Niciunul însă nu a primit interdicția de a practica profesia. Datele au fost incluse în raportul Comisiei de Disciplină a Colegiului Medicilor din Bihor pe anul 2022. Aceasta a adoptat 25 de decizii corespunzătoare celor 25 de dosare disciplinare soluționate în decursul anului trecut, a spus dr. Carmen Pantiș, directorul Colegiului Medicilor Bihor.
[eadvert]
Crina Dobocan: Cum stă Bihorul cu numărul cazurilor de malpraxis?
Dr. Carmen Pantiș: Vreau să informez pe cei care ne citesc că absolut oricine are o plângere, o nemulțumire legată de un act medical sau de o anumită procedură medicală, de comportamentul unui medic, poate să facă sesizare, în scris, la Colegiul Medicilor din Bihor. Aceste sesizări, aceste plângeri de malpraxis sunt analizate cu acuratețe maximă și cu termen clar.
Adică, din momentul în care este depusă o reclamație, în termen de șapte zile este analizată de biroul executiv al Colegiului Medicilor din Bihor, al Consiliului Județean al Colegiului Medicilor. După care, plângerea este înaintată spre Comisia de Juristidicție, unde directoarea Departamentului Comisiei de Jurisdicție din Bihor analizează cu atenția cazul prezentat. Este vorba de doamna profesor de Medicină Legală Camelia Buhaș, care face referate de specialitate.
Acesta este, în mare, mersul unei plângeri de malpraxis. După care ajunge la Comisia de Disciplină unde este analizată, tot cu maximă acuratețe.
Cu tot efortul nostru de a soluționa și de a rezolva cât mai repede aceste situații, uneori timpul de soluționare este destul de lung, de 10-20-30 de zile. Este vorba de perioada în care primim expertizele din partea experților noștri din țară.
Întotdeauna căutăm experți din alte județe, recunoscuți pe domeniile de specialitate. De exemplu, dacă este un anestezist reclamat, vom căuta un coleg anestezist din alt județ, din Timișoara, din București sau din alt centru universitar.
Și de obicei aceste expertize durează, 20-30 de zile, uneori chiar 60 de zile și de aici derivă și că soluționarea nu este foarte rapidă.
Vreau să spun că această comisie de disciplină, condusă de domnul conferențiar dr. Gabriel Mihalache, este foarte bine pusă la punct. Activitatea ei este impecabilă, soluționând într-un termen foarte scurt, tot ceea ce aveam ca și plângere la nivelul Colegiului Medicilor Bihor.
C.D.: Aveți o statistică a cazurilor de malpraxis?
Dr. C.P.: Da, există o statistică făcută în fiecare an. Există puține cazuri în care se reportează de la un an la altul. Putem spune că avem în jur de 20-25 de cazuri de plângeri pe an, care au fost soluționate cu nesancționare sau cu sancționare. Sancțiunile pot să fie următoarele: mustrare, avertisment, vot de blam sau suspendarea dreptului de liberă practică medicală. Noi am avut date doar primele două sancțiuni. În cazul în care pacientul care a reclamat un medic nu este mulțumit de sancționarea dată, are posibilitatea de a face un recurs, o plângere, la Comisia Superioară de Disciplină și toate actele, toată documentația se trimite în București pentru a fi rejudecat cazul.
C.D.: Cel fel de reclamații aveți?
Dr. C.P: Au fost situații în care pacienții au reclamat nemulțumiri legate de actul medical, nemulțumiri legate de atitudinea medicului. Aceste reclamații nu sunt de fapt un malpraxis, ci mai degrabă o lipsă de comunicare poate între medic și pacient. Sunt situații în care e vorba despre mamă, tată, fiică, fiu decedat și atunci situația de multe ori este mai complexă și numărul de medici care sunt reclamați sunt în număr mai mare. Numărul este mai mare legat de partea de ginecologie, chirurgie, anestezie și mai puțin poate la medicina de familie și psihiatrie.
C.D.: Câți medici sancționați ați avut anul trecut?
Dr. C.P.: Anul trecut am avut sancționați doi medici, dintr-un total de 25 împotriva cărora s-au depus plângeri. Sacțiunile primite au fost de mustrare sau avertisment. Deci, nu le-a fost suspendat dreptul de liberă practică. Aceasta este cea mai gravă sancțiune care poate fi dată.
C.D.: Ce nemulțumiri au avut pacienții față de acești doi medici și ce situații ați descoperit?
Dr: C.P.: Au fost date legate de calitatea actului medical.
C.D.: Și anume?
Dr. C.P.: Nu au fost neapărat o greșeală de tehnică chirurgicală, cât mai mult o greșeală de comunicare cu familia. În fapt, a fost o lipsă de comunicare cu familia.
C.D.: Aceste sancțiuni îndreaptă aceste cazuri?
Dr: C.P. Da, eu cred că da. Sau cel puțin sperăm din toată inima.
Citiți principiile noastre de moderare aici!