De joi şi până duminică, 14-17 noiembrie, ORA Jazz Festival revine la Oradea cu ediţia a V-a. Concertele vor avea loc la Filarmonica de Stat din Oradea și Sinagoga Neologă Sion, prezentând publicului meloman jazz simfonic, jazz avangardist, jazz vocal și concerte.
Festivalul se va deschide joi cu jazz simfonic. În parteneriat cu Institutul Adam Mickiewicz – Polonia vor fi prezentate două lucrări de jazz simfonic contemporan: „Adam’s Apple” de Mateusz Smoczyński și „Jazz Concerto” de Zbigniew Seifert. Violonistul Mateusz Smoczyński și quartetul său vor fi soliștii acestor concerte în care va evolua Orchestra Simfonică a Filarmonicii de Stat Oradea, sub bagheta dirijoarei poloneze Barbara Dragan.
„Adam’s Apple” este primul concert pentru vioară compus de Mateusz Smoczyński, care a avut premiera în noiembrie 2018 cu Orchestra Simfonică a Radioului Național Polonez. Titlul piesei face referire la admiraţia compozitorului pentru muzica americanului John Adams. Deşi are multe elemente de improvizație în concert, lucrarea este mai apropiată de muzica clasică contemporană, decât de jazz. Compoziție prezintă tehnici originale de interpretare, care nu se regăsesc în alte concerte pentru vioară.
„Jazz Concerto” de Zbigniew Seifert este un concert de jazz pentru vioară, orchestră simfonică și secțiune ritmică. Compusă în 1974, lucrarea este inspirată din muzica slavă. „Am scris această compoziție de 25 de minute pe parcursul a două luni – zi și noapte”, îşi aminteşte Seifert.
Mateusz Smoczyński este un renumit violonist polonez de jazz, câștigător de premii la competiții importante, inclusiv Marele Premiu al Concursului de Jazz Zbigniew Seifert. A cântat pe cele mai importante scene și festivaluri de jazz din întreaga lume şi este considerat unul dintre cei mai importanți compozitori polonezi de muzică contemporană, fiind autorul a numeroase lucrări de cameră și simfonice. A colaborat cu Branford Marsalis, Rabih Abou-Khalil, Markus Stockhausen, Paquito D’Rivera, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Bobby McFerrin, Anna Maria Jopek, Leszek Możdżer și NDR Big Band.
Barbara Dragan este o dirijoare poloneză care, din 2022, este tânăr dirijor asociat al Orchestrei Naționale a Franței. A absolvit Colegiul de Muzică şi Teatru din Hamburg, Universitatea de Arte din Berlin și Universitatea de Muzică „Frédéric Chopin” din Varșovia. Recent, împreună cu Orchestra din Paris și Orchestra Naţională a Franţei, a pregătit și dirijat înregistrarea întregii ceremonii de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Paris din 2024.
Vineri, 15 noiembrie, vor fi două concerte de jazz cu estetici muzicale diferite. Mai întâi vor urca pe scenă berlinezii de la Arseny Rykov Trio, proiectul aparţinând pianistului și compozitorului din Moscova, Arseny Rykov. Trio-ul cântă muzică originală și are un stil uşor de recunoscut care se bazează pe interacțiunea dintre muzicieni, precum și pe structurile dense ale compozițiilor. „Există o mulțime de influențe în muzica mea, dar există două stiluri care au avut cel mai mare impact asupra mea: ECM și muzica clasică, în special impresioniștii și compozitorii ruși”, explică Arseny. Pentru trio, muzica nu este doar modalitatea de a se exprima, ci și de a aduce oamenii împreună și de a-i face să se gândească la ceea ce se întâmplă acum în lume.
Al doilea concert aparţine formaţiei Decolonize Your Mind Societay. Chitaristul maghiar Bálint Szabó Gosheven, împreună cu contribuția unora dintre cei mai buni muzicieni ai Ungariei de la marginea undergroundului și jazzului, au dat naștere în 2018 originalei formații. „Inspirați de muzica tradițională non-europeană, de sisteme de acordare netemperate și de muzica lui Jon Hassell și Brian Eno, formația maghiară plutește într-un no man’s land între rock psihedelic, avangardă, jazz și muzică experimentală. Trupa are un sunet absolut unic datorită instrumentelor speciale pe care le folosește, cum ar fi instrumentul de suflat glissotar sau sintetizatorul analogic care extind și mai mult planeta lor muzicală uimitoare”, este prezentarea trupei.
Au lansat până acum albumele A Courteous Invitation To An Uninhabited Anabatic Prism (2020), Live In Lumen 2019 (2021) și A Second Invitation To An Uninterrupted Katabatic Lens (2023).
