraș pentru acesta, astfel încât să putem oferi o alternativă la micile țarcuri de lângă parcurile existente.
Dacă ar fi să alegeți primul proiect din programul dvs electoral pe care l-ați vedea pus în practică, în Oradea, care ar fi acela?
I.M.: Transparentizarea activelor și a contractelor municipalității.
Liderul PSD Bihor a catalogat USR PLUS drept sluga PNL în județul Bihor, deoarece și-ar fi pus intenționat candidați care să nu îl atace pe Ilie Bolojan. Considerați că sunt motive pentru care Ilie Bolojan să fie atacat? De unde credeți că vine senzația pe care o trăiește dl Ioan Mang?
I.M.: Cred că dl Ioan Mang își vede alunecând pământul de sub picioare și cred că este conștient că acest lucrru se întâmplă și datorită apariției partidelor
USR și PLUS. Este clar că dacă până acum PNL făcea totul bine, existența noastră nu ar mai fi fost necesară. Dar și USR, și PLUS au apărut datorită incapacității partidelor vechi de a răspunde real la nevoile societății actuale.
Cred că în politică nu este vorba despre a ataca sau a nu ataca, ci de a propune proiecte. Unele mai bune, altele mai puțin bune. Proiectele bune ale administrației orădene trebuie apreciate, dar greșelile trebuie sancționate. Nu am stat pe gânduri când am dorit să comunicăm că s-au făcut greșeli sau că există și lucruri care pot fi făcute mai bine.
Care este acea întrebare pe care și-ar adresa-o Ioana Mihăilă ei însăși și ce și-ar răspunde?
I.M.: Ceea că mă supără este faptul că, încă mulți oameni consideră că toți politicienii sunt la fel. Eu personal nu mă consider politician și am intrat în cursa aceasta fără să îmi doresc beneficii pe plan personal. Ci strict din dorința de a construi, pentru copiii mei și pentru cetățenii orașului. Un oraș în care să își dorească să trăiască și să aibă oportunități să se dezvolte.
Ca să răspund la întrebare: ce îmi doresc pentru mine, făcând politică? Răspunsul ar fi următorul: să am satisfacția lucrului bine făcut pentru comunitate.
Trimite articolul
XFelicitari pentru interviu, va doresc mult succes.
Mareste flota otl ca nu trebuie drumuri si pasaje. Ca flota otl o sa mearga prin aer? Esti o amatoare, parte a partidului de latrai. Asta habar nu are ce presupune ecologizarea de la alumina. Acolo e contaminat multi metri vertical, in jos, pamant care trebuie scos afara de acolo, tratat. Si nu e contaminat doar sub halda, ci multi metri roata dupa ea. Incredibil, cine nu stie, musca minciunile ei si amatorismul cras!
Deja e moderna……
Stimata Doamna candidat, va rog sa va puneti in fata oglinzii si sa observati daca nu va tresare nici un muschi al fetei cand faceti afirmatia care a fost retinuta in titlul acestui interviu. Si sa va ganditi ca eu sunt un sprijinitor sincer al aliantei din partea careia candidati!
>Vă dau un exemplu: pe axa de mobilitate urbană, banii pot fi folosiți pentru construcția de pasaje, cu un efect mediocru asupra reducerii timpului în trafic, dar cu costuri majore din perspectivă financiară și al efectului dat de șantiere, în oraș, în timp ce aceeași sumă poată fi investită în extinderea parcului OTL.<
Prost exemplu care arata nivelul de amatorism al doamnei:
In primul rand flota OTL tocmai a fost reinnoita in caz ca doamna nu poarta ochelari reglati colespunzator si nu a observat tramvaiele si autobuzele noi prin oras.
In al doilea rand unde scrie ca banii alocati pentru infrastructura deci poduri, pasaje, drumuri pot fi redirectionati pentru achizitia de mijloace de trasport in comun?
