Sara Berger este elevă în clasa a X-a C la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” și a câștigat premiul II al Ministerului Educației la etapa națională a Olimpiadei de Limba și Literatura Română, desfășurată în perioada 24-28 aprilie, la Suceava.
[eadvert]
Limba și literatura română au fost dintotdeauna înscrise în galeria intereselor Sarei, ne dezvăluie ea. Datorită profesoarei sale, Daniela Iederan, care a fructificat și i-a canalizat potențialul, a ajuns să descopere în această pasiune însăși vocația sa, mărturisește tânăra.
„Am participat pentru prima dată la Olimpiadă în clasa a VIII-a, însă veleitățile literare s-au manifestat cu mult timp înainte. Încă din clasele primare am adorat scrisul, fiind întotdeauna entuziasmată când primeam ca temă de casă felurite compuneri, prin care să ne delectăm imaginația. Fiindcă înclinațiile umaniste le eclipsau pe cele de natură reală în acea perioadă, nu prefiguram să ajung elevă la profilul matematică-informatică, însă, o dată ce am decriptat farmecul matematicii în clasa a VII-a, coexistența realului cu umanul a devenit plauzibilă. Aptitudinile analitice pe care le-am dobândit, grație matematicii cel mai probabil, rezonează dincolo de sfera numerelor, în pântecul lirismului, unde viziunea abstractă devine esențială. Curând, literatura a ajuns să-și exercite și funcția terapeutică în viața mea, căci logosul se dilată și se contractă în ritmul pulsațiilor sentimentale, iar fiecare filă cristalizează câte o fațetă a sufletului”, a dezvăluit Sara.
Balsam
Literatura este un balsam, o aglutinare de spasme și beatitudini, este o colecție de suflete orfane, ce așteaptă să fie însușite, revitalizate, cucerite, este crezul Sarei.
„Într-o lume obtuză, îmbâcsită de monotonie și moloz, literatura este o inerență a vieții. Paradoxul cuvintelor este că pot fi atât de substanțiale și atât de sterile, concomitent, iar omul, în calitate de creator și consumator de literatură, este responsabil de această ambivalență. Beletristica este cea care te învață să apreciezi «florile de mucigai», ca să-l cităm pe Tudor Arghezi, te oxigenează, te înalță, te sfârtecă, te desfigurează, te vindecă de tine însuți”, mărturisește gojdista.
Fiind o fire emotivă, Olimpiada a constituit o veritabilă provocare pentru ea, întrucât a fost constrânsă să-și tempereze și să-și subjuge emoțiile fulminante, având în vedere că – mai adaugă ea – dincolo de competențele lingvisitce evaluate în scris și oral, a avut parte și de o probă a psihicului.
„Acela este, de fapt, apogeul metamorfozei prilejuite de participarea la Olimpiadă. Devin nostalgică atunci când rememorez momentul când am aflat rezultatele. Am rămas perplexă și am fost euforică întreaga seară, mă cuprinsese o exaltare halucinantă, fiindcă totul părea ireal. Am aspirat dintotdeauna la acel moment, așadar pot spune că a fost un vis devenit realitate. Mi-ar fi plăcut să pot înrăma momentul în memoria mea, să-l imortalizez și să-i conserv intensitatea, însă tocmai efemeritatea este ceea ce-i conferă farmec. Sunt recunoscătoare că am avut ocazia să savurez roadele pasiunii și ale efortului meu și port o inestimabilă gratitudine doamnei profesoare, fiindcă a implantat în mine pasiunea pentru acest domeniu și m-a îmbiat să-mi consolidez talentele. Îi încurajez pe toți cei ce intuiesc parfumul cuvintelor să participe la concursuri și olimpiade, să îmbrățișeze Limba română, să o prețuiască și să o onoreze prin expresie. Îi îmbii să-și răsfire aripile și să se înalțe pe orizontul cunoașterii, pentru ei, pentru cultura lor, fiindcă, dincolo de premii și distincții, orice probă este un prilej de a experimenta devenirea”, a invitat Sara.
Lectura, abilitate de viață
O altă elevă de la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” care s-a remarcat la nivel național este Alexandra Meza. Elevă în clasa a VIII-a C, Alexandra a obținut o mențiune MEN la Olimpiada Națională de Lectură ca Abilitate de Viață. Tânăra a fost pregătită de prof. Corina Păcurar.
„A fost experiență foarte frumoasă. Etapa națională s-a organizat la București, unde am putut vedea multe monumente și am vizitat muzee. Organizarea a fost foarte bună. Subiectul a fost diferit față de anii precedenți, pentru că am primit o compunere care ne-a cerut să interpretăm picturi. Sinceră să fiu, nu mă așteptam, pentru că de obicei, subiectul se axează pe lectură. Însă faptul că am citit foarte mult și că m-am informat și în alte arte, cum ar fi pictura sau muzica, m-a ajutat să dibuiesc și acel subiect”, a spus ea.
Literatura este o abilitate de viață pentru aceasta, „pentru că din fiecare carte pe care o citim se pot extrage învățăminte care ne ajută în viața de zi cu zi”.
Până în clasa a VIII-a a citit enorm de multe cărți. În fiecare an numărul de pagini răsfoite ajunge la peste 10.000, mai dezvăluie aceasta.
„Când mi-am făcut în clasa a II-a abonament la Biblioteca Județeană, mi-am luat un caiet și de atunci în fiecare an îmi scriu câte cărți citesc, iar totalul de pagini citite ajunge cam la 10.000”, a adăugat tânăra.
În ciuda faptului că există multe alte distracții, nu renunță la lectură.
„Și eu uneori am tendința să stau degeaba pe telefon, pe rețelele de socializare sau pe jocuri. Dar dacă îmi găsesc o carte care mă atrage, pot la fel de ușor să citesc ore întregi, fără să-mi dau seama că trece timpul”, a spus tânăra, care este îndrăgostită de science-fiction și romane autobiografice.
Alexandra este pasionată de literatură și de lectură, însă în anii de liceu își dorește să studieze la profilul Matematică-Informatică la CN „Emanuil Gojdu”, iar în viitor și-ar dori să devină medic.
Citiți principiile noastre de moderare aici!