Pentru a vedea care sunt capcanele de care se împiedică cei care doresc să facă o investiţie cu fonduri europene ne-am adresat lui Liviu Sav, vicepreşedintele Asociaţiei Firmelor Bihorene (AFB) şi director InfoCredit, specialist în domeniul finanţărilor nerambursabile.
Cine credeţi că întinde capcane în procesul de obţinere a fondurilor nerambursabile?
Liviu Sav: Toată părţile implicate pot pune diverse capcane, cu bună ştiinţă sau involuntar: solicitanţii fondurilor sau beneficiarii şi angajaţii lor, autoritatea de management a programului de finanţare sau organismul intermediar (diverse ministere), consultantul, finanţatorii (bănci, IFN-uri), autorităţile publice (ANAF, ORC, primării, ANSVSA, DSP, Inspectoratul în Construcţii etc.) şi furnizorii de echipamente.
Ce capcane ar putea să îşi întindă singur solicitantul de finanţări nerambursabile?
Liviu Sav: Dintre capcanele puse involuntar de solicitant/beneficiar, enumerăm: proiecte supradimensionate, modificarea caracteristicilor utilajelor prevăzute după aprobarea proiectului, calendar de realizare a investiţiei foarte comasat, planificare defectuoasă la cererile de plată.
Cum pot fi evitate astfel de situaţii?
Liviu Sav: Pentru a nu avea proiecte supradimensionate, trebuie făcută o analiză obiectivă a capacităţii financiare a solicitantului, precum şi a dimensiunii pieţei către care se adresează proiectul. De asemenea, trebuie făcută o analiză atentă a nevoilor şi transpunerea acestora în proiect într-o formă cât mai puţin limitativă, care să permită ajustări ulterioare. Trebuie aleasă o perioadă cât mai relaxată de implementare, chiar şi pentru proiectele „simple”. Investiţia trebuie împărţită în mai multe tranşe de decontare, astfel încât presiunea financiară să fie redusă cât de mult posibil.
Care ar putea fi problemele generate de Autorităţile de Management?
Liviu Sav: Poate fi vorba despre o organizare şi o comunicare defectuoase, lipsite de transparenţă şi neunitare cu privire la consultările publice, ghidurile solicitantului, deschiderea sesiunilor de proiecte, procesul de evaluare a proiectelor, situaţia contractelor semnate, implementate etc. Alte capcane ar putea fi legate de informaţii sau cerinţe contradictorii între Ghidul Solicitantului şi alte documente emise de aceeaşi Autoritate de Management. Schimbarea regulilor în timpul jocului ar putea crea, de asemenea, capcane, dar şi lipsa flexibilităţii şi neînţelegerea faptului că prevederile Ghidului Solicitantului nu pot acoperi toate situaţiile practice.
O altă problemă majoră venită din partea Ministerului Fondurilor Europene este cea legată de sistemul MySMIS, prin care sunt depuse şi gestionate majoritatea axelor de finanţare în prezent. Acest sistem a fost lansat şi este utilizat, chiar dacă nu este complet funcţional, iar modificările permanente creează mari dificultăţi în utilizare.
Ce ar trebui să facă Ministerul pentru a ameliora aceste probleme?
Liviu Sav: Ministerul Fondurilor Europene ar trebui să armonizeze diferenţele dintre procedurile diferitelor autorităţi şi să impună un calendar clar şi transparent de consultări publice şi lansări de sesiuni, ceea ce ar reduce foarte mult zvonurile şi informaţiile neoficiale „traficate” pe diverse canale. Schimbările majore ar trebui făcute mult mai rar, eventual la intrarea într-un nou exerciţiu bugetar de şapte ani, iar introducerea unui sistem precum MySMIS ar trebui pregătită şi implementată din timp şi integral, din start. În plus, ar trebui să existe perioade suficient de lungi între publicarea variantei finale a Ghidului Solicitantului şi lansarea sesiunii de depunere.
