„Nu suport monotonia și lipsa de mesaj în muzică”.
S-a încheiat etapa semifinalelor. A fost mai bine ca anul trecut?
Richard Constantinidi: La GBOB România selecția este naturală. Cei care nu sunt siguri pe ei și nu au mentalitatea de învingător nu se înscriu. În rest, nu contează vârsta, genul muzical sau nivelul de popularitate. Formațiile muzicale trebuie să cânte LIVE și să prezinte maxim două piese proprii (a se citi: ORIGINALE), care să se încadreze în opt minute. Este un concurs dinamic și cea mai convingătoare formație va reprezenta România la GBOB World Final 2017, la Atena.
Anul trecut, concursul organizat de Asociația Sunetul Muzicii a avut avantajul că nu mai fusese organizat în România de trei ani de zile și au fost mult mai multe formații dornice de competiție. Ce nu înțeleg încă prea bine este de ce mulți se dezumflă și renunță de a mai participa la acest concurs, prin care, practic, în două runde de cântat câte 8 minute pe scenă, o formație are șansa să ajungă la Finala mondială pe scena unei locații istorice pentru mișcarea muzicii LIVE pe plan internațional. Din Oradea nu s-a mai înscris nicio formație din cele care au participat anul trecut. Riot Monk, în schimb, care prin regulamentul concursului de anul trecut a fost dezavantajată de votul publicului, și care în mod normal a luat detașat votul juriului la Oradea, s-a înscris din nou, a venit la cea mai grea etapă din acest an, la Artmania Sibiu, și s-a calificat în finală, prin noul regulament, convingând din nou pe cei din Juriu (de data aceasta, format din alte persoane). Ce vreau să zic cu asta este că cine insistă și crede în forțele proprii se poate califica la Finala națională, chiar dacă nu din prima. Îmi pare rău de Baby Elvis (Oradea), care eu cred că ar fi avut șanse reale să câștige această ediție a concursului.
Cum s-au prezentat formaţiile în acest an? Au progresat cele care au participat la prima ediţie şi s-au înscris şi la a doua? Cei care au urmărit fiecare etapă au putut citi în editorialele tale o mulţime de observaţii constructive. Au ţinut cont de ele?
R.C.: Consider nivelul trupelor din acest an la fel de bun ca cel de anul trecut, dar, desigur, urmează finala națională la Rockstadt Brașov, sâmbătă, 10 decembrie, și mă aștept ca toate formațiile să fie mult mai bine pregătite și să surprindă publicul și juriul în mod plăcut în recitalurile de concurs. A fost un număr semnificativ de formații care s-a înscris din nou în competiție și țin să-i amintesc pe The EMP (Bistrița), Hybrid Symphony (Sighetu Marmației, calificată în finală), Riot Monk (Baia Mare, calificată în finală), Vespera (Cluj-Napoca, Alba Iulia), care de abia au așteptat să revină pe o scenă a concursului ca să poată să fie văzute LIVE de către juriul de specialiști. Acesta este marele avantaj la GBOB România: faptul că artiștii au acces direct la personalități active în industria muzicii, care oferă premii reale de promovare și de dezvoltare, pentru expunerea formațiilor. Anul acesta, prin premiul câștigat la Cluj, Vespera va putea cânta cu onorariu la concertul de Revelion organizat de Primăria din Râmnicu Vâlcea, spre exemplu.
Sunt însă mirat de faptul că multe din formațiile nou înscrise nu citesc regulamentul, nu se interesează de concurs și nu sunt atente la detaliile pe care le subliniez la ședința cu artiștii și în editorialele semnate de mine online, în care dau indicații clare referitor la comportamentul și atitudinea pe care artiștii ar trebui să o aibă pe scena concursului. Cel mai simplu lucru, care este la îndemâna oricui, este să caute filmările cu Hteththemeth de la finala națională 2015 și finala mondială 2016 (ea fiind campioana României din 2015, și vicecampioana GBOB de la Berlin). Formațiile de pe locurile 2 și 3 anul trecut, The Kryptonite Sparks (Botoșani) și Invader (Lupeni), au avut de asemenea recitaluri impresionante la Râmnicu Vâlcea pentru stilurile muzicale promovate de ele.
