În decembrie 2023, hotărârile Consiliului Județean Bihor care au stat la baza proiectului – aprobarea indicatorilor tehnico-economici, exproprierea și studiul de fezabilitate – au fost anulate de Curtea de Apel Cluj.
„Am luat decizia să reproiectăm acest drum în concordanță cu decizia de la Cluj – Napoca. Motivul de bază pentru care s-au anulat aceste hotărâri este faptul că acest drum trebuia proiectat la statutul de drum național, în loc de drum județean”, a declarat președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, miercuri, în cadrul unei conferințe de presă. El a adăugat că „în tot răul și un bine”, subliniind că această trecere la drum național are câteva avantaje pentru participanții la trafic, deoarece șoseaua va avea acum o lățime de nouă metri, în loc de opt. „Șoferii vor avea un drum mai lat și o vizibilitate mai bună”, a spus președintele CJ Bihor.
[eadvert]
Proiectul tehnic urmează să fie definitivat luna viitoare. Față de suprafața propusă inițial pentru expropiere, de 339.000 de mp, instituția are acum de expropriat, suplimentar 47.000 mp, din care o treime face parte din domeniul public, restul fiind proprietate privată.
„După noile date de proiectare, estimăm că valoarea va crește cu 10-13%, prin urmare, față de valoarea inițială de 40 de milioane de euro, valoarea va crește cu aproximativ 5 milioane de euro”, a declarat Bolojan.
El a explicat că valoare crește datorită lărgirii drumului, introducerea unui sens giratoriu la Nojorid (unde drumul se intersectează cu viitoarea centură) și la solicitarea Primăriei Sânmartin a unui drum nou de legătură între stațiunea Băile 1 Mai și inel. Totodată, în zona viaductului de la Băile Felix este introdus un pasaj inferior datorită dezvoltării zonei.
După aprobarea noului proiect de hotărâre, constructorul va trece la execuția lucrărilor pe toată lungimea inelului rutier, potrivit lui Bolojan.
Reproiectat pe traseul inițial
În privința traseului, acesta rămâne neschimbat.
„La variantele ocolitoare există o recomandare ca, pe cât posibil, să fie realizate în extravilanul localităților. Acest lucru nu poate fi făcut în această zonă, din cauza modului în care cele trei primării, Oșorhei, Nojorid și Sânmartin, și-au definit intravilanele. Nu au fost definite în zona compactă de locuit. De exemplu, intravilanul comunei Oșorhei se extinde până aproape de fosta fabrică a Coca-Cola de la Săcădat”, a subliniat președintele CJ Bihor. „Sânmartinul este într-o situație asemănătoare”, a adăugat șeful CJ.
În aceste condiții, subliniază Bolojan, modificarea traseului ar fi dus la o creștere a lungimii drumului cu 5-7 kilometri, afectând inclusiv zone protejate și ar fi fost „nesustenabil financiar”.
„Din punct de vedere tehnic, economic, al avizelor de mediu, reiese că traseul inițial este unul fezabil. Acesta a fost stabilit împreună cu primăriile comunelor Oșorhei, Nojorid și Sânmartin. Nicio lucrare efectuată până acum nu se distruge, nu se renunță la nimic, ci doar au apărut aceste modificări ca urmare a deciziei instanței”, a spus sursa citată. Bolojan a declarat că drumul va fi finalizat anul viitor. Lucrările, împărțite în două loturi, au început în a doua jumătate a lunii septembrie 2023 și au ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 25%. Constructorul lucrează în prezent la cele două viaducte de pe traseu.
PNL+UDMR+PSD=LOVE
Declarațiile PSD și UDMR în ședința ordinară a Consiliului Județean Bihor.
„Azi, cu puțin timp înainte de această ședință am primit un mesaj de la domnul președinte Cseke Attila și mi-a comunicat următoarele: (…) 1. PNL și UDMR Bihor au convenit că cele două formațiuni se susțin reciproc pe zona de Cultură. PNL Bihor, consilierii acesteia, vor susține propunerile UDMR Bihor cu privire la instituțiile de culturale maghiare din subordinea Consiliului Județean și Consiliului Municipal. Sigur, în mod similar, UDMR va susține deciziile PNL Bihor, cu privire la instituții culturale de limba română din județ. 2.
