Nu mai puţin de 97,5% dintre IMM-urile care au răspuns la un sondaj al Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) nu sunt de acord cu instituirea plăţii defalcate de TVA, de la 1 ianuarie 2018. Acelaşi procent din respondenţii sondajului, realizat pe un eşantion de 818 firme, a menționat că instituirea plății defalcate a TVA va avea efecte negative asupra activității lor.
Efecte negative
Printre cele mai importante dificultăți considerate de respondenți că vor fi generate de plata defalcată a TVA au fost menționate: creșterea birocrației (dublarea numărului de plăți, măsuri suplimentare de verificare și de management pentru TVA) – 97,50%, afectarea cash flow-ului și blocarea banilor, deoarece pentru procedurile ANAF nu sunt prevăzute sancțiuni – 89,90%, costuri bancare suplimentare cu noul cont, comisioane bancare suplimentare – 86,20%, costuri suplimentare pentru contribuabili generate de modificarea sistemelor informatice contabile – 85,50%, efort semnificativ de implementare tehnică, având în vedere termenul foarte scurt de aplicare – 81,00%, neclarificarea tuturor aspectelor procedurale (export pentru factoring, rețineri de garanții de bună execuție, sume achitate pe baza facturilor de decontare, în numele și contul altei persoane impozabile, compensări etc.) – 78,1%.
Actul normativ
În ședința Guvernului din data de 30.08.2017, a fost aprobată Ordonanța de modificare a Codului fiscal pentru plata defalcată a TVA. Actul normativ prevede că persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA sunt obligate, de la 1 ianuarie 2018, să dețină și să gestioneze un cont de TVA pentru încasarea și plata TVA aferente operațiunilor taxabile (achiziții de bunuri sau servicii, livrări de bunuri sau prestări servicii). În perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017, agenții economici pot opta pentru aplicarea facultativă a plății defalcate a TVA, aceștia beneficiind de unele facilități (anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, în anumite condiții; acordarea unei bonificații de 5% la plata impozitului pe profit sau, după caz, a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor).
De asemenea, se instituie obligația persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA de a vira în contul de TVA în maximum 7 zile lucrătoare de la încasare TVA aferentă facturilor emise înainte de 1 ianuarie 2018 sau, după caz, înainte de data la care aplică opțional mecanismul, precum și contravenții și sancțiuni specifice.
Poziţia CNIMMR
CNIPMMR nu susține măsura plății defalcate a TVA, în mod obligatoriu, deoarece: „Modificarea Codului fiscal și instituirea plății defalcate a TVA în mod obligatoriu încalcă principiul «Gândiţi mai întâi la scară mică», instituit de dispozițiile art. 91 alin. (1) și (2) din Legea nr. 346/ 2004”. Principiul „Gândiţi mai întâi la scară mică” presupune ca iniţiatorii actelor normative să evalueze efectele introducerii noii reglementări, mai întâi şi cu precădere asupra activităţii întreprinderilor mici şi mijlocii.
CNIPMMR susţine că se stabilesc în sarcina IMM-urilor activități care trebuie realizate de autoritățile fiscale competente.
Pe de altă parte, reprezentanţii IMM-urilor precizează: „Inițiatorul proiectului nu a respectat principiile fiscalității, respectiv asigurarea informării contribuabililor, cu modificarea, completarea Codului fiscal prin lege, care intră în vigoare în termen de minimum 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României – Partea I”, precum și predictibilitatea impunerii, conform cu care trebuie să se asigure „stabilitatea impozitelor, taxelor şi contribuţiilor obligatorii pentru o perioadă de timp de cel puțin un an, în care nu pot interveni modificări în sensul majorării sau introducerii de noi impozite, taxe și contribuții obligatorii”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!