Sunt curios ce capcane ar putea veni din partea consultantului…
Liviu Sav: Este vorba despre necunoaşterea în detaliu a Ghidului Solicitantului, anexelor şi legislaţiei aplicabile. Ar mai putea fi vorba despre informarea defectuoasă cu privire la oportunităţile de finanţare, dar şi de necunoaşterea activităţii solicitantului şi a pieţei pe care acesta activează. Nerespectarea dispoziţiilor legale sau a Ghidului în desfăşurarea achiziţiilor poate provoca daune majore beneficiarului.
Şi care sunt soluţiile pentru evitarea acestor capcane?
Liviu Sav: Fiecare consultant ar trebui să fie specializat doar pe anumite programe, pentru o abordare profesionistă şi corectă faţă de solicitant. Solicitantul ar trebui să discute cu mai mulţi consultanţi pentru a-şi face o imagine cât mai clară despre şansele de finanţare a proiectului. Nu în ultimul rând, o conlucrare activă, schimbul de informaţii şi comunicarea eficientă între consultant şi solicitant ar duce la evitarea unor astfel de capcane.
Ce capcane pot interveni din partea finanţatorilor?
Liviu Sav: Produse lipsite de comparabilitate, comisioane pe care solicitantul le consideră inutile (dar care sunt totuşi obligatorii), diferenţe mari în abordarea aceluiaşi proiect de către două departamente diferite din cadrul băncii. Spre exemplu, departamentul comercial doreşte finanţarea proiectului, dar departamentul de risc îl respinge.
Cum pot fi evitate aceste capcane?
Liviu Sav: Printr-o mai bună informare a solicitantului înainte de a lua o decizie. Băncile ar trebui să dezvolte produse standardizate cu costuri mai reduse pentru situaţiile în care solicitantul doreşte doar o scrisoare de confort pentru îndeplinirea unor criterii formale. O mai bună corelare între activităţile de ofertare şi aprobare din bănci ar duce la evitarea unor astfel de situaţii.
Cum îi „încurcă” autorităţile publice pe solicitanţii de finanţări nerambursabile?
Liviu Sav: Prin birocraţia excesivă, lipsa unor informaţii centralizate, practica neunitară cu privire la eliberarea unor documente necesare proiectului, ceea ce înseamnă că în Bihor se cere un lucru, iar în Sălaj cu totul altceva pentru aceeaşi situaţie. Sunt doar câteva dintre capcanele din partea autorităţilor publice.
Cum scăpăm de aceste capcane?
Liviu Sav: Prin dezvoltarea unui concept One – Stop – Shop pentru toate documentele furnizate de autorităţile statului pentru finanţările nerambursabile şi introducerea unei proceduri unitare la nivel de ţară pentru eliberarea aceloraşi documente. Astfel, Autoritatea de Management ar putea fi mandatată de solicitant să obţină toate informaţiile necesare proiectului cu privire la situaţia lui din toate bazele de informaţii ale statului (ORC, ANAF, Primării, Poliţie, Cadastru etc.).
Pot pune şi furnizorii capcane la accesarea de fonduri nerambursabile?
Liviu Sav: Da, cu siguranţă. Furnizorii pot face oferte neconforme şi incomplete sau pot executa cu întârziere şi defectuos lucrările. De asemenea, pot îngreuna procedurile de achiziţie prin contestaţii obiective sau nu.
Cum ne ferim de aceste capcane?
Liviu Sav: Solicitantul şi consultantul trebuie să verifice cu atenţie structura şi conţinutul ofertelor. Este indicată existenţa în contracte a garanţiilor de bună execuţie şi a clauzelor de reziliere pentru situaţiile de nerespectare a termenilor contractului. De asemenea, documentaţia de atribuire trebuie făcută într-o formă cât mai clară şi transparentă.
Care ar fi concluzia pentru a accesa cât mai uşor fonduri nerambursabile?
Liviu Sav: Cooperarea! Fără o conlucrare eficientă între toate părţile implicate, obţinerea de fonduri nerambursabile poate fi un calvar.
Citiți principiile noastre de moderare aici!