Tânărul artist Gabriel Miloia îşi şochează, din nou, publicul. De această dată pe cel din Cluj-Napoca.
Gabriel Miloia a demarat un proiect artistic care a pus pe jar autorităţii şi localnicii din Cluj Napoca. Gestul său poate părea simplist, ba chiar şocant, însă e inofensiv şi plin de semnificaţii. După ce recent şi-a scos cu bisturiul un tatuaj şi l-a prezentat ca piesă de reyistenţă într-o expoziţie, recent tânărul a turnat o soluţie formată din 15 ml de sânge şi suc de sfeclă în fântânile din centrul capitalei Ardealului. Ca să nu existe nici un dubiu că demersul e real, Gabriel Miloia s-a filmat pas cu pas şi a postat dovada pe internet.
Acţiunea, proiectul artistului s-a născut ca o revoltă faţă de indiferenţa la suferinţa refugiaţilor din Siria care au plătit cu viaţa chiar cu viaţa lor şi a copiilor dorinţa de a scăpa de focul armelor.
„Făcând aluzie la înecurile din Marea Mediterană, apa este „colorată” (nu „roșie” sau „însângerată”), întrucât petele de sânge și conștientizarea unei tragedii (sânge) depind de intensitatea și densitatea de stimuli, informații și concentrare din partea observatorului.Apa devine roșie doar dacă este suficient saturată; în cazul în care roșeața – sânge, coloranți alimentari sau conceptul de groază – nu este suficient de concentrată, se diluează fie prin apă fie prin denaturare intenționată, ea încetează să fie alarmantă, fiind mai degrabă o curiozitate, un subiect inofensiv, privit de la distanță, un eveniment exotic despre care se vorbește, dar nu ca o problemă urgentă, proeminentă, ci un pretext sau subiect de susținere.
Spus răspicat, în cazul acesta sângele din apă este suficient diluat de apă (sau corodat) sau de lentila prin care o vedem – informațiile, contextul și abordarea, toate date de mass-media – se transformă din roșu în roz – culoarea frivolității, luminozității și deliciilor ”, explică artistul.
Gabriel Miloia consideră că românii nu tratează corect criza emigranţiilor, atidudinea societăţii fiind ori de ignoranţă, ori de împotrivire.
„În prezent, societatea românească fie ignoră Criza, fie este eronat informată asupra ei, întrucât tragedia devine un pretext pentru reafirmarea naționalismului, frustrărilor economice (România are cele mai mici venituri din UE ), disciplină socială sau chiar de susținere a discriminării împotriva oamenilor din diverse categorii – maghiari, homosexuali sau integrarea populației rrome în societate este „demascată” ca bază a a unității românești corupte și ca pregătire pentru invazia musulmanilor/ jihadiștilor într-un fel de conspirație la nivel mondial pentru distrugerea poporului român. Cele două tulpini virale ale acestei reacții sunt inspirate fie de naționalismul violent, sau de creștinismul ortodox fundamentalist (auto-perceput ca fiind într-o stare de război atât cu decadența “papistașilor” din Vest cât și cu musulmanii “păgâni”). “Apa colorată” reprezintă modul în care retorica aprobată în mod public a reușit, de-a lungul Crizei, să estompeze dovada groazei în oportunități neașteptate de „a străluci” (să fie spiritual, să i se dea dreptate, sa fie respectat și urmat) sau să dea tonul. Fiecare cocor de origami plasat în jurul fântânii conține un exemplu de discurs plin de ură extras din mass-media românească. Vopseaua folosită este siropul de sfeclă roșie, un produs biodegradabil cu aproximativ aceeași durata de viață ca sângele uman.15 ml din sângele artistului au fost amestecați cu colorant alimentar ”, a explicat Gabriel Miloia. În altă ordine de idei, la cererea publicului, Visual Kontakt organizează finisajul Proiectului Muian de Gabriel Miloia. Evenimentul va conține un performance nou cu artiștii Liviu Bulea și Gabriel Miloia. Deschiderea: 25 septembrie 2015, ora 18:00, str. Albacului 54.
Citiți principiile noastre de moderare aici!