Într-un pavilion amenajat chiar pe traseul autostrăzii, la capătul tronsonului Borș – Biharia (5,35 km), finalizat în procent de 96%, patronul Trameco și șefa CNAIR au semnat pe 326,5 milioane de lei. Însă la contract vor fi adăugate ulterior, printr-un act adițional, escaladările de preț din 2017 – 2018 până azi, respectiv modificările de cantități, ca urmare a degradării lucrărilor realizate cu mulți ani în urmă de Bechtel, pe tronsonul Biharia – Chiribiș.
Constructori români vs. constructori străini
Acest aspect, al constructorilor neserioși ce au abandonat lucrarea a fost abordat atât de Beniamin Rus, patronul grupului Selina, cât și de premierul Ludovic Orban. Primul a subliniat meritele grupului de firme pe care îl conduce și a lăudat Guvernul pentru faptul că i-a decontat ultima factură pentru lucrările la mini-autoastrada Borș – Biharia, la doar trei zile de la emiterea ei, dar a cerut sprijin susținut pentru constructorii români. Atât din partea autorităților, cât și din partea presei, acuzată că nu i-a cercetat pe constructorii străini, fiind nedreaptă față de constructorii români chemați frecvent la DNA (cum este și cazul lui Rus) ori chiar condamnați. Premierul Orban i-a răspuns lui Rus, afirmând că din perspectiva sa există doar constructori serioși și constructori neserioși, indiferent de naționalitatea lor. Însă același premier a subliniat rateurile guvernărilor anterioare, subliniind eșecurile PSD pe Autostrada Transilvania, inclusiv contractele eșuate lamentabil cu cele două firme străine, Bechtel (SUA) și Corsan – Corviam (Spania). “Firmele, după ce au semnat contractul și și-au încasat avansul, au plecat. După Bechtel au mai fost firme care au fost selectate nu se știe după ce motive, care și-au luat avansul și au plecat (Corsan – n.red.)”, a declarat premierul, fost ministru al Transporturilor în timpul Guvernului Tăriceanu. Prin răspunsul său, Orban a ținut să se arate echidistant, însă a lăsat să se înțeleagă faptul că înțelege avantajele unor lucrări duse cu firme autohtone puternice.
Contractul semnat de Trameco cu CNAIR are ca termen de realizare 6 luni de proiectare și 18 luni de execuție, ceea ce înseamnă că anul acesta Selina doar își va organiza șantierele și va face stocuri de materiale, pe traseul autostrăzii. Conform spuselor lui Beniamin Rus, abia anul viitor, prin februarie, va putea începe execuția efectivă a noului tronson de autostradă, cu termen de finalizare în 2022. În ceea ce privește lotul de 5,35 km Borș – Biharia, constructorul spune că va fi pregătit de recepție până la finalul acestei luni, “dacă nu va ploua în fiecare zi”.
Când va fi gata punctul de trecere RO-HU?
Din păcate, însă, nici măcar premierul nu a putut oferi un răspuns în legătură cu amenajarea și deschiderea în timp util a punctului de trecere a frontierei româno-maghiare, de pe autostradă. Ne-a declarat că va discuta problema cu ministrul de Interne, Marcel Vela. În schimb, Orban l-a pomenit pe Cornel Popa drept “veteran al proiectului Autostrăzii Transilvania încă din 2001, când mulți s-au uitat ciudat la el”.
“Deja lucrurile sunt coapte și se îndreaptă într-o direcție bună. Pentru guvernul care îl conduc investițiile sunt prioritate zero, a transmis Orban, subliniind că așteaptă autostradă și între Tg. Mureș și Brașov, mai cu seamă că el e brașovean.
Promisiuni pentru Chiribiș – Suplac și legătura A3 – Oradea
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode a subliniat încă o dată că “anul 2020 este al Autostrăzii Transilvania”.
“Astăzi CNAIR a comunicat rezultatul procedurii pentru primul tronson Zimbor – Poarta Sălajului, 13 km. Tronsoanele Biharia – Borș, Iernut – Chețani ar urma să fie date în trafic anul acesta, iar tronsoanele dintre Nădășelu și Chiribis sunt în curs de dezghețare. Este gata de semnare tronsonul Nușfalău – Suplacu de Barcău. Sunt mândru sa fac parte din Guvernul Orban, care a decis sa construiască România, iar fără bani nu se poate construi nimic. Suntem în buget pentru finanțarea proiectelor. După mulți, mulți ani, bugetul Ministerului Transporturilor a fost rectificat pozitiv”, a declarat ministrul Bode.
