IMM-urile sunt nemulţumite de Ordinului ANAF nr. 3841/2015, pentru simplificarea sarcinii birocratice a microîntreprinderilor ce vor desfăşura în 2016 operaţiuni în sfera TVA.
Ele consideră că statul își descarcă problema de urmărire a infractorilor în spatele contribuabililor onești. Practică deja încetățenită și extrem de nocivă.
„Noul Formular 088 aprobat prin Ordinul nr. 3841/2015 al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a crescut în mod nejustificat birocraţia pentru microîntreprinderi şi întreprinderile mici, reprezentând un chestionar de centralizare a unor informaţii incluse deja în alte formulare sau baze de date deţinute de autorităţile publice centrale, întreaga procedură de evaluare a intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA fiind neclară şi netransparentă”, se precizează în comunicatul Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), semnat de Ioan Mintaş, primvicepreşedinte.
Solicitări
Drept urmare, CNIPMMR solicită revizuirea Ordinului ANAF nr. 3841/2015 raportat la mai multe aspecte.
„Aplicarea principiului «Gândiţi mai întâi la scara mică», cu realizarea sistematică a analizei cost-benficiu pentru IMM-uri şi a Testului IMM pentru Formularul 088”, este un aspect solicitat de IMM-uri.
Asigurarea pentru IMM-uri a unei proceduri simple, care să fie operaţională prin completarea formularului în mod electronic şi depunerea on-line, pentru evitarea practicilor corupte şi reducerea timpului consumat de contribuabil pentru birocraţie este o altă solicitare.
CNIPMMR cere reducerea şi simplificarea procedurilor administrative, cu implementarea principiului „Only once” (doar o dată), astfel ca întreprinderile să nu fie supuse de mai multe ori la declaraţii şi proceduri administrative pentru aceleasi date şi acelasi subiect.
„Se impune eliminarea din Formularul (088) a informaţiilor incluse deja în alte formulare sau baze de date: informaţiile privind sediul sau sediile secundare – deţinute de Registrul Comerţului; obligaţiile fiscale, cazierul fiscal, venituri brute realizate, conturi bancare – la care ANAF are acces deplin; numărul contractelor individuale de muncă încheiate – care se regăsesc în REVISAL”, a precizat Ioan Mintaş.
CNIPMMR consideră neconcludentă cerinţa prezentării unor documente privind studiile şi veniturile obţinute în ultimele 12 luni. Pot exista situaţii în care tineri fără experienţă şi fără venituri în ultimele 12 luni au o idee foarte bună de afacere – un start-up – şi să li se refuze acordarea codului de TVA în actuala procedură.
De asemenea, IMM-urile sunt de părere că ste nerelevantă şi menţionarea sumei cu care asociaţii sau administratorii firmei nou înfiinţate au creditat alte entităţi.
CNIPMMR propune ca Formularul 088 – „Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA” să fie înlocuit cu o „Declaraţie pe propria răspundere privind intenţia contribuabilului de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA”, care să se completeze electronic şi să se depună online.
Citiți principiile noastre de moderare aici!