În urmă cu nici o săptămână, întrebat de JB&Bihon dacă Primăria va pune la dispoziția susținătorilor referendumului prismele publicitare, primarul Ilie Bolojan refuza să dea un răspuns clar.
„Pentru referendum, Primăria Oradea, în limita spațiilor pe care le avem, vom pune la dispoziție o parte, pentru asigurarea publicității, în vederea formării opțiunilor pentru participarea la referendum”, a fost singura precizare concretă pe care a făcut-o edilul.
Între timp, pe prismele publicitare pe care Primăria are monopol, prin lege locală, a apărut tema referendumului – exclusivitatea căsătoriei între un bărbat și o femeie. Iar caracterul „informativ” despre care vorbea primarul, e doar o vorbă. Mesajul de pe prismele Primăriei este, de fapt, campanie în toată regula, din moment ce nu informează despre referendum și posibilitățile sau consecințele votului ci poartă exclusiv mesajul inițiatorilor, Coaliția pentru Familie: „Vino la referendum, votează DA” sau „Apără familia (copiii României) și căsătoria dintre un bărbat și o femeie”.
Chestionat pe această situație, viceprimarul Birta Florin insistă, în ciuda evidenței, pe linia șefului de partid și din Primărie – spune că panourile au fost puse la dispoziția CpF gratuit și că mesajul este „de informare”.
Dacă, totuși, se ajunge la concluzia că nu e chiar așa, acestea se pot da jos, prin decizia biroului electoral, zice vicele.
La alt referendum…
Totuși, legea electorală limitează posibilitățile de publicitate la afișe lipite pe locațiile desemnate de primari, prin dispoziții.
Conform regulamentului local de publicitate, pe prisme se poate face promovare doar pentru acțiuni, evenimente sau oferte ale administrației publice locale. Este Primăria inițiator al referendumului pentru familia tradițională? Vicele Birta admite că nu.
De altfel, cu ocazia celui de-al doilea referendum pentru unificarea Oradiei cu Sânmartinul, inițiat de Primărie, instiruția nu a mai fost lăsată să posteze pe prisme mesajul direct „Votează DA”, motiv pentru care a și mers pe o campanie de promovare a avantajelor unificării. Asta pentru că Biroul Electoral nu i-a permis, cerându-i să promoveze acțiunea și nu să ceară un comportament anume la urne.
De altfel, în țară, inclusiv prin grija unor liberali, colegi de partid cu primarul Ilie Bolojan și vicele Birta Florin, mai multe birouri electorale au impus înlăturarea banerelor amplasate în disprețul legii.
Ce zice Legea electorală:
ART 79
(5) Un afiş electoral amplasat în locurile prevăzute la alin. (1) nu poate depăşi dimensiunile de 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală, 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură.
(7) Sunt interzise afişele electorale care combină culorile într-o succesiune care reproduce drapelul României sau al altui stat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!