Iulia Deme se simte o persoană binecuvântată. Fiindcă acum poate să facă ceea ce și-a dorit dintotdeauna: artă. Și totodată să ofere și altora – artiști și public – momente de bucurie, de înălțare spirituală. Iulia a cunoscut și munca de birou, a făcut un popas în lumea cifrelor.
„Toate documentele mele aveau pe margine desene”, își amintește orădeanca Iulia Deme, o tânără cu un aer aristocratic, coborâtă parcă, la rândul ei, dintr-un tablou al unui pictor celebru.
Întotdeauna, pasiunea pentru pictură era trează în sufletul ei, așteptând să răbufnească asemenea unui vulcan. Momentul a fost acela în care se pregătea să devină mămică și a început să pună pe pânză portrete… Soțul său, de altfel un om deosebit de pragmatic, a susținut-o pe drumul artei. După patru ani de muncă a avut și o expoziție, dar locul în care se simte împlinită e galeria de artă. A deschis prima galerie de artă în București în 2016, Galeriile Carol, iar de săptămâna trecută aceste galerii au un pandant și în Oradea, pe strada Horea nr. 57.
„Din punctul meu de vedere, după credință, arta e cea care dăinuie. Am deschis Galeriile Carol pentru a mă îmbogăți spiritual. A fi galerist nu e o meserie, e mai mult un concept: galeristul nu poate exista singur, ci depinde de un inel care se întregește prin curator, artist și colecționar. Galeristul alocă spațiul în care artistul își expune lucrările, le promovează și, cu puțin noroc, le și vinde”, explică Iulia.
Galeriile Carol promovează arta contemporană, iar în București au avut pe simeze lucrările unor artiști tineri foarte talentați, dar și nume emblematice ale artei contemporane.
„Curatorul vine cu propunerea artiștilor, acesta triază lucrările și compune expoziția. Galeria din Oradea este o extensie, un pandant al Galeriei din București, e maniera mea de a aduce mai aproape de mine, de Oradea, Bucureștiul și numele prestigioase din artă ale momentului. Galeria mă apropie de artist, de opera lui, de atelierul lui, mă ajută să ajung să cunosc mai bine trăirea artistului, să înțeleg mai bine suflarea artistului. Galeria îmi oferă acest serviciu”, explică Iulia Deme demersul său, aproape unic, de a investi într-o galerie de artă.
„Bucureștiul nu duce lipsă de galerii, Oradea da. Ca și galerist fac un efort de Mecena, dar mi l-am asumat; cu siguranță, fiecare galerist a filtrat aceasta,însă o buna colaborare cu artiștii, o bună organizare și promovare pe măsura se poate depăși bariera financiară. Iar dacă din 10 persoane conving una despre importanța suflării artistice, tot mă declar mulțumită. Dacă convingi publicul că artistul vorbește despre identitatea ta ca individ, ai șansa succesului”, e credința Iuliei.
La Galeriile Carol, potențialul cumpărător se poate întâlni cu opera artistului, se poate îndrăgosti de artă. „Românul scoate foarte greu banul din buzunar, fiindcă în primul rând nu-l are. Cei care au bani, din lipsă de informație, nu știu unde să facă investiții în artă. Aici vin eu, cu demersul meu, lucrez la mentalitatea oamenilor, în primul rând a copiilor, la percepțiile celor apropiați, iar prin galerie mă adresez publicului mai larg. Sper ca impactul să fie unul pozitiv. Galeriile Carol își propun să itinereze expoziții atât în țară, cât și în străinătate, Oradea fiind pe listă.
O lume plină de lumină și har artistic
Orădenii pot vedea acum la ei acasă lucrări care au fost prezente în expoziții din Europa, Asia și America. O oportunitate extraordinară!
Unul dintre cele mai importante nume din arta ceramicii, Daniela Făiniș propune la Galeriile Carol o expoziție impresionantă, plină de lumină și har artistic. „Iar acest nou drum deschis cu Daniela Făiniș către Oradea e ca «o piatră de hotar» (unele dintre lucrări poartă chiar acest nume – n.r.), care marchează un nou început”, spune Iulia Deme.
