A participat la un program pentru tinerii de liceu, inițiat de o asociație care organiza cursuri de formare profesională. După terminarea acestui curs, au urmat câțiva ani de ucenicie într-un bar și lansarea în muncă.
De la bun început ai știut că îți dorești să devii barman?
Da, am știut de la început. Sunt o persoană foarte sociabilă și pun mare preț pe interacțiunea cu oamenii, așa că meseria de barman a fost din start un spațiu perfect în care să îmi manifest această pasiune. Apoi, pe măsură ce am învățat meseria, am descoperit că am un talent natural pentru mixarea băuturilor și, chiar și la ora actuală, faptul că fac băuturi gustoase este punctul meu forte, alături de interesul real pentru a oferi clientului o experiență de socializare memorabilă. Totodată, pun calitatea înaintea cantității și consider că o ieșire la cocktail poate să fie o experiență multisenzorială și plină de satisfacții în sine, și nu este necesar un consum exagerat de alcool.
Cât de ușor este să te afirmi în Oradea ca barman?
Omenia și seriozitatea sunt calități care te ajută, în primul rând, să te afirmi în orice domeniu. Apoi, pasiunea și perseverența m-au ajutat să fiu constant și să am continuitate chiar și în pandemie, când HORECA era blocată și mulți colegi de breaslă s-au reprofilat. Pe plan local, noi ca barmani avem oportunitatea de a ne afirma și antrena abilitățile prin intermediul competiției Bar Contest Oradea, organizată de Tabu Social Events, competiție la care am participat de câte ori am avut ocazia pentru a susține mișcarea locală. Totuși, în ziua de azi avem social media și grupuri dedicate barmanilor, așa că informațiile circulă mai repede și mai departe și este mult mai ușor să te afirmi, chiar la nivel național sau internațional, nu doar local.
Anul acesta ai ajuns printre cei 10 finaliști ai concursului World Class Romania 2023 la secțiunea „Martini Artisanship & Science of Smoke”. Ce reprezintă această clasare pentru tine și cum îți influențează cariera?
Worldclass Bartender of the Year este cea mai prestigioasă competiție de mixologie la nivel global, una provocatoare care ajută an de an barmanii din toată lumea să își depășească limitele și să se afirme în domeniul mixologiei. Personal, particip de mai mulți ani și am avut o evoluție treptată, dar care mi-a îmbunătățit constant abilitățile și prestigiul, oferindu-mi diverse oportunități profesionale la nivel național. Anul acesta a fost mai organizat și sunt foarte motivat să câștig, mai ales că mi-am pornit propria afacere de cocktail bar mobil pentru evenimente, iar challenge-urile constante din competiții și titlurile câștigate sunt părți fundamentale ale brandului meu personal. Conceptele create în cadrul competițiilor devin totodată parte din portofoliul meu personal, pe care acum, prin intermediul propriei afaceri, pot să le valorific la adevăratul lor potențial.
Care sunt cocktailurile care te-au adus în finala concursului?
Anul acesta am avut cele 2 probe „Since of smoke” – aici am creat băutura The Timeline Walker cu Johnnie Walker Black Label, un cordial home made de ceai negru Lapsang souchong, fructe tropicale și fructe dulci, care mai apoi a fost clarifiat cu lapte de cocos și mai conține ceai verde, iar garnish-ul este un chips afumat și sărat.
Iar la cea de a doua probă „Martini Artisanship” – am creat bătura Starry Martini, inspirată din pictura lui Van Gogh, Starry night cu gin Tanqueray no10, vermouth infuzat cu Grapefruit și mușețel, îndulcit în prealabil cu miere și colorat cu cărbune activ. Vopsea comestibilă albastră cu aromă de geranium, similar trandafirilor și glitter comestibil auriu.
Cât timp îți ia până pregătești un cocktail cu care să participi la concurs?
Depinde mult de deadline-urile impuse de competiție, dar, în principiu între 2 și 5 săptămâni, în funcție de complexitatea temelor. Pentru mine a fost o întreagă călătorie de autodisciplină pe care încă o parcurg, ca să învăț să lucrez la un concept fără să procrastinez și să folosesc tot timpul oferit pentru a putea finisa și cele mai mici detalii ale băuturii și ale prezentării acesteia.
Care e cocktailul tău preferat?
Whiskey sour, e prima băutură pe care am învățat să o prepar și sunt fan de whiskey.
Pe baza căror criterii sunt jurizate cocktailurile?
Criteriile de jurizare diferă de la o probă la alta și de la o etapă a competiției la alta, dificultatea fiind crescătoare pe măsura avansării în competiție, dar în general criteriile sunt: creativitatea, inovația, profilul organoleptic, aspectul, replicabilitatea, sustenabilitatea și prezentarea conceptului.
La ce alte concursuri ai mai participat?
Mix Inside, Monin Cup, Bar Contest Oradea, Marathon Competition, Diageo Bar Academy Challenge, Bols Around the World.
Care este diferența dintre un barman și un bartender profesionist?
Consider că, la fel ca în orice alt domeniu, pasiunea e cea care te diferențiază și te determină să cauți constant moduri în care să te perfecționezi. Cu siguranță există barmani pasionați care își fac meseria excepțional. Pentru mine, „profesionist” presupune dezvoltare constantă, evoluție, formare profesională continuă și pasiune. Multă pasiune. Bartendingul are mai multe ramuri; există flair, mixologie, beer&wine, barista și poți alege să ai expertiză pe oricare ramură, pentru că profesionist înseamnă că nu le faci pe toate perfect ci ai un domeniu de expertiză. Pentru mine mixologia este acest domeniu, datorită faptului că abilitățile mele naturale sunt în zona organoleptică.
Care sunt minusurile cele mai mari cu care se confruntă industria?
După perioada pandemiei, care a fost o mare încercare pentru industria ospitalității, aproape că nu te mai poți plânge de alte lucruri. Dar să sperăm că nu vom mai avea astfel de provocări prea curând.
Industria ospitalității presupune în general, și nu doar la noi în țară, multe ore de lucru, majoritatea noaptea, fără concediu, un contract de muncă cu minimum pe economie, un mediu de lucru viciat și stresant, gestionarea stocurilor este dificilă și, de cele mai multe ori minusurile sunt acoperite de angajați, lipsa personalului calificat, lipsa culturii de consum și consumul iresponsabil de alcool.Pe de altă parte, în prezent, avem mai multe oportunități ca niciodată: de a activa în această industrie în afara scenariului clasic de locație fixă. Azi putem fi profesioniști în acest domeniu explorând oportunități noi oferite de digitalizare și social media și practic, poți alege să fii barman în multe alte moduri, nu doar în bar; poți fi influencer, brand ambasador, trainer, digital content creator și așa mai departe; astfel că dacă ești pasionat de domeniu, există mult mai multe opțiuni care nu includ toate minusurile industriei.
Îți mulțumim!
Citiți principiile noastre de moderare aici!