Teoretic, reluarea activității cinematografelor și instituțiilor care organizează spectacole sau concerte, cu respectarea anumitor norme de protecție, ar începe la 1 septembrie. Practic, lucrurile stau cu totul altfel.
[eadvert]
Marți 1 septembrie, niciuna dintre instituţiile de cultură nu primiseră până la prânz normele, semnate şi parafate de Ministerul Culturii şi Ministerul Sănătăţii. Fiecare manager făcea planuri pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor în săli, dar ghidându-se doar după „Ordinul privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 şi asigurarea desfăşurării activităţilor în condiţii de siguranţă în domeniul culturii”, ordin afişat pe site-ul Ministerului Culturii.
Între măsurile prevăzute în acest ordin se precizează faptul că organizarea și desfășurarea activității instituțiilor de spectacole și/sau concerte este permisă fără a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului. Accesul în sală se va face cu respectarea de către participanți a distanțării de minim 1,5 metri, se vor stabili circuite de acces complet separate ale artiștilor și ale spectatorilor şi se vor plasa la loc vizibil anunțuri scrise privind regulile de distanțare fizică și cele de acces. Se va face triaj observațional la intrarea în locație, accesul publicului va fi permis numai în condițiile purtării de mască. Se interzice reutilizarea pliantelor, broșurilor și altor materiale informative în format fizic.
Organizarea spațiului se va face astfel încât să permită menținerea distanței fizice de 1,5 metri între persoane. Personalul va verifica respectarea distanţării sociale în timpul spectacolului. Referitor la distribuția locurilor în sală (atât online cât și la casele de marcat): se va aloca un scaun liber între fiecare tranzacție înregistrată. Prin excepţie de la această regulă, minorul în vârstă de sub 12 ani poate sta pe scaunul de lângă adultul însoţitor, iar un însoţitor adult poate sta lângă maximum doi minori, fără a avea spaţii libere între ei.
Accesul în sală se va face în ordinea venirii spectatorilor cât mai devreme posibil, fără a staționa pe hol, sau în cazul în care acest lucru nu este posibil, accesul în sală se va efectua începând cu rândurile cele mai îndepărtate de intrarea în sală. Distanța dintre scenă și spectatori trebuie să fie de minim trei metri. Spectacolele se vor desfășura fără pauze pentru a se avita aglomerarea spațiilor. Se interzice spectatorilor consumul de alimente și băuturi în incinta instituțiilor de spectacole și/sau concerte.
La teatre se impune restricționarea scenelor care implică un număr mare de persoane pe o suprafață restrânsă, contactul fizic între artiști va trebui limitat şi se va evita prezența îndelungată pe scenă a artiștilor din grupele de risc (de exemplu, vârsta peste 65 de ani și/sau boli cronice asociate). La Filarmonică, poziţionarea instrumentiştilor suflători va fi făcută în partea laterală a orchestrei, cu separarea acestora de restul membrilor orchestrei, eventual cu un panou de plexiglas. În cazul unui cinematograf cu mai multe săli, se vor eşalona orele de început şi de sfârşit ale proiecțiilor, în aşa fel încât să nu se suprapună orele de acces şi ieşire din mai multe săli, evitându-se astfel aglomerarea spaţiilor comune.
Grosso modo, cam astea ar fi principalele măsuri, în afară de cele care deja sunt stabilite pentru activităţi în spaţii închise. Dar până la primirea oficial a acestora, parafate de către cele două ministere, managerii nu pot să dea o dată exactă la care se vor deschide sălile de spectacol.
Ce zic managerii
Elvira Rîmbu, managerul Teatrului Regina Maria, spune că după ce vor primi normele vor putea să anunţe când se vor relua spectacolele în sală.
„Avem programul făcut pentru spectacolele în aer liber, cu bilete puse în vânzare pentru Trupa Iosif Vulcan şi pentru Trupa Arcadia. Aşteptăm să vedem ce putem suplimenta, conform normelor pe care trebuie să le respectăm, în interior. Sunt nişte reglementări propuse, dar până nu le primim oficial nu ştim dacă aşa rămân toate. Probabil vor trebui modificate mizanscene, să vedem câţi actori pot fi pe scenă în funcţie de câţi metri patraţi sunt, unele scene din spectacole vor trebui limitate… Spectacolele le avem în repertoriu, sunt pregătite, dar să vedem exact normele ce spun”, precizează Elvira Rîmbu.