In al treilea rand chiar daca se achizitioneaza mai multe mijloace de transport in comun de ce ar rezolva asta problema mobilitatii sau ar reduce timpul petrecut in trafic?
Eu circul cu masina pentru confortrul personal(plus diferite alte necesitati) si acesta este motivul principal pentru care majoritatea circula cu masina, faptul ca vor fi mai multe autobuze si tramvatie nu va convinge multa lume sa renunte la masina.
Mi se pare interesant si cum spune ca dezvoltarea infrastructurii are efect mediocru asupra traficului. Acesta nu este om pe care eu voi pune vreodata stampila.
Eu voi pune stampila pe conducatori care coordoneaza activitatea primariei spre investitii in infrastructura si in dezvoltarea orasului. Cei de la USR s-au prezentat foarte slab la aceste alegeri. Daca iau 3% va fi un succes.
-
Ne-am tot dezvoltat de ne-am rupt in ultimul timp. Se vede in salarii. Da’ hai sa mai facem vreo 10 poduri si sa porfiruim de zor ca cine stie…
-
Prost mai esti.
-
Iti multumesc, iar tu esti extraordinar de educat. Iti reprezinti parintii cu succes. Banuiesc ca esti tot cu sloganul nazist “cine nu e cu noi e impotriva noastra”. Nu are nimeni dreptul la opinie, e musai sa facem cum crede gasca de mafioti pnl. Daca nu e facut prost, e injurat, i se spune sa se mute si in curand cine stie… executii publice? Ca stalpi avem pentru spanzuratori, in urma dezvoltarii sus mentionate. Nu-i asa alin, din gasca pnl?
-
Cine mai esti si tu bre? Va tot schimbati userul ca niste postaci de duzina ce sunteti.
Da ma, oricine are dreptul sa fie prost, chiar si tu. Asa ca fiti prosti pana la final si iesiti cu 2% la alegeri dupa care veniti si plangeti pe facebook si Bihon ca niste ratati.
Si toti politicienii romani sunt penali, inclusiv cei de la USR care nu sunt doar penali ci si penibili.
Dupa cum am zis, eu pun stampila pe cine face, nu pe cine doar da din gura asa cum au tot facut Usristii(in special cei de la Oradea). -
Si ce opinie a prezentat? Este o ironie de doi lei echivalentul unei opinii acum? Asta este nivelul Usristilor? Asa nici 2% nu luati.
-
-
-
dejavu, daca ar fi asa simplu cum iti iamginezi tu, atunci toate orasele ar fi cele mai tari si cele mai dezvoltate. ca sa ajungi undeva sus trebuie niste sacrificiu
-
Parerea pupincuristului de baza a lui bolovan…
-
Corect. De exemplu la Braila care cica are salariul mediu pe Judet mai mare decat Bihorul primarul se lauda ca in ultimii 4 ani s-a deschis in oras un restaurant McDonalds, deci asta este una din marile realizari ale primarului din Braila.
Asa ca va dati seama cat de relevanta(sau reala) este statistica aia legata de salariul mediu in ceea ce priveste nivelul de trai si oportunitatile oferite la nivel de judet si municipiu.
Bine pe postaci detaliile acestea ii depasesc la fel cum tac malc cand cineva ii cere socoteala lui Mang care a condus consiliul judetean impreuna cu UDMR in legatura cu nivelul mediu al salariului pe judet. Bine Mang a zis deja ca este vina lui Bolojan ceea ce se pare ca este aprobat de postacii de serviciu de pe Bihon si facebook.
-
tu nu esti azi de serviciu , ai intrat pe fir asa din sarguinta ?
