În urmă cu câteva zile a avut loc la Vaja (Ungaria), întâlnirea mondială a taragotiștilor. Singurul bihorean prezent a fost Petrică Popa, de la Ansamblul Artistic Profesionist Crișana.
[eadvert]
Patru români au fost invitați la întrunirea. Organizatorii i-au invitat pe cei mai importanți taragotiști din România: Ionel Sabo de la Satu Mare, Adrian Neamțu de la Sibiu, Petrică Popa de la Oradea și Cristian Totpati, tot din Satu Mare.
De la ediția din acest an a evenimentului nu a lipsit Andrea Fărcaș, fiica maestrului Dumitru Fărcaș, care a fost o prezență constantă la adunarea taragotiștilor din întreaga lume.
Gazda evenimentului a fost, la fel ca și în fiecare an, Asociația Rákóczi Tárogató.
Ca de obicei, instrumentiștii români au fost extrem de apreciați, fiind recunoscuți ca virtuozi ai acestui minunat instrument. Prestația lor a încheiat prima zi a întrunirii. Taragotiștii români au susținut recitaluri individuale, dar au cântat și împreună.
De ce e importantă organizarea acestui eveniment, de ce e notabilă prezența în elita taragotiștilor din întreaga lume, ne spune chiar Petrică Popa: „Taragotul a fost conceput în Ungaria, în 1895, în forma pe care o știm cu toții azi. În România, taragotul a fost adus în 1909, de Luţă Ioviţă. Eu cred că aici are cea mai mare întrebuințare și răspândire, noi îl utilizăm de 112 ani. Taragotiștii români au adus faimă acestui instrument și dovadă este faptul că Dumitru Fărcaș a fost ales președinte de onoare al Congresului Internațional al Taragotiștilor.
La această întrunire, care se ține o data la 5 ani, vin și constructori de taragoate și de accesorii pentru taragot, dar și instrumentiști din toată lumea”. Puțini dintre cei care îl cunosc pe artist, pe interpretul Petrică Popa, îi cunosc și alte valențe. Petrică Popa e unul dintre puținii români care recondiționează instrumente muzicale. Ba mai mult, „eu am început de curând să fac muștiuce pentru taragot, saxofon și clarinet. Cu această ocazie, am prezentat și eu câteva muștiuce pentru taragot. În cadrul congresului, mi-am prezentat și taragotul meu, care este construit de un român, Sava Nicolae. În acest moment, este cel mai modern taragot din punct de vedere tehnic”, ne-a explicat artistul. Petrică Popa s-a întors plin de entuziasm de la întrunire și este dornic să realizeze cât mai multe proiecte.
„Practic, acest instrument, taragotul, ne uneste, indiferent de naționalitate!”, a concluzionat Petrică Popa.
Trimite articolul
XFoarte interesant!. Taragotul din stanga e aproape cat un tulnic.
Nu redactați minciuni Petrică popa nu recondiționează instrumente de suflat. I-am lăsat sopranul pt centrat și niște perinite și l-a vandalizat complet.habar nu au ce înseamnă recondiționat. Cum nu știe nici domnul din cihei Marius Mihut sa construiască viori cu goarna.dumnezeule mare ma trec fiori când citesc asemenea reportaje.. 🙁