Ministrul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, Sorin Mihai Câmpeanu, a aprobat, prin ordin, metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a examenelor de finalizare a studiilor în învăţământul superior (licenţă/diplomă şi disertaţie) aferente promoţiei anului universitar în curs. Aceasta prevede că examenele la final de ciclu de studii se pot organiza în trei sesiuni, în perioadele stabilite de senatele instituţiilor organizatoare.
Potrivit rectorului Universităţii din Oradea, prof. univ. dr. Constantin Bungău, două din cele trei sesiune vor fi organizate în anul universitar curent şi o sesiune în luna februarie a anului universitar următor.
„Şi Universitatea din Oradea s-a pliat pe această nouă metodologie şi permite organizarea a trei sesiuni de examene pentru absolvenţii de învăţământ superior ai programelor de studii sau specializărilor acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu. Practic, la nivelul Universităţii din Oradea acestea vor avea loc în lunile iunie/iulie şi septembrie (dar există facultăţi care vor organiza acest examen inclusiv în luna octombrie), respectiv în luna februarie a anului viitor. Până acum existau doar două sesiuni (una de vară şi alta de toamnă). Noua metodologie aduce în plus sesiunea din luna februarie. Este o iniţiativă foarte bună pentru că vine în sprijinul celor care termină un ciclu de trei sau patru ani (şase ani – în cazul celor de la Medicină) şi îşi doresc să ajungă imediat pe piaţa muncii sau al celor care vor să acceadă la cursuri de masterat şi doctorat. Pe de altă parte, şi pentru Universitate lunile de vară şi de toamnă sunt încărcate, iar o sesiune în plus ajută la decongestionarea acestei perioade”, a declarat rectorul Constantin Bungău.
Două probe
Metodologia mai prevede că examenul de licenţă/diplomă are două probe: o probă de evaluare a cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate (care poate fi scrisă, orală sau probă practică, la alegerea fiecărei universităţi acreditate), respectiv prezentarea şi susţinerea lucrării de licenţă/ proiectului de diplomă.
„Probele se desfăşoară în prezenţa, în acelaşi loc şi în acelaşi moment, a comisiei/comisiilor de examen specifice fiecărei probe şi a examinatului. Prezentarea şi susţinerea lucrării de licenţă/ proiectului de diplomă sunt publice. Tematica şi bibliografia vor fi publicate pe site-ul web al instituţiei de învăţământ superior”, se mai arată în metodologie.
În schimb, în învăţământul superior medico-farmaceutic uman, prima probă din cadrul examenului de licenţă se constituie dintr-o componentă naţională şi, după caz, o componentă specifică sub forma unei lucrări scrise din tematica şi din bibliografia anunţate de către comisia de organizare (formată din specialişti desemnaţi de conducerile universităţilor de medicină şi farmacie acreditate).
Medie de promovare
Totodată, media de promovare a examenului de licenţă/ diplomă trebuie să fie cel puţin 6,00, iar nota de promovare trebuie să fie cel puţin 5,00 la fiecare dintre cele două probe. Media fiecărei probe, calculată că medie aritmetică a notelor membrilor comisiei de examen, precum şi media examenului de licenţă/ diplomă se determină cu două zecimale, fără rotunjire. Notele la probele orale de examen sunt numere întregi de la 1 la 10. Deliberarea comisiilor cu privire la stabilirea rezultatelor examenului de licenţă/ diplomă nu este publică. Luarea deciziilor în cadrul comisiei este reglementată prin regulamentul propriu.
Studiile de masterat însă se finalizează cu examen de disertaţie, care constă în prezentarea şi susţinerea lucrării de disertaţie. Şi la acest nivel de studii media de promovare trebuie să fie minimum 6,00.
Citiți principiile noastre de moderare aici!