Expert Forum a lansat luni Harta proiectelor finanțate prin Programul Anghel Saligny, care reflectă proiectele propuse de către primării și consilii județene și aprobate de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
„Proiectul cu cel mai mare buget aprobat este implementat de un Parteneriat CJ Bihor/Oradea – Inel rutier metropolitan Oradea, în valoarea de 201 milioane de lei, iar cel mai mic valorează 58.488,73 lei, fiind implementat de comuna Finta din Hunedoara. Comparativ, cel mai mare proiect finanțat din PNDL a fost de 164 de milioane lei, în județul Satu Mare, iar cel mai mic de 1.200 la Putineiu (Giurgiu)”, se arată în analiza publicată de EFOR.
[eadvert]
Potrivit sursei citate, în cadrul Programului Anghel Saligny au fost depuse 7.545 de proiecte (fără a include proiectele pentru sistemele de distribuție a gazelor naturale și cele pentru județul Galați, pentru care nu au fost publicate încă datele), însă doar 4.604 au fost aprobate.
„Comparativ, în PNDL au fost aprobate peste 11.600 de proiecte în valoare de peste 44 de miliarde”, mai arată sursa citată. „Alocarea de fonduri pare a fi relativ echilibrată politic, apropiată de rezultatele alegerilor din 2020. Astfel, PSD a primit 44% din fonduri, PNL 40%, iar UDMR aproape 7%. În majoritatea județelor, sumele aprobate pentru localități corespund cu procentele obținute de partide la alegerile din 2020. Există câteva județe unde PSD (BH, CT, SM, VN) sau PNL (CL) par a avea o deviație mai mare comparativ cu rezultatele electorale, însă diferențele sunt de sub 10%”, este concluzia EFOR.
Inelul rutier, aproape blocat
În luna septembrie, la a patra încercare, președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a reușit să treacă proiectul privind inelul rutier metropolitan. Proiectul a trecut cu votul a doi consilieri județeni ai PSD, Ciprian Anta, administrator public la Primăria Sânmartin, și Florentina Bara. Votul celor doi a iscat dezbateri aprinse în PSD, deoarece partidul a decis să nu voteze proiectul, în forma în care a fost propus de CJ Bihor.
Procedura de licitație pentru proiectarea și execuția Inelului Rutier Metropolitan a fost lansată în luna septembrie. Valoarea estimată a proiectului este cuprinsă între 196 și 216 milioane de lei, fără TVA. Durata contractului va fi de 24 de luni, din care 6 luni pentru realizarea proiectului tehnic și 18 luni pentru execuție. Termenul pentru depunerea ofertelor este 25 octombrie 2022. Inelul rutier metropolitan va avea o lungime de 17 kilometri și va fi prevăzut cu o bandă pe fiecare sens de circulație. Execuția lucrărilor va fi realizată pe două tronsoane. Primul tronson are o lungime de 9 kilometri și este cuprins între Nojorid și viaductul care va fi construit peste DN76, la ieșirea din Băile Felix. Cel de-al doilea sector de drum pornește de la acest viaduct și ajunge în Orșorhei, ocolind localitățile Băile 1 Mai și Cheriu.
„Estimăm că în 3-4 luni vom evalua ofertele și va fi desemnat câștigătorul. Dacă nu vor fi contestații, până în toamna anului viitor se vor finaliza proiectele tehnice și vor putea începe efectiv lucrările. Durata de execuție este de 18 luni. La finalul anului 2024 se va putea circula pe acest drum nou. Inelul va conecta drumurile naționale ce leagă Oradea de Cluj, de Deva și de Arad”, a declarat Ilie Bolojan, la lansarea licitației.
Proiectul va fi finanțat prin Programul Național „Anghel Saligny”, din alocările pentru Municipiul Oradea și Consiliul Județean Bihor. Contribuția guvernamentală va reprezenta 80% din valoarea totală a investiției, iar 20% reprezintă contribuția Consiliului Județean Bihor și a Primăriei Oradea.
Trimite articolul
XTot ce nu s-a facut in 22 de ani se face acum. E bine sau nu?
-
Mai bine mai târziu decât niciodată!
Extremistii din Parlamentul European sa suga osu. La fel ca si premierul olandez. Asta moare dupa os.
Centura beiusului pe cand ?