Daniela Făiniș – „doamna de caolin”, cum i s-a spus – s-a așezat cu autoritate, ca o adevarată regină a porțelanului, între cei mai importanți ceramiști ai lumii de azi, consideră specialiștii în domeniu. Artista redefinește obiectul ceramic și are lucrări expuse în muzee și galerii importante atât în România, cât și în Japonia, Germania, SUA sau Belgia.
În lucrările artistului ceramist poți descoperi influențe din perioada petrecută în Japonia, țară care i-a acordat două burse, și unde descoperă ceremonia ceaiului și procesualitatea prelucrării porțelanului. Lucrările sale au fost distinse cu premii, chiar în țara în care se spune că arta porțelanului este la fel de veche și onorată ca și tradiția samurailor.
Din palmaresul impresionant al Danielei Făiniș, curatorul Raluca Băloiu amintește medaliile de aur din 1989 și 1990 de la Concursul internaţional de ceramică din Gualdo Tadino, Perugia, Menţiunea de onoare a Concursului internaţional de ceramică de la Mino, Japonia, Premiul I la Bienala de artă ceramică din Aveiro, Portugalia. În 2004 este distinsă cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Comandor.
„Daniela Făiniș este preocupată de redarea luminii, pe care o surprinde în diferite ipostaze în natura înconjurătoare, fie că este vorba de instalații din plante sau de compoziții impresionante cu chipuri de îngeri. Încă din anii 90, instalațiile cu lumină și experimentarea posibilităților materialului, precum transluciditatea porțelanului fosfatic sau versatilitatea porțelanului de Limoges, au reprezentat o preocupare constantă pentru artista ceramistă.
Forma stratificată a foițelor din porțelan creează niveluri de transparență și de interpretare. Pe suprafața porțelanului, Daniela Făiniș desenează cu albastru cobalt, face incizii sau intervine cu parafină, favorizând trasparențe și intensități diferite de propagare a luminii”, explică curatorul expoziției Light(s), Raluca Băloiu.
„Lumea Danielei Făiniș este lumină. Lumina e subiect și obiect al creației. Artista construiește lumina în interiorul plantelor, care expandează în reliefuri de petale din porțelan. Este cazul lucrării care reia tema «florii vieții», o temă dezbătută și în religie, simbolul armoniei, al formelor pure, al perfecțiunii, floarea ale cărei raporturi matematice au fost studiate de însuși Leonardo Da Vinci”, întărește Iulia Deme.
Impresionante sunt lucrările din ciclul „Dantesca”, serie despre care autoarea mărturisea într-un interviu că s-a născut „din multă trudă, o trudă dincolo de absurd, unde nu mai poți să definești nimic”.
Daniela Făiniș a povestit că până în momentul în care s-a născut primul portret în ceramică făcuse sute de portrete în căutarea perfecțiunii. Artista nu dormise de câteva nopți, iar în momentul în care a avut senzația că a descoperit portretul perfect, l-a scăpat din mână și s-a spart. A început să-l lipească, dar portretul se crăpa din nou. Atunci, în disperare, a făcut o mască și a lipit-o peste portretul inițal. Apoi încă o mască, fiindcă cea dinainte se rupsese, și apoi încă una. Artista a înțeles că a găsit ce își dorea: senzația că sute de portrete năvălesc peste ea dintr-o singură mască.
„Un alt element vizual pe care îl regăsim în expoziția Danielei Făiniș este «piatra de hotar», simbol care marchează un nou început, precum deschiderea Galeriilor Carol într-un nou spațiu, la Oradea, transmițând publicului un mesaj în care lumina este subiect și obiect al creației, rezonând la toate nivelurile spirituale, într-un limbaj universal intitulat Light(s)”, spune curatorul Raluca Băloiu.
„Vă invit să-i descoperiți universul de porțelan, în expoziția Light(s), și să aduceți mai aproape de sufletul dumneavoastră emoția înalt creativă și lumina despre care ne vorbește atât de delicat Daniela!”, e invitația Iuliei Deme.
Citiți principiile noastre de moderare aici!