De marile proiecte de infrastructură trebuie să beneficieze ambele comunități, atât română cât și maghiară. Așa cum legătura orașului Oradea la autostradă s-a realizat tot pe o asemenea înțelegere Bolojan – Cseke, deci primăriile UDMR Bihor, Borș. Biharia au participat activ la demararea acestui proiect, tot așa centura Oradei, care ajută localitatea din Nordul Oradei va fi susținut, promovat de PNL, iar UDMR va ajuta la deblocarea situației centurii metropolitane din sudul municipiului. Domnul președinte, vă rog să îmi confirmați această înțelegere, dacă a fost cu domnul ministru Cseke Attila”, a spus Borsi Imre Lorant, liderul grupului UDMR.
„Doresc să mulțumesc grupului UDMR pentru susținerea proiectelor de hotărâre care au nevoie de două treimi, în așa fel încât aceste proiecte să poată fi adoptate. Eu aș formula lucrurile într-o altă manieră. Instituțiile trebuie să funcționeze pe baza unor criterii de eficiență, de performanță și pe bază orientării către serviciul public.
Prin urmare, cred că ne putem angaja cu toții să susținem aceste chestiuni, indiferent de culorile politice, indiferent de alte aspecte de genul acesta. Materialele care sunt astăzi pe ordinea de zi, cele legate de instituțiile de cultură și proiectele de investiții mari, cred că necesită, e bine să fie susținute pentru că acesta este interesul public al bihorenilor, să realizăm proiecte importante de investiții și de asemenea, să avem instituții publice eficiente, inclusiv în zona de Cultură. Mulțumesc, grupului UDMR pentru acest anunț”, a răspuns Ilie Bolojan.
„După cum se știe, PSD nu s-a opus realizării acestui proiect și nu a fost împotriva realizării lui. Ne-am opus doar traseului care a fost propus inițial, reprezentând și la solicitarea grupului de cetățeni din localitatea Cheriu, prin a căror grădini urma să treacă traseul. Am și venit atunci cu o propunere de modificare a traseului, care însemna o prelungire cu 700 de metri, ceea ce ar fi însemnat după estimările dumneavoastră la un milion de euro, undeva sub 3% din valoarea de proiect. Dar a fost un proces, s-a încheiat.
Astăzi este o sentință, sperăm ca proprietarii să își primească exproprierile la prețul corect. Având în vedere că proiectul pe care ni-l propuneți astăzi respectă dispozițiile sentinței dată de Curtea de Apel Cluj, care doar recomandă nu impune modificarea de traseu și iată constatăm că în orice rău este și un bine. (…) Este bine că se lărgește partea carosabilă pentru că va duce la fluidizarea traficului și siguranța circulației. Având în vedere că proiectul respectă sentința, stadiul de implementare existent astăzi, precum și importanța lui pentru județul Bihor, grupul PSD Bihor va vota pentru acest proiect”, a declarat liderul grupului PSD, Bujor Chirilă.
Trimite articolul
XAlo PROPAGANDA, nu aveți nimic de spus 😁😁
-
In 2028 o sa faca inelul inelului, un mare inel in jurul judetului, adica o sa poata toti ocoli judetul bihor, fara sa mai intre nimeni, nici macar un turist.
-
Îți sugerez să utilizezi doar inelul inelului !
-
-
Sandule: „Șoferii vor avea un drum mai lat și o vizibilitate mai bună”.
Dacă capul lui Bolojan ar fi gândit ca un om rațional și nu unul care visează doar economie, se făcea direct drum național, dar el mereu gândește cu jumătăți de măsură. Noroc cu alți oameni cu capul pe umeri altfel ar fi fost alte ambuteiaje, nervi pe bani frumoși peste 3-4 ani. Zilnic stăm acum pe Borșului să ajungem în oraș, că nimeni nu mișcă nimica să rezolve ieșirea în sensul giratoriu să fie pe două benzi și să nu fie o cotitură așa mare. Azi s-a deschis drumul expres, s-a micșorat coada cu 500m față de zilele trecute adică 3km față de 3,5km, dar pentru mine care trebuie să ajung pe Bd. Dacia nu e o opțiune economică să înconjor 6km în plus, în timp tot acolo sunt. Dacă erau bretele de acces pe str. Bujac din Sântandrei era o opțiune perfectă.
Felicitari! Bolojan a “luat decizia” de a respecta o hotarare judecatoreasca. Uluitor! Lasa ca a trebuit sa isi calce pe inima si sa faca un drum care ofera “câteva avantaje pentru participanții la trafic”.
Cum e drumul asta inel cand el e tot in coltuiri ? Despe ce vorbiti ? alo PROPAGANDA ati murit de ciuda ?