De la reglementarea parcărilor de domiciliu, mai mulţi orădeni ne-au semnalat că preferă să ia un taxi decât maşina personală pentru a-şi vizita seara rude, prieteni sau colegi din zona cartierelor în care sunt doar «parcări de domiciliu».
„Pe locatari i-a cam luat valul când au cerut toate locurile de parcare. Nu s-au gândit că nu prea o să-i mai viziteze nimeni, fiindcă rişti să-ţi ridice maşina de lângă bloc chiar dacă în jurul ei mai sunt parcări goale. Trebuiau să lase măcar câteva locuri pentru vizitatori că doar e spaţiu public şi plătesc şi eu impozit local pentru automobil”, ne-a sesizat, nu demult, un concitadin.
Pentru legalitatea măsurii am abordat-o pe avocata Florina Căpuş.
„E o decizie administrativă dacă să lase 10, 20 sau 30% din parcări libere. Dar nu cred că e în regulă să restricţionezi total accesul la un domeniu public. Iar o problemă legală apare cu locurile de parcare pentru persoane cu handicap, care nu sunt prevăzute în aşa-numitele parcări publice de domiciliu”, ne-a orientat avocata care tocmai a câştigat un proces pe tema parcărilor.
Viceprimarul Ovidiu Mureşan se arată de altă părere: „Locurile pentru handicapaţi se rezervă la instituţiile publice, Primărie, Finanţe, Spitale etc.
Parcările de domiciliu, deşi administrate de Primărie, se încadrează la spaţii private”.
Totodată, Mureşan respinge şi posibilitatea de a se lăsa liber un anumit procent din parcările de domiciliu.
„Contrar percepţiei generale, municipalitatea are doar doi reprezentanţi în comisiile de atribuire a parcărilor de domiciliu iar asociaţiile de proprietari au trei reprezentanţi. Oricum, dacă am lăsa parcări libere pentru vizitatori, ne-am ridica locatarii în cap. Sunt multe zone în care există presiune pe locurile de parcări. De pildă, în Parcul Magnoliei nu ajung parcările nici măcar pentru riverani”, ne-a mai spus Mureşan.
La cererea locatarilor
Poziţia viceprimarului a fost întărită de şeful Serviciului de Parcări.
„La dezbaterile publice s-a umplut Sala Mare a Primăriei iar oamenii ne-au luat la rost că de ce nu facem parcări de domiciliu ca administraţiile din alte oraşe. Noi ne gândisem deja la prevedirile HG 2004 dar am finalizat Regulamentul doar în 2010. Oamenii au cerut toate locurile de parcare, noi am vrut să lăsăm câteva pentru vizitatori. Şi am rezervat parcările de domiciliu doar după-amiaza, nu toată ziua, ca în alte oraşe”, a completat Ionuţ Şimon.
Nicio reclamaţie scrisă
Acesta a mai precizat că Serviciul de Parcări nu a primit nicio reclamaţie de la cei 7.000 de orădeni cărora le-au fost repartizate locuri de parcare la domiciliu. „După atribuiri s-au mai amenajat parcări pentru a se reduce din presiune. Din administrarea parcărilor se face infrastructură, banii se reinvestesc. Avem şi alte cereri, anul acesta sperăm să finalizăm 1.000 sau chiar 1.500 de noi locuri de parcare, fapt care depinde şi de Direcţia Tehnică”, a anunţat Şimon.
Cu titlu de exemplu, acesta ne-a mai povestit că la Graz, unde a mers pentru a se consulta cu omologii de pe „parcări”, exista şi în centrul oraşului o zonă total interzisă vehicolelor, cu excepţia riveranilor. „Şi şefii Serviciului de Parcări veneau la lucru cu bicicleta”, şi-a amintit Şimon.
Citiți principiile noastre de moderare aici!