Omul moare când încetează să fie creativ. Creativitatea ne separă de inteligența artificială. Sunt considerente care i-au determinat pe mai mulți orădeni participanți la gala Comunității Bihorene, organizată de Fundația Comunitară Oradea, să susțină financiar proiectul care își propune să demonstreze că sistemul de învățământ de stat poate fi creativ. E ambiția a două tinere profesoare: conf. univ. dr. Oana Brîndaș și lect. univ. dr. Anca Tomoioagă.
Proiectul vine să corecteze și ceea ce ne spun testele PISA că avem de corectat: faptul că elevii noștri nu își pot folosi competențele în viața de zi cu zi. Anca Tomoioagă a precizat că există și o cerere a părinților care, an de an, scriu că își doresc creativitate la clasă. Oana și Anca lucrează, de-altfel, cu viitorii dascăli, de 10 ani, încurajându-i să fie creativi. Intitulat EduCrea(c)tiv, proiectul coordonat de cele două cadre didactice, conf. univ. dr. Oana Brîndaș și lect. univ. dr. Anca Tomoioagă, își propune stimularea și dezvoltarea creativității și a gândirii divergente în rândul studenților, viitori profesori, dar și în rândul masteranzilor, doctoranzilor și al cadrelor didactice tinere prin intermediul unor activități aplicative de predare creativă a limbii engleze:
„Totul a pornit de la convingerea că adevărata schimbare în sistemul de educație românesc trebuie să înceapă de la profesori, de la modul de predare și de abordare a conținuturilor didactice. Creativitatea și gândirea divergentă sunt un must-have în societatea actuală, iar noi nu le putem pretinde elevilor să fie creativi fără a le oferi un context propice în care creativitatea să le fie stimulată, exersată și dezvoltată.
Școala trebuie să răspundă acestei nevoi acum mai mult ca oricând, iar transformările trebuie să fie reale și vizibile, dincolo de teorii și dezbateri despre cum s-ar putea sau cum ar fi mai bine oare să procedăm. Trebuie să avem puterea să recunoaștem că, din păcate, în marea majoritate a cazurilor, în școala noastră accentul încă se pune pe metode de predare învechite care încurajează doar simpla asimilare și reproducere de informații, fără a le oferi elevilor șansa pe care o merită de a se descoperi pe sine ca ființe creative și creatoare. Implicațiile sunt foarte mari. Vă dau un singur exemplu: când un copil este educat doar să asimileze și să reproducă ceea ce îi spun alții, rezultatul va fi un adult care va acționa și reacționa mimetic.
El va fi un bun executant a ceea ce alții îi vor spune să facă, să gândească, să creadă, dar niciodată un adult cu inițiativă, capabil să îndrăznească lucruri noi, să vină cu idei noi, să creeze ineditul, să aibă încredere că și el/ea poate să își aducă o contribuție reală în domeniul în care activează. Cred că România are un capital uman de excepție și copii extraordinari. Nu suntem nici pe departe codașii Europei la acest capitol. Suntem însă deficitari și încă tributari unor metode învechite și ineficiente de predare și de formare care predomină în școlile noastre. Aceste stereotipuri trebuie desființate pentru că schimbarea nu poate să mai aștepte.
Cu pași mici, dar siguri, cred că se poate realiza o schimbare de paradigmă în acest sens. Tocmai acest lucru încercăm să îl facem și prin acest grant: un pas mic spre o transformare pe termen lung. ” a spus conf. univ. dr Oana Brîndaș.
Proiect în trei etape
Proiectul EduCrea(c)tiv se va desfășura pe parcursul a trei etape: prima etapă va cuprinde cursuri de formare cu specialiști din țară și din străinătate. E vorba despre cursuri de creative writing, creative speaking, didactica predării creative. A doua etapă va presupune organizarea unui simpozion care să includă workshopuri și comunicări științifice realizate de cursanți pe tema creativității în educație. A treia etapă, cea aplicativă, va cuprinde 16 activități educative în limba engleză, coordonate de cursanți și derulate în școala parteneră, alături de școlarii Liceului Greco-Catolic „Iuliu Maniu”.
În cadrul acestor activități, cursanții vor avea posibilitatea să aplice la clasă noi metode didactice creative:
„Pe de o parte, e important să le oferim mai ales studenților și absolvenților noștri ocazia să își testeze creativitatea didactică, fără presiunea și restricționările curriculare actuale. Astfel sunt nevoiți ei înșiși să iasă, cu aceste ocazii, din inerția unui sistem de învățământ în care ei înșiși s-au format și să abordeze dialogul profesor-elev dintr-un cu totul alt unghi decât erau obișnuiți. Mizăm mult pe joc, cooperare, spirit de echipă, interacțiune și participare activă, situații didactice inedite care solicită creativitate și spontaneitate, mizăm pe „gălăgia” bună, murmurul copiilor care colaborează și se implică. Alternativa Step by Step de la liceul „Iuliu Maniu” ne ajută mult în acest sens. Pe de altă parte, și elevii au nevoie să-și exerseze engleza conversațională. O limbă străină se învață cel mai bine și cel mai repede la ea acasă, dar nu toți avem posibilitatea de a le oferi copiilor o astfel de ocazie. De aceea, activitățile noastre didactice sunt astfel concepute încât să ofere contexte simulate de viață în care elevii să fie nevoiți să utilizeze engleza în dialoguri sau monologuri scurte, punându-i în situații de comunicare diverse. Astfel de activități solicită atât creativitatea elevilor, cât și cea a tinerilor (viitori) dascăli” ne-a explicat lect. univ. dr Anca Tomoioagă.
Proiectul EduCrea(c)tiv a fost prezentat și a obținut finanțarea necesară în cadrul Galei Comunității Bihorene care a avut loc în data de 10 decembrie, 2019.
Citiți principiile noastre de moderare aici!