Expoziția Ioan Aurel Mureșan „Povestiri de sub pod” a fost vernisată la Palatul Episcopal Romano-Catolic Oradea (Șirul Canonicilor nr. 2, etajul II). Evenimentul a fost organizat de Episcopia Romano-Catolică Oradea, în parteneriat cu Fundația Interart Triade din Timișoara, lucările fiind curatoriate de Sorina Jecza, doctor în arte vizuale şi preşedinte al Fundaţiei Triade din Timişoara.
„Asimilat generațional artiștilor optzeciști, a căror manifestare pe scena artistică românească a trecut prin rețeaua Atelierului 35 – cu o vizibilitate extrem de pregnantă la Oradea, unde a debutat în 1981, creația picturală a lui Ioan Aurel Mureșan, ce se întinde pe o durată de patru decenii, poate fi urmărită în funcție de câteva linii generatoare ce i-au coagulat sensul. (…) Anii 2022-2023 s-au manifestat printr-o precipitare neașteptată. Ciclul de lucrări de mare respirație «Povestiri de sub pod» a fost întrerupt pentru o «urgenţă» resimțită imperativ, ce a dus la crearea seriei «Megalos Aselinos», ce aducea seninătatea regăsiri unui «alt început, a unui loc dinainte de păcat, un fel de tărâm al promisiunii», cum se exprima artistul în cuvântul adresat «cititorului ideal». Subtitlul «Golful regăsit» reflectă acest «act de regresiune către un timp fericit, preadamic»”, punctează Sorina Jecza.
Curatorul amintea premoniția ce-o avusese artistul: „În ultima vreme, o pasăre neagră mă însoțește în periplul meu pictural, insidios și recurent, aproape obsesiv. Când apăruse în creația mea, nu știusem de ce – pasărea neagră părea un conținut simbolic al subconștientului care îmi hrănea, uneori, fantezia. (…). La un moment dat, pasărea neagră s-a insinuat și în viața mea reală sub un nume feroce, implacabil și devorator.” Dar pasărea neagră ce-o întrevăzuse i-a oprit drumul în 20 martie 2024.
„Cazan de fiert mirodenii… așa arată, învolburate și pline de savoare, cerurile și apele din ciclul numit Povestiri de sub pod, un parcurs pe care Ioan Aurel Mureșan l-a imaginat secvențial, lăsându-ne, în felul lui jucăuș, o ultimă șaradă: cine a fost ultimul maestru cu care el a dialogat în răgazul de dinaintea traversării lui spre celălalt tărâm”, apreciază criticul de artă Ramona Novicov.
Expoziţia include 11 lucrări ale pictorului Ioan Aurel Mureșan, create între ianuarie și august 2022.
„Podul fixează marginile unui univers a cărui unicitate irumpe auroral în spațiul tabloului. Fiecare dintre cele 11 pânze repertoriază o întâmplare ce devine, prin forța reprezentării, exemplară și al cărei sens rămâne suspendat între realitate și imaginar. Rămase neterminate, lumile întrezărite de pictor se deschid într-o perpetuă întrebare, al cărui răspuns suntem chemați să-l aproximăm mai departe. În acest sens, expoziția nu este doar o expoziție, ci o superbă și neîndurătoare ex-punere de sine ce pune în discuție ființa artistului în întregime, ca generator al creativității, într-un discurs despre limite, reziliență, despre modul în care se reconfigurează continuu viața”, spune despre expoziţie Sorina Jecza.
În cadrul evenimentului a fost lansat și catalogul publicat de Editura Fundației Triade: Ioan Aurel Mureșan – Povestiri de sub pod / Stories from Under the Bridge, ce cuprinde 11 elegii ale artistului. Elegiile asociate lucrărilor sunt scrise de Ioan Aurel Mureșan în urmă cu peste patru decenii, dezvăluind premonitoriu neliniştile ce-l încercau pe artist.
La vernisaj au fost prezenţi László Böcskei, episcop al Diecezei Romano-Catolice de Oradea Mare, P.S. Virgil Bercea, episcopul greco-catolic de Oradea, artişti plastici, critici de artă, iubitori ai artelor plastice. Expoziția va rămâne deschisă până în 23 februarie 2025.
Citiți principiile noastre de moderare aici!