-
Au trecut 12 ani de cand seful tau ne dezvolta de zor (picteaza fatade ca alea-s importante fir-ar sa fie de fatade). Ar trebui sa fim culmea dezvoltarii, sa fie aici cele mai mari salarii, cel mai imens nivel de trai. Nu e, si stii foarte bine ca nu e, iar cand cineva puncteaza acest lucru tu nu stii decat sa faci spume la gura si sa arunci injurii. Mai urmeaza inca patru ani tot cu aceeasi gasca de doi lei, si nu va fi nici o schimbare. O puzderie de betoane, cu multe corecturi si reparatii ulterioare, bretele etc. fara absolut nici un efect in venitul oamenilor. De altfel faptul ca noul candidat e doar un robotel al chelului e evident: a lipsit de la dezbateri pentru ca se facea de ras fara seful sau, singur nefiind in stare sa zica nici meow. PS: ma doare-n cot de mangul tau, dar vad ca esti indragostit de el, asa ca il bagi des aici in postari lol.
-
Uite postacii cum au sarit.
Vai de capul vostru.Lasa reetr ca mai ai putin rahat de mancat, dupa 27, vei plange.
Si care este nivelul de trai real din Oradea? Este mai rau decat in Arad, Satu Mare, Baia Mare, Pitesti, Alba-Iulia, Deva, Salaj etc. Pentru ca pur si simplu NU ESTE ci chiar opusul este realitatea.
Uite o intrebare la care postacii de 2 lei nu sunt capabili sa raspunda: Care sunt atributiile primarilor in a creste salariile din mediul privat? Ce trebuia sa se intample in acesti 12 ani ca sa fie nu stiu ce salarii si nu s-a intamplat?
Pe pariu ca astia nu pot sa raspunda? Nu corect oricum, vor baga ceva abureli de doi lei dar pe ei nu-i duce capul sa gandeasca nimic.
-
-
-
Hai mă USR – PLUS că ne-ați prostit cu. “muie PSD”,.
Ne-am stricat pantofii cât am umblat după voi pe toate străzile și am strigat “fără penali”.
Șefii voștrii Nicușor și Barna ce sunt?
Penali.
Sunteți noul tip de comuniști vopsiți.
Sclavii noii Ordini Mondiale.
Sunteți parteneri cu Rezist din USA, aia care sparg magazine.
Ăștia au devenit peste noapte socialisti inediti. Nasol. Chiar nu exista un partid de dreapta normal în țara asta? Cu orientare capitalista și tendințe libertariene?
Avem flotã OTL. Avem și,, amiral prim ” care are bilete ca la galere.
Ioana…du-te si fa nani…. Nu te baga unde nu-ti fierbe oala… Esti o amatoare ..bine intentionata dar mult pe langa subiect…si predicat…Hai la nani…Ioana mama!
Asta e din ciclul “Daca am avea autostrăzi, ar crește salariile și ar pleca multinaționalele.”
De ar fi dupa voi ati interzice circulatia masinilor doar trotinete si biciclete ca asa e trendy acum, dracu stie ca numai de extreme avem parte. Ca la voi din USR numai asta va place ce e nou si la moda
Ati depus un juramant desi nu aveti nici o sansa ca primar vreti totusi sa fiti in loc sa ramaneti un bun medic nu,nu va cunosc dar consider ca menirea unui medic adevarat e sa vindece oameni nu sa faca politica de nici un fel un primar bun nu unu de forma cum au fost toti pana la Bolojan desi nu il simpatizez deloc recunosc ca e singurul primar post decembrist dupa care se vede ceva chiar foarte mult,ca nu ne convine tot ce a facut consider ca ori cum s-ar numi primarul nu ar conveni tuturor ce face de acea consider ca dvs mai bine va continuati misiunea de a vindeca oameni.
Ce sa mai zici USR aparut ca ciupercile dupa ploaie, o gramada de oameni in Partid care nu prea au nicio treaba cu politica, plus nu se stie exact cine cum finanteaza si de unde “interesul” asta pentru acest “mirific” Partid…
Cum zicea Bolojan e usor sa promiti cai verzi pe pereti, nu cred ca FLOTA OTL ne lipseste noua, eventual infrastructura exact pe ce se axeaza in momentul de fata actualul Primar. De asemena mai bine v-ar interesa modernizarea drumurilor mai ales la semafoare unde zici ca esti cu barca + gurile de canal care sunt sub orice critica, nu ai cum sa le ocolesti fara sa le iei din plin pe toate. Per total, cai verzi pe pereti, e usor sa dai din gura e mai greu cu fapta (vezi cazu Petru Filip)
De la slab la pe langa. Pacat, sustinatorii USR chiar vor alternative. Dar se pare ca n-avem cu cine. Partid misto, cautam membrii.