Meleg Vilmos, managerul Filarmonicii de Stat Oradea, încearcă să planifice deschiderea stagiunii.
„În norme apare că trebuie în sală să fie un scaun ocupat, unul liber. Dar un minor în vârstă de sub 12 ani poate sta pe scaunul de lângă adultul însoţitor, iar un însoţitor adult poate sta lângă maximum doi minori, fără a avea spaţii libere între ei. În acest context, pentru vânzarea de bilete trebuie să facem diagrama dinainte pentru a nu fi încurcături cu abonamentele care vor fi vândute. Va fi puţin mai complicat. Până când nu sunt clare normele, pe care încă nu le-am primit, nu vrem să anunţăm când vom pune la vânzare abonamentele. Pentru că numai 50% din capacitatea sălii poate fi ocupată, dorim să facem în aşa fel încât să suţinem acelaşi concert de două ori pe săptămână, joi şi vineri sau eventual miercuri şi joi, în funcţie de programul invitaţilor pe care îi vom avea. Vom lucra dublu, dar nu vrem să ne pierdem publicul şi mai ales abonaţii fideli, care vor putea alege între zilele de joi şi vineri”, spune Meleg Vilos.
Până vineri se va anunţa când se vor pune în vânzare abonamentele. Legat de plasarea suflătorilor în scenă şi păstrarea distanţării, managerul Filarmonicii se gândeşte la soluţia de a lărgi scena cu practicabile cu cel puţin 50 de metri patraţi, în faţă, în spate şi lateral, dar rămâne de văzut dacă spaţiul din sala Enescu-Bartok permite acest lucru.
Concertele în aer liber vor mai avea loc până în luna octombrie, în funcţie de vreme. Dar Meleg Vilmos doreşte să deschidă stagiunea în sală, aşa cum a anunţat deja, la data de 17 septembrie, cu un concert care îl va avea la pupitrul dirijoral pe maestrul Romeo Rîmbu. Programul concertului însă va fi anunţat ulterior, varianta cu concertul de pian avându-l ca invitat pe pianistul german Philippe Raskin ieşind din discuţie.
Complicat şi la cinema
Şerban Pantea, general manager la Cinema Palace Oradea, nu poate să dea nici el o dată exactă când se vor redeschide sălile de cinema, dar estimează că după primirea normelor s-ar putea să se întâmple acest lucru pe la mijlocul lunii septembrie.
„Din discuţiile pe care le avem prin Asociaţia Cinematografelor aveam promisiuni de la Ministerul Culturii şi Ministerul Sănătăţii că în jurul orei 12 vor fi emise normele, dar încă nu le-am primit. Există un act care a fost supus consultării publice, acel ordin de pe site-ul Ministerului Culturii, dar noi am făcut la acel ordin foarte multe amendamente şi ni s-a promis că vor fi schimări. Vă spun sincer, nu ştim nimic în acest moment. Dar cel mai probabil, la nivel naţional, dacă se vor deschide cinematografe se vor deschide foarte puţine. Ţinând cont că încă nu avem normele, nu putem să le implementăm”, spune managerul.
După ce le-ar primi, dacă ar ţine doar de norme, în 3-4 zile ar putea deschide sălile, explică Şerban Pantea. Dar nu ţine doar de ei, ci şi de disponibilitatea distribuitorilor de a programa filme pentru această perioadă, pentru că toate filmele au fost reprogramate, redatate, iar tot acest lanţ duce până la casele de producţie, de oriunde ar fi ele în lume, de unde trebuie obţinute autorizări de deblocare pentru filme.
„Procedura e mai complexă. Poate să dureze şi două săptămâni. Atâta timp cât nu vom avea filme de la distribuitori, nu vom avea ce proiecta”, încheie managerul.
Să sperăm că instituţiile de cultură vor primi cât mai repede normativele, ca totul să se pună în mişcare şi, chiar şi la 50% din capacitate, să ne putem bucura de spectacolele în săli.
Citiți principiile noastre de moderare aici!