Propunerile s-au conturat în urma unui sondaj derulat printre membrii CNIPMMR şi ai membrilor portalului instituţiei. CNIPMMR a efectuat o consultare ce vizează oportunitatea şi efectele majorării accizei la carburanţi şi posibilele efecte ale acesteia asupra sectorului de IMM-uri din România. Conducerea CNIPMMR nu s-a mărginit doar la a testa efectele unei astfel de măsuri, ci a formulat şi propuneri concrete. La întrebarea „Ce altă măsură consideraţi că ar fi trebuit adoptată în locul majorării accizei la carburanţi?”, 47% dintre IMM-uri au solicitat reducerea cheltuielilor bugetare, 35% – măsuri ferme pentru reducerea evaziunii fiscale şi creşterea gradului de colectare, fiind punctată şi importanţa absorbţiei rapide a fondurilor europene pentru lucrări de investiţii şi creşterea redevenţelor pe resursele naturale.
La întrebarea, „Cu cât consideraţi că vor creşte preţurile produselor/serviciilor companiei dvs. ca rezultat al majorării accizei la carburanţi?”, toţi respondenţii consideră că majorarea accizei va avea efect direct privind creşterea preţurilor: 74% dintre respondenţi previzionând o majorare de peste 3% a preţurilor produselor şi serviciilor realizate de compania lor, 24% dintre respondenţi indicând o creştere de peste 10%.„Respondenţii acestui sondaj sunt în proporţie de 71% microîntreprinderi, 26% întreprinderi mici şi 3% întreprinderi mijlocii. Structura IMM-urilor chestionate în funcţie de domeniul de activitate se prezintă astfel: 41% – servicii, 18% – industrie, 15% – comerţ, 9% – transporturi, 6% – construcţii şi 6% – agricultură. La întrebarea, „Cum vă va afecta majorarea accizei la carburanţi în 2014?”, 76% dintre cei chestionaţi consideră că majorarea accizei la carburanţi îi va afecta în mare măsură, în timp ce restul de 24% indică un impact moderat. Întreprinzătorii chestionaţi au indicat următoarele efecte pe care măsura majorării accizei la carburanţi le va avea asupra afacerii lor: reducerea dimensiunii afacerii (59%), menţinerea afacerii la dimensiunile actuale (24%), închiderea afacerii (15%) şi extinderea moderată a afacerii (3%)”, spune Ioan Mintaş, primvicepreşedinte al CNIPMMR.
Zone afectate
IMM-urile care au răspuns la chestionar au punctat câteva zone ale afacerii lor care vor fi afectate cel mai puternic de majorarea accizei la carburanţi: relaţia cu clienţii (79%), reducerea costurilor (53%), relaţia cu furnizorii (38%), diminuarea numărului de salariaţi (38%), realizarea de produse/servicii noi (24%) şi introducerea de noi procese tehnologice (6%).
„Referitor la magnitudinea impactului pe care creşterea accizei la carburanţi o va avea asupra dinamicii obligaţiilor financiare ale IMM-urilor, întreprinzătorii chestionaţi previzionează creşterea semnificativă a mărimii creditelor de la bancă – în proporţie de 18%, a datoriilor către furnizori – 24%, a datoriilor clienţilor către firmă – 32% şi a mărimii CAS-ului, TVA-ului, impozitelor, neplătite – 32%”, a punctat primvicepreşedintele Ioan Mintaş.
CNIPMMR solicită:
-luarea în consideraţie a opiniei IMM-urilor privind oportunitatea adoptării unor măsuri cu implicaţii fiscale;
-realizarea unor studii de impact şi a Testului IMM înainte de adoptarea modificărilor cadrului legal;
-abordarea procesului de modificare şi perfecţionare a legislaţiei în vigoare din perspectiva necesităţii relansării economice prin stimularea investiţiilor, crearea de noi locuri de muncă şi creşterea absorbţiei fondurilor europene.
Citiți principiile noastre de moderare aici!