Cu ce impresie au rămas cei din jurii vizavi de nivelul formaţiilor din concurs? Mă refer la cei care vin din afară şi sunt organizatori de festivaluri, cum ar fi Milan Rakic (Serbia), Booking director la Exit Festival (SRB) și Revolution Festival (RO)?
R.C.: „Concurs organizat cu suflet, profesional, dedicat” – Dan Panaitescu (1956-2016), Booking Manager, Sziget Festival Budapesta.
„M-a impresionat nivelul foarte ridicat al trupelor calificate la Finala GBOB România 2015”- Vlad Bușcă, Head of Digital la Universal Music Romania.
Milan Rakic a rămas cu o impresie foarte bună, și doresc să dezvolt relația cu el la viitoarele ediții. El a oferit șansa la două formații să cânte la Revolution Festival Timișoara 2017: Fantazia (Arad) și Nest of Plagues (Budapesta/HU).
Concursul este deosebit prin faptul că se promovează muzica LIVE și ORIGINALĂ într-un moment în care piața promovează DJ individuali care pun muzica mp3 de pe stick și un public extrem de obosit, care nu are curiozitatea să descopere muzica nouă și preferă în schimb să dea bani de intrare la concerte cu trupe de preluări sau alege să meargă la Karaoke. Trăim vremuri foarte triste, iar bucuria adevărată poate fi descoperită la Finala națională GBOB 2016.
Ce prejudecăţi funcţionează încă în rândul formaţiilor româneşti?
R.C.: Atitudinea: „Merge și așa” o simt peste tot pe unde am ajuns cu Semifinalele regionale; formații care nu se gândesc absolut deloc la imagine și care nu au niciun fel de coregrafie sau mișcare scenică. După ce s-a încheiat Semifinala GBOB Banat 2016, una din formații (care a fost chiar cea mai tehnică dintre cele timișorene aflate în concurs) a ținut să intre într-o polemică cu mine despre faptul că TOȚI fanii lor au considerat nedrept faptul că nu a câștigat ea… Am apreciat FOARTE MULT recitalul formației respective, DAR le lipsește cu desăvârșire orice dram de bun-simț privind coregrafia sau mișcarea scenică și coordonarea vestimentației între muzicieni. Am impresia că artistul român nu înțelege cât de importantă este IMAGINEA în 2016, și că degeaba vinzi cea mai bună ciocolată din sat, dacă nu are un ambalaj atractiv prin care să iasă în evidență, când îl cauți în raft printre alte 20 de ciocolăți asemănător de bune.
Egoul umflat este altă problemă cronică la artistul român, care nu ține cont de critica constructivă și părerile unor străini obiectivi, care nu se află în asentimentul părerilor cercului de prieteni și neamurilor care-i laudă zi de zi.
Din acest motiv, formații extrem de talentate, cu o experiență vastă de scenă, care cred că ar avea șanse reale să câștige finala mondială GBOB, precum Urma, nu se înscriu în competiție – iar dintre finalistele de anul trecut, care am impresia că au evoluat frumos în 2016, precum The Kryptonite Sparks (vicecampioana României 2015, de la Botoșani), Basska (București) sau Baby Elvis (Oradea), nu vor să își încerce din nou șansa, chiar dacă efortul pentru ei ar fi unul minim.
Desigur, există și acele genii neînțelese, ale căror compoziții vor fi apreciate peste câteva zeci de ani, dar în domeniul muzicii contemporane la noi am întâlnit mai puțin de o mână de astfel de indivizi… și toți se află la vârsta pensionării.
Sunt 12 formaţii calificate în finală (una dintre ele este din Bulgaria – Eufobia) şi mai sunt formaţiile Wild Card. Ce aşteptări ai de la finala naţională din acest an?
