„În principiu impozitele nu se modifică, în afara creşterii de 4,2%. Rămân aceleaşi la auto, terenuri şi mai ales cele pe imobilele persoanelor juridice, care se menţin la 1%. Acest segment este cel mai important pentru noi, ca sursă de venit, dar îl menţinem la acelaşi nivel”, spune Eduard Florea, şef peste Direcţia Economică.
„Din creşterea de 4,2% a impozitului pentru persoane fizice s-ar obţine în plus 500.000 de lei, nu e foarte mult raportat la nivelul întregului buget”, apreciază Florea.
Taxe în ascensiune
În esenţă, e o schimbare a filosofiei de lucru a Direcţiei Economice. Dacă impozitul „se datorează” oraşului – proprietarii decartează la ghişee fără a primi nimic în schimb, taxele se achită în avans. Dacă omul vrea ceva de la Primărie n-are decât să plătească înainte. Banii sunt, astfel, mult mai uşor de încasat.
Vor creşte taxele pentru ocuparea domeniului public pentru florari – de la 2 la 5 lei pe metru pătrat, taxa pentru eliberarea certificatelor fiscale pe loc se va dubla. Bani vor scoate edilii şi de pe patronii localurilor de alimentaţie publică: taxa de autorizare a acestora va creşte de la 1.200 la 1.500 lei (dacă spaţiul e sub 1.000 mp) respectiv de la 2.400 la 3.000 de lei, dacă suprafaţa e peste 1.000 mp. Plus o viză anuală de 750 lei.
Cererile numeroase de închiriere a sălilor din Primărie justifică, în opinia edililor, dublarea taxelor pentru acestea: 500 de lei pe oră, faţă de 250 cât e acum, pentru sala mare respectiv 250 lei, faţă de 120 lei în prezent, pentru sala mică.
Taxează „urgenţa”
Unele servicii sunt la acelaşi nivel de taxare de câţiva ani iar scumpirea lor acum, în criză prelungită, e greu de înţeles.
„Un certificat fiscal eliberat pe loc, de exemplu, nu s-a putut realiza decât cu investiţii şi personal suplimentar. În alte administraţii, taxele sunt incomparabil mai mari: la Piteşti 20 de lei pentru persoane fizice şi 50 de lei pentru persoane juridice. La fel e şi la Timişoara”, justifică directorul economic. Un calcul sumar arată că suma încasată din acestea e de aşteptat să se dubleze: sunt eliberate anual în medie 20.000 de exemplare, iar taxa va creşte de la 10 la 20 de lei. Taxa de eliberare fără urgenţă rămâne 4 lei.
Invenţii şi inovaţii
La propunerea Direcţiei Tehnice, economiştii susţin introducerea unei taxe pentru un aviz de la comisia municipală de circulaţie: 50 de lei pentru persoane fizice şi dublu pentru persoane juridice. Tot o noutate ar fi şi taxa de 20 de lei impusă notarilor, executorilor judecătoreşti şi băncilor care cer informaţii din baza de date a Primăriei. Un abonament anual care ar oferi acces nelimitat e propus la 4.000 lei pe an.
Poate da, poate nu…
Sub semnul întrebării stă aplicarea taxelor propuse de Administraţia Domeniului Public SA (ADP SA) în adăpostul de câini comunitari.
Propunerea de HCL postată pe situl Primăriei introduce o taxă de 60 lei pentru eutanasierea câinilor, 60 de lei/lună pentru păstrarea în adăpostul Grivei a unui câine adoptat, 4 lei pentru aplicarea unui crotal pe ureche, 15 lei pentru montarea unui microcip sub piele, 30 lei deparazitarea, şi 80 de lei sterilizarea animalului. „Regulamentul e suspendat, asta înseamnă că nu putem modifica sau introduce aceste taxe”, ne-a lămurit, parţial, Liviu Andrica, directorul ADP SA.
„ADP este o societate comercială. Acelea sunt preţuri pe care noi le-am deconta Primăriei, pentru serviciile din adăpostul de câini comunitari dar şi cetăţenilor care ne-ar cere aceste servicii”, mai precizează directorul. Taxele vor putea fi introduse în uz numai dacă municipalitatea câştigă procesul intentat de Federaţia pentru Protecţia Animalelor.
ADP creşte preţul biletelor la ştrand dar, bucurie pentru cei cu vezica slabă, scoate taxa de acces la WC-urile publice!
Alte taxe noi se referă şi la eliberarea de copii după actele de identitate.
Citiți principiile noastre de moderare aici!