-
Ce-l face misto? Doar pentru ca suna bine? Nu poti construi ceva doar cu “m*ia”. Se pare ca nu va fi decat o alta mare deziluzie.
tanti Mihaila, esti dusa cu acte in regula. daca tu traiesti in Oradea, traiesti degeaba. daca tu esti asa de dusa (ca esti categoric), incat nu realizezi faptul ca flota OTL din Oradea e foarte dezvoltata si ca e mare nevoie de reabilitarea drumurilor, mai ales a multor strazi din oras, inseamna ca NU traiesti in orasul asta sau traiesti degeaba sau te`a lovit rau pandemia sau… ceva la cap ai sigur. nu ma puteam abtine cand am vazut titlul de doi bani cu gandirea ta, madam Mihaila… gandire de gaina fara pene!!!
-
” flota OTL din Oradea e foarte dezvoltata”
Si sta bine mersi in depou/garaj.
In careva zi au dat un comunicat fantastic cei de la OTL ceva de genul: “am constatat stiintific in urma masuratorilor noastre ca daca ies mai multe tramvaie pe traseu scade aglomeratia”. WOW, ce descoperire! Ignobel! Se vede ca aplecat Csuszi si acum e un liberal la comanda, se dezvolta astia de nu mai pot! PS: eu circulam des cu otl dar acum am cam renuntat la el, e o bataie de joc pe banii mei asa ca sa circule ei singuri si cu tramvaiul gol, eficienta 100% cum ii place fuhrerului. De fapt interesul e sa fie cat mai multe masini, de acolo vin banii pentru parcari/impozite/amenzi. Nu de la amaratii care circula cu otl, asa ca se face tot posibilul sa incurajeze cresterea numarului de masini.
Unde sant timpurile de odinioara,la campanile electorale se mai organizau serbari campenesti cu alegatori cu un mic o bere cu muzica populara sau usoara depinde de localitate,mai un pix mai o galetusa de plastic nu ca acuma.Numai BALIVERNE si minciuni promisiuni cat incape,murdari aruncate de candidati uni catre alti Si dupa 4 ani nu am putut realiza ca guvernul nu ia sprijinit,au fost intemperi,pandemie sau mai stiu eu ce motive si nici nu mai auzim de ei
Voi, ăstea de la USR sau pardon; U I R adică, Uniunea Îngropați Romania, dacă prin inculți consilierii de la primăria municipiului București ați tras sforile cu 5-6 ani in urmă dezvoltarea Bucureștiului vreți să o faceți și în Oradea ! Mergeți toți din Bihor la Dan Barna.
-
Cine este aceasta fiinta? Si ce a constatat? – “in loc de pasaje si drumuri mai bine o flota noua OTL”. Unde dracu ai trait pana acum zdreanta? Pe luna? Sau nu ai vazut in Oradea circuland tramvaie Siemens, Astra, autobuze Mercedes, etc? Avem cea mai moderna flota de transport local din Romania, poate chiar din estul Europei. Si tu vii cu afirmatie de flota moderna OTL? Daca nu s-ar face drumuri si pasaje pe unde sa circule flota ta moderna pe care o propui? Partid ce kkt cu oameni idem.
Holly Molly , ai o perceptie total eronata despre cauzalitate , traficul cere drumuri si pasaje nu pasajele si drumurile cauzeaza mai mult trafic , daca flota ta otl va fi atat de moderna incat va circula fara drumuri atunci vei ajunge si tu primar , pina atunci mucles si nu te mai fă de căcat cu texte de adormit pensionari si copii de gimnaziu .