R.C.: Nu am niciodată nicio așteptare de la nimeni. Astfel, dacă treaba iese bine, sunt mult mai mulțumit de realizare – și nu mai pierd atâția neuroni gândindu-mă chiar la toate detaliile de culise în pregătirea spectacolului.
Finalistele Munteniei sunt Paper Magik și Recursive Delusion (ambele din București); în Oltenia s-au calificat Eufobia (Sofia, BG) și Black Ice (Râmnicu Vâlcea); din Transilvania avem Funk e Fetish (Cluj), Hybrid Symphony (Sighetu Marmației); la etapa Artmania au învins Riot Monk (Baia Mare) și B.E.A.R. (Simeria); finaliștii din Moldova-Bucovina sunt Adamo Caduco (Suceava) și The Wax Road (Ungheni/MD), iar în Banat s-au calificat mai departe Warhanger (București) și ALL Friends Band (Timișoara).
Finala este din nou una internațională, prin participarea formațiilor din Bulgaria și Republica Moldova. Peste câteva zile urmează să anunțăm câte și care dintre cele șase trupe clasate pe locul 3 în etapa Semifinalelor trebuie să se pregătească pentru Finala națională GBOB România 2016. Ele sunt: Blue Night Shadow (București), B.P.C (Iași), Sonic Distillery (Cluj-Napoca), Late November (Timișoara), Camera 107 (Chișinău-Satu Mare), Consequence (Sibiu).
S-a schimbat ceva faţă de anul trecut vizavi de felul cum percepe lumea acest concurs? Şi când spun „lumea” mă refer atât la cluburi şi mass-media, cât şi la publicul care vine la etapele GBOB România.
R.C.: Mă bucur să constat că publicul face turism cultural pentru a participa la Semifinale, indiferent de motivație. Am povestit cu bloggeri care au călătorit de la Bacău să participe la Semifinala GBOB Moldova din Suceava, am cunoscut fanii unei formații din București care au călătorit din Brăila să voteze cu ea și am avut situația la Sibiu unde Votul Publicului a fost câștigat de o formație din Simeria, care s-a bucurat de susținerea unui grup de fani venit cu trenul să-i susțină.
Din partea cluburilor, locația care găzduiește finala, Rockstadt, ne-a primit anul acesta cu brațele deschise; anul trecut, în schimb, nu am reușit nicicum să ne înțelegem cu Rockstadt la condițiile unei colaborări pentru o etapă regională organizată la Brașov pentru formațiile brașovene. Asta dovedește că am câștigat în credibilitate și că am făcut o treabă bună la prima ediție a competiției.
În ceea ce privește mass-media, am avut o revistă muzicală online importantă de la noi din țară care ne-a comentat constant că nu înțelege modul nostru de a formula comunicatele, exhaustive și complexe, și cu timpul a încetat să mai promoveze acest proiect. Comunicatele erau complexe, pentru că avem multe informații de împărtășit de-a lungul anului… Când te ocupi de un concurs la care participă 100 de formații, în principiu, există 100 de informații care ar trebui communicate. Comunicatele sunt exhaustive pentru că, atunci când un artist îmi pune o întrebare despre concurs, pot lejer să răspund: nu ai citit comunicatele noastre. Totul este comunicat în scris. Este păcat pentru cei care pot citi, și nu se folosesc de această aptitudine în viața de zi cu zi.
Contează carisma solistului, imaginea de echipă, sunetul compact al trupei. Foarte puține formații se gândesc să își pună muzica în valoare prin asocierea altor arte într-un spectacol scenic. De aceea, Hteththemeth a fost convingătoare anul trecut – și în finala noastră – și pe plan internațional, la GBOB World Final de la Berlin. O mare greșeală pe care am observat-o deja la câteva formații este că au încercat să imite ce a făcut Hteththemeth anul trecut. Asta este bine pentru Hteththemeth, dar nu pentru formațiile lipsite de originalitate și nici pentru concursul nostru.