Rebekka Bakken în concert
Sâmbătă, 16 noiembrie, tot la Filarmonica Oradea, seara va fi deschisă de Àbáse: Awakening, proiectul pianistului și DJ-ului Szabolcs Bognar, care își promovează noua apariție discografică. Àbáse combină muzica tradițională vest-africană și afro-braziliană cu jazz, hip-hop și club culture.
Szabolcs Bognar, muzician jazz maghiar cu pregătire clasică, a împrumutat termenul Àbáse din limba yoruba din Africa de Vest. Àbáse înseamnă comunitate: pentru eforturi colective, colaborări și o atmosferă comunitară. Szabolcs Bognar, care locuiește la Berlin din 2018, este deschis către improvizația live și tehnicile moderne de producție.
Seara se va încheia cu concertul extraordinar al cântăreței norvegiene Rebekka Bakken – una dintre cele mai distinctive și impresionante cântărețe din Europa, a cărei muzică este un mix de jazz, americană, folk, soul sau blues. Vocea sa are un timbru unic și calități impresionante, putând acoperi trei octave.
Pe ultimul album lansat, „Always On My Mind” (2023), Rebekka Bakken remodelează piese pop clasice combinându-le cu jazz-ul scandinav. Împreună cu trupa sa, adoptă piese precum „Yesterday” de Lennon/McCartney, „Here Comes The Flood” de Peter Gabriel sau „Why” de Annie Lennox, precum și melodii mai noi, ca „Break My Heart Again” de Finneas O`Connell. „Aceste cântece au fost mereu în mintea mea și mi-au inspirat propriile compoziții. Ele sunt coloana sonoră a vieții mele, iar unele au rămas cu mine încă din copilărie. Mi-am dezvoltat propria voce ascultându-le și cred că a sosit momentul potrivit să le reinterpretez în felul meu”, spune Rebekka Bakken.
Rebekka Bakken are 11 albume solo în discografia sa și numeroase colaborări, cu Wolfgang Muthspiel, Julia Hülsmann, Dhafer Youssef, Wolfgang Haffner, Christof Lauer.
Concerte solo
Duminică, 17 noiembrie, festivalul se va încheia la Sinagoga Neologă Sion cu două concerte solo spectaculoase. În primul concert, Josefine Opsahl va crea o muzică rafinată din punct de vedere tehnic și încărcată emoțional, îmbinând tonuri de violoncel uimitor de frumoase cu interpretări captivante. Compozitoarea și violoncelista daneză a reușit să-și creeze propriul sunet distinct încă de la începuturile carierei. A primit Premiul de Onoare al Fundației Wilhelm Hansen în 2020, Premiul pentru Talent Léonie Sonning în 2021 și prestigiosul Premiu Cultural Stardust în 2022. Cu experiență în muzică clasică, ea explorează noi teritorii între lumea acustică și cea electronică, întotdeauna cu accent pe virtuozitate.
Și-a lansat albumul de debut, „Atrium” (Dacapo Records), în 2022. A compus simfonii și muzică pentru mai multe spectacole și opere. Cea mai recentă lucrare a ei de balet a avut premiera la Teatrul Regal Danez din Copenhaga în martie 2024.
Al doilea concert, „Piano & Electronics – The Brave New World of Neoclassical” susținut de pianistul Mischa Blanos, va fi o combinaţie sonoră de pian și sintezatoare, analog și digital. Acest spectacol a avut un turneu în luna mai a acestui an în toată Germania. Mischa Blanos este un artist versatil. A creat proiecte diverse, trecând de la un gen la altul, de la neoclasic, la techno și muzica ambientală.
În 2021 și-a lansat albumul solo „City Jungle” și EP-ul „Steppe” la labelul francez Infiné și single-ul „Blue Wired Danube”, în colaborare cu clarinetistul Khori Ander. În 2022 a compus prima sa coloană sonoră originală pentru „The Bald Soprano”, o nouă producție a piesei de teatru absurd a lui Eugene Ionesco. În 2023, a lansat un album de muzică ambientală, „Ebb and Flow” (Longcut Records). Un nou album solo pentru pian, „Titans”, a fost lansat în mai, anul acesta – o lucrare originală pornind de la cei mai îndrăgiți compozitori de muzică clasică care l-au influențat.
Biletele se găsesc pe site-ul bilete.ro/ora-jazz-festival/. Organizator al festivalului este Fundația Culturală Jazz Banat, Co-organizatori sunt Visit Oradea şi Primăria Municipiului Oradea, iar parteneri sunt Ministerul Culturii Polonia, Institutul Adam Mickiewicz – Polonia, Oradea Heritage, Filarmonica de Stat Oradea, Sinagoga Neologă Sion.
Citiți principiile noastre de moderare aici!