Proiectul vizează investiții în reabilitarea, modernizarea și extinderea infrastructurii feroviare pentru a crea o rețea tram-train care să conecteze Municipiul Oradea cu localitățile învecinate. Noua rețea va asigura legătura cu Aeroportul Oradea, Sânmartin – Băile 1 Mai – Băile Felix (Cordău), Borș (Parcul industrial) și Sântandrei – Girișu de Criș – Toboliu – Cheresig.
„Conform acordului, Consiliul Județean Bihor este responsabil de pregătirea și implementarea proiectului. Autoritatea județeană elaborează documentațiile și studiile necesare, derulează procedurile de achiziții publice și monitorizează implementarea. De asemenea, dezvoltă facilitățile multimodale, achiziționează material rulant și exploatează bunurile puse la dispoziție de CFR-SA”, a transmis CJ Bihor printr-un comunicat de presă.
CFR-SA acordă sprijin de specialitate, participă în grupuri de lucru interinstituționale, asigură și dezvoltă infrastructura feroviară publică, punând la dispoziție bunurile necesare implementării proiectului.
Progres important
Până în prezent, au fost parcurse etape importante: finalizarea studiului de fezabilitate aferent fiecărui tronson, integrarea proiectelor și pregătirea aplicației de finanțare, realizarea analizei cost-beneficiu, corelarea proiectului cu cel de electrificare a liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor, dar și verificarea de către CFR a soluțiilor propuse.
Președintele Consiliului Județean Bihor a prezentat principalele ajustări înainte de aprobarea formei finale a proiectului:
1. „Se va renunța la racordarea liniei de tramvai din Rogerius, de pe str. Corneliu Coposu, cu liniile de cale ferată din Gara Oradea. Actuala stație de tramvai de la gară, platoul dintre stație și Gara CFR Oradea vor funcționa integrat, ca un hub de transport;
2. Se va realiza un pasaj rutier suprateran, pe centura Oradea, peste calea ferată ce leagă Oradea de Băile Felix. Fără acest pasaj, o cadență în creștere a tram-trenurilor pe această rută în anii următori ar genera blocaje în circulație pe cele 4 benzi ale centurii Oradea;
3. Linia spre Borș va fi prelungită până la intrarea în Sântion, în zona pasajului rutier al drumului expres;
4. La capetele liniilor, spre Băile Felix – Cordău și spre Sântion – Borș, vor fi realizate spații de parcare pentru mașini și pentru biciclete.”
Urmează
În următoarea perioadă, vor fi parcurse noi etape precum obținerea avizelor în consiliul tehnico-economic al CFR, semnarea contractului de finanțare și organizarea procedurilor de licitație pentru achiziționarea materialului rulant și realizarea infrastructurii necesare.
Investiția se realizează în cadrul unui parteneriat între Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, CFR SA, Oradea Transport Local (OTL), Asociația Zona Metropolitană Oradea (ZMO) și Agenția de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO).
Proiectul are o valoare estimată de 235 de milioane de euro și ar urma să fie finanțat cu fonduri europene.
Citiți principiile noastre de moderare aici!