În ceea ce privește tronsonul bihorean de autostradă care nu are nici acum contract semnat, Chiribiș – Suplacu de Barcău (26,35 km), ministrul Bode a criticat guvernul PSD pentru atribuirea contractului către o firmă cu probleme și a venit cu noi promisiuni: “Este noaptea minții, să semnezi un contract cu o firmă aflată în faliment, în Croația”, a spus ministrul, afirmând, totuși, că și pe acest tronson unde procedura a fost reluată contractul va fi semnat până la finalul lunii septembrie. În ceea ce privește drumul de legătură Oradea – A3, ministrul Bode a afirmat că în luna iulie ar urma să fie emis raportul procedurii, cu desemnarea câștigătorului. Bode: “Dacă nu avem contestații, contractul ar putea fi semnat în lunile iulie – august”. 2020, sperăm noi…
Trimite articolul
XSe vede cum face Selina drumul de Beiuș…
-
Corect, drumul spre Beiuș nu o să fie gata niciodată.
Aia hoți, ăștia hoți.
Noi rămânem tot ca proștii.-
Pnl +psd =love =usl=gunoaie, jigodii, hoți, analfabeți, trogloditi,
” Buna tara, rea croiala
Mama ei de randuiala.
Aia hoti, astia hoti,
Mama lor la toti.Vin ai nostri, pleaca ai nostri
Noi râmînem tot ca prosti.
Aia hoti, astia hoti,
Mama lor la toti.Bat-o vina, bat-o strechea
Trage-aicea cu urechea.
Mai romane, om sarac
Iara ti-au venit de hac.Ne promit marea cu sarea
Si conduc aiurea tara.
Opozanti si potentati
V-ati batut iar joc frati.”
-
-
De ce spui de drumul asta ca il face salina…oradea-beius(cel putin de la hidiselu incolo)e făcut de PORR..cred ca din Timiș…doar poti vedea peste tot panouri cu asta pe drum daca nu crezi…
-
*Salina…scz greseala
-
se da in trafic ce? te urci pe autostrada la Biharia si ajungi la granita in camp!
-
hai sa zicem ca ai dreptate. ajungi in camp la un capat. dar pe cand o sa faca si celalalt tronson o sa il lege de asta si n-o sa mai ajungi in camp. asa putem zice sa nu le mai faca in veci daca nu le fac pe toate de-odata. mai bine pe rand ca macar alea is gata. iar la granita nu e camp ci e legata de cea din ungaria. la noi e campul.
Felicitări, inca o autostradă care se termina nicăieri, sa ma ierte cei din Chiribis, ba nenorocitilor mor oameni pe șosea intre Oradea si Cluj Napoca si in continuare va bateti joc cu cioturi de drum care nu duc nicăieri. Câți ani sa mai asteptam?când va fi gata ciotul asta, cu ce va ajuta traficul spre Cluj? Mai aveti si tupeul sa facem mare spectacol cu semnarea contractului, rusine sa va fie
-
Nu îl mai c-o fi iubit demagogic diavolit.
-
De acord. Si mie mi s-a parut straniu traseul autostrazii, sa-l duca pe la Zalau, cand Oradea-Cluj parea mai important.
ce prostie fara margini, ca fiecare constructor sa-si faca proiectul pentru lucrarea castigata la licitatie, de ce nu se face proiectul de catre beneficiar iar dupa licitatie constructorul sa incceapa lucrarea a doua zi, nu sa stea 6 luniu sau 1 an dupa proiect, se pare ca cei de la cnair habar n-au ca proiectul trebuie facut inainte de licitarea lucrarii de executie. cum naiba se stabileste pretul licitatiei daca proiectul nu este facut inainte de licitatie.
Sase luni pentru proiectare ? Cand exista proiectul Bechtel ce trebuie doar actualizat !?
Dupa cum vad in imaginile atasate, panourile rutiere de pe autostrada A3 au multe greseli.
Mie mi se pare cel mai enervant simbolurile tarilor vecine, care trebuia sa fie semnalate prin codurile stabilite in Conventia Intarnationala asupra Circulatia Rutiera semnata in 1968. Deci Austria trebuie sa fie “A” nu “AT” iar Ungaria trebuie sa fie “H” in loc de HU. Aceste sunt TLD-urile tarilor respective, adica folosite la adrese de internet 🙂 (apropos, Austria nici nu e tara vecina, deci nu trebuia sa fie semnalizata, dar na.)
Alta observatie: orasele din strainatate Viena/Wien si Budapesta/Budapest (in limba romana si in limba oficiala orasului respectiv) dar ambele seamana, deci mai supravietuim.
Vad ca producatorul panourilor rutiere si cei de la CNAIR nu cunosc regulile lor internationale. “You had one job!”
serios, ce cretini fac autostrada intre doua localitati din acelasai judet
lungimea tronsosnelor direct proportionala cu a mintea politicienilor
sa vina premierul tarii pentru asa ceva denota ca este prost de bubuie, sau nu stie ce face
daca sunt 10 constructori care se schimba din diverse motive trebuie facute 10 proiecte?????? este de noaptea mintii , de ce nu face cnair proiectul iar daca se schimba executantul sa continuie proiectul facut de beneficiar nu sa-i eri sa faca el proiectul, cnair si mt sunt dusi cu pluta, in loc sa faca ei proiectul le cere copnstructorilor sa faca ei proiectul sau chiar si exproprierile.