Ştiu că eşti în juriu de fiecare dată. Dar ai formaţii preferate în finală? Fără să dai nume, precizează câteva atuuri de care ai ţinut cont când le-ai votat.
R.C.: Eu nu sunt fan de muzică Metal, dar apreciez toată muzica BUNĂ din orice gen muzical. O muzică bună este o muzică care mă atinge într-un mod plăcut prin fond sau formă, prin detaliile interpretării, mesaj sau starea transmisă. Îmi place să fiu surprins; nu suport monotonia și lipsa de mesaj în muzică. Muzica fără mesaj este ca mâncarea necondimentată.
Anul trecut am observat că în această competiție de MUZICĂ LIVE se înscriu preponderent formațiile rock și metal… practic, genurile muzicale care nu sunt promovate în acest moment de mass media (iar asta se întâmplă pe plan internațional).
Anul acesta am ajuns la concluzia că trupele Metal sunt cele mai convingătoare. Psihologic, îmi explic asta prin faptul că cei mai mulți au slujbe, școală și vieți lipsite de bucurii. Astfel, liniștea sufletească o găsesc prin muzică; muzica este un mod de a se refula pe sistem sau de a se descărca de angoase. De aceea, multe trupe tinere promovează muzica Metal la ora actuală în România, iar aceste formații dau absolut totul din ele când urcă pe scenă. Așezate în program între formații Alternative, de muzică melodioasă, poate chiar cu mesaj, acestea ies în evidență pentru că tinerii alternativi tind să fie profund deprimați, atonici, afectați la extremă și fără contact vizual cu publicul. Nu poți păcăli publicul. În situația dată, juriul este câștigat de muzica Metal.
Din acest motiv, la modul general vorbind, trupele care în viața de zi cu zi promovează preluările sau cele de jazz și blues, care au venituri suplimentare din petreceri private, nunți și botezuri, nu au nicio șansă pe o scenă GBOB, din cauza atitudinii greșite, care nu transpune ascultătorul în starea artistului, pentru că acest gen de artist (mercenar) este obișnuit ca lumea să reacționeze automat pe ritmurile hiturilor cunoscute, fără să fie nevoit să se implice sufletește în interpretare. Practic, acest gen de artist nu își dă seama, dar pornește cu un handicap imens în competiție. Am avut și anul acesta câteva formații de preluări care au compus două piese originale special pentru concurs, și s-au înscris să-și încerce norocul, iar unele nu au înțeles de ce nu s-au calificat în finală (pentru că nu aveau o vestimentație pregătită pentru scenă, pentru că nu au avut joc scenic și pentru că nu au transmis niciun fel de energie prin interpretarea lor cursivă, fără greșeală, dar mecanică, a notelor pe scenă).
Ai fost anul acesta la finala de la Berlin. Cum trebuie să fie câştigătoarea finalei naţionale din decembrie pentru a conta în finala de la Atena?
R.C.: Contează starea de spirit a muzicienilor ca grup. Contează munca în echipă în prealabil. Contează prezența noastră acolo. În rest, nu există nicio rețetă de succes. Este concurs. Există atâția factori externi și umani care hotăresc câștigătorul! Important este ca reprezentantul României să aibă un fir roșu în tot ce face în cele 8 minute, odată urcat pe scenă.
Câștigătorul trebuie să fie detașat de realitate, în transa artistică de transmitere a muzicii și mesajului celor din sală, pentru a transpune spectatorii în atmosfera spectacolului celor 8 minute. Asta înseamnă un „Showcase”, concept care incorporează tot ce urmăresc eu la o formație pe scenă: conduită, imagine, prezență ca grup, carismă individuală și, bineînțeles, muzica interpretată LIVE – și poate cel mai important lucru este ca primul șir lung de aspecte menționate să se potrivească cu genul muzical promovat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!