Aleșii județeni vor vota miercuri respingerea plângerii prealabile formulată de cinci persoane fizice și o companie, care au cerut, în decembrie 2022, revocarea Hotărârii CJ Bihor nr. 249 din septembrie 2022, privind aprobarea declansării procedurilor de expropriere pentru „Inelul rutier metropolitan Oradea”.
[eadvert]
Plângerea prealabilă este o procedură obligatorie, care trebuie urmată de cei care intenționează să conteste în instanță acte administrative.
Potrivit proiectului de hotărâre, Ioan Tirla, Larisa Tirla, Eugenia Tirla, Ovidiu Trifa, Nicoleta Codrean și Medhotel Rent SRL au cerut revocarea hotărârii CJ Bihor privind exproprierile.
În documentul citat, se arată că petenții au invocat mai multe motive pentru care hotărârea privind exproprierile ar fi nelegală. „Un prim motiv invocat de petenți în susținerea pretențiilor privește nemotivarea actului normativ”, arată proiectul pentru respingerea plângerii prealabile. CJ susține însă că motivele care justifică actul normativ se regăsesc în Referatul de aprobare întocmit de președintele CJ Bihor și în Raportul de specialitate făcut de Direcția Tehnică din cadrul instituției.
„Un al doilea motiv invocat de petenți în susținerea pretențiilor privește nelegalitatea Anexei nr. 5 constând în Raportul de evaluare nr. E191/20.07.2022 și a Anexei nr.2.2 și 2.3 constând în valoarea despăgubirilor”, arată sursa citată. Ca răspuns, CJ arată că raportul de evaluare contestat a fost întocmit cu respectarea legislației în vigoare.
Inelul metropolitan este proiectul cu cel mai mare buget din Programul Anghel Saligny din România, potrivit unei analize a Expert Forum (EFOR), în valoare de 201 milioane de lei.
Aproape blocat
Proiectul inelului rutier a trecut de CJ Bihor abia în luna septembrie 2022, la a patra încercare, cu votul a doi consilieri județeni ai PSD – Ciprian Anta, administrator public la Primăria Sânmartin, respectiv Florentina Bara. Votul celor doi a iscat dezbateri aprinse în PSD, deoarece partidul a decis să nu voteze proiectul, în forma în care a fost propus de CJ Bihor.
Totodată, în aceeași lună a fost lansată și procedura de licitație pentru proiectarea și execuția șoselei. Valoarea estimată a inelului rutier este cuprinsă între 196 și 216 milioane de lei, fără TVA. Potrivit CJ Bihor, 9 firme și asocieri de firme unice au depus oferte fie pentru un lot, fie pentru amândouă loturi din acest proiect.
Inelul rutier metropolitan va avea o lungime de 17 kilometri și va fi prevăzut cu o bandă pe fiecare sens de circulație. Execuția lucrărilor va fi realizată pe două tronsoane. Primul tronson are o lungime de 9 kilometri și este cuprins între Nojorid și viaductul care va fi construit peste DN76, la ieșirea din Băile Felix. Cel de-al doilea sector de drum pornește de la acest viaduct și ajunge în Orșorhei, ocolind localitățile Băile 1 Mai și Cheriu.
„Dacă nu vor fi contestații, până în toamna anului viitor se vor finaliza proiectele tehnice și vor putea începe efectiv lucrările. Durata de execuție este de 18 luni. La finalul anului 2024 se va putea circula pe acest drum nou. Inelul va conecta drumurile naționale ce leagă Oradea de Cluj, de Deva și de Arad”, a declarat Ilie Bolojan, la lansarea licitației.
Proiectul va fi finanțat prin Programul Național „Anghel Saligny”, din alocările pentru Municipiul Oradea și Consiliul Județean Bihor. Contribuția guvernamentală va reprezenta 80% din valoarea totală a investiției, iar 20% reprezintă contribuția Consiliului Județean Bihor și a Primăriei Oradea.
„Bătaie” pentru execuția inelului metropolitan
Pentru lotul 1 au fost depuse oferte de la:
- Dumexim
- Construcții Erbașu
- PORR Construct
- DIMEX-2000 Company, Mirghis & Mayer, SC Proiect-Construct Regiunea Transilvania
- SSAB-AG, Hystrostroy AD, Perfect Consult Europe
- Drum Asfalt, Ilgaz Inșaat Ticaret Anonim Sirketi, Trameco
- ASFAMIXT, Dacia Faber S.R.L., OPR Asfalt
Pentru lotul 2 au fost depuse oferte de la:
- Construcții Erbașu
- PORR Construct
- DIMEX-2000 Company, Mirghis & Mayer, SC Proiect-Construct Regiunea Transilvania
- SSAB-AG, Hystrostroy AD, Perfect Consult Europe
- OPR Asfalt, Dacia Faber SRL, Asfamixt
Trimite articolul
XDar si cel msi inutil. Chiar nu are neboie Oradea deloc de asa ceva. Pe banii aia puteau face altceva mult mai util.
Vai eu mor cand vad atata dezvoltare. Ma excit cand vad atatea drumuri