După ce luni de zile au excavat şi au băgat 10 kilometri de conducte în pământ, la Aeroport, constructorul austriac Porr urma să aştearnă primul strat de asfalt pe pista de aterizare-decolare a Aeroportului din Oradea, ieri. S-a aşternut deja agregatul stabilizator, fiind pregătit pentru asfaltare, pe o lungime de 500 de metri din noua pistă. Asfaltarea urma să înceapă chiar miercuri după-amiază. Din cei 500, 350 de metri făcuseră parte din vechea pistă, iar 150 de metri reprezintă adăugirea din partea de nord. Noua pistă va avea 2.100 de metri, fiind mai lungă cu 300 de metri faţă de cea veche – 150 de metri adăugaţi în partea de nord, 150 de metri adăugaţi în extremitatea sudică a căii de rulare.
Cum în următoarele două luni pista veche va fi spartă pentru a fi construită cea nouă, niciun avion de linie sau charter nu va mai putea ateriza la Oradea. Aeroportul se va redeschide pe 2 septembrie, la ora 0:00, a anunţat preşedintele Consiliului Judeţean, Cornel Popa.
Vechea pistă se transformă
Un aspect interesant, betonul vechii piste ce urmează să fie spart, va fi „mestecat” şi ulterior „scuipat” sub formă de piatră spartă de către utilajele celor de la Porr Construct, astfel încât vechea pistă se va preface pentru a fi folosită ca parte a noii piste.
Directorul tehnic Harald Braun asigură că întârzierile din primăvară, cauzate de întreruperea lucrărilor la cererea Inspecţiei de Stat în Construcţii au fost remontate. „Am avut intarzieri, dar am putut lucra parţial în alte zone, având 95% din materiale de construcţii în şantier. De aceea, am putut accelera având toate materialele în curte”, afirmă directorul constructorului. Şi lucrul la noua uzină electrică este în grafic. Aceasta va oferi independenţa electrică pe care Aeroportul Oradea nu a avut-o niciodată.
Varianta beton
Porr Construct SRL şi asociaţii săi au termen de finalizare a lucrării data de 31 octombrie 2015, însă lucrările ar trebui să ajungă la stadiul fizic de 100% la începutul lunii septembrie, când pista va fi redeschisă traficului aerian. Ulterior, în septembrie şi octombrie se vor face verificările necesare la sistemul electronic de balizaj şi se vor obţine toate avizele necesare pentru ca Aeroportul Oradea să funcţioneze în bună regulă cu noua sa pistă, construită şi balizată după ultimele standarde în domeniu.
Dan Nistor, reprezentantul firmei ce asigură dirigenţia de şantier – Kappa – a descris din ce va fi compusă noua pistă de la Aeroport: 85 cm de balast, peste care se aşează piatră spartă (amestec optimal) – 20 cm, agregat de stabilizare (şapă) – 15 cm, emulsie cationică, mixtură asfaltică (strat antifisură MA8) – 2 cm, a cărei aşternere urma să debuteze ieri după-amiază, fire electrice pentru balizaj, o placă de beton, groasă de 38 cm – pentru căile de rulare, respectiv 41 cm – pentru platforma de îmbarcare, cu rosturi longitudinale, transversale şi de dilataţie. Aşadar, pista nouă de la Oradea va avea o suprafaţă tot de beton, precum cea veche. A fost opţiunea proiectantului.
Pistă cu muchii teşite
Directorul Aeroportului, Gheorghe Pasc, a ţinut să sublinieze faptul că Aeroportul Oradea va fi primul din ţară care va respecta noile exigenţe ale Uniunii Europene în materie de piste. Este vorba despre un regulament adoptat tocmai în această perioadă, ce se cere respectat de către noile piste de aterizare-decolare, aşa cum este cazul pistei de la Oradea. „Suntem obligaţi să ne adaptăm cu proiectarea şi executarea de muchii teşite pe extremităţile pistei, la 150 de metri lateral de axul centrale. De asemenea, vor fi platforme betonate pentru elementele de balizaj”, a precizat Marian Ghitea, managerul de proiect.
Citiți principiile noastre de moderare aici!