La peste 154 de milioane de lei (circa 35 de milioane de euro) se ridică amenzile aplicate de Consiliul Concurenţei (CC) la patru retaileri şi 21 de furnizori ai acestora. Sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei având ca obiect înţelegeri pentru fixarea preţurilor între retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image şi furnizorii acestora în perioada 2005 – 2009. Potrivit CC, în urma investigaţiei a fost sancţionată încălcarea legii concurenţei atât pentru stabilirea preţurilor de vânzare (la raft), cât şi pentru comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor.
Consiliul Concurenţei a constatat că preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailerul stabileau un preţ fix sau minim. „Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul”, se spune în comunicatul CC.
Mai grav, în ceea ce priveşte comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri şi furnizori conţineau o clauză care prevedea că, în aceeaşi perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoţii simultane în diferite lanţuri de retail, acestea putând doar să alterneze. Astfel, consumatorul final nu putea avea acces, în acelaşi timp, la promoţii şi, implicit, la cel mai mic preţ, în magazinele concurente. Potrivit CC, decizia de a realiza sau nu promoţii în lanţurile de magazine concurente trebuie să aparţină furnizorului.
Altă anchetă
La sfârşitul anului 2014, Consiliul Concurenţei a declanşat o nouă investigaţie care vizează posibila încălcare a regulilor de concurenţă naţionale şi comunitare de alte lanţuri de retail din România. Este vorba despre Auchan, Carrefour, Cora, Kaufland şi furnizorii acestora. În cadrul anchetei, CC a efectuat inspecţii inopinate prin care au fost ridicate documente care sunt în prezent analizate în cadrul procedurilor specifice investigaţiei.
Pe de altă parte, la sfârşitul anului trecut, Guvernul a aprobat Memorandumul privind înfiinţarea unui sistem de monitorizare a preţurilor bunurilor de consum, respectiv „Monitorul preţurilor de consum”. Proiectul, ce va fi derulat de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România cu sprijinul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi al Consiliului Concurenţei, prevede crearea unei platforme online care să afişeze săptămânal preţurile produselor care fac parte din coşul zilnic al populaţiei.
Companii sancţionate
Metro Cash&Carry SRL 11,3 mil. euro
Selgros Cash&Carry SRL 6,6 mil. euro
Mega Image SRL 5,6 mil. euro
Real Hypermarket SRL 5,5 mil. euro
Agroalim Distribution SRL 138.000 euro
Albalact SA 499.888 euro
ArgusSA 141.615 euro
Covalact SA 149.833 euro
Carmele Halewood SA 63.340 euro
Danone SRL 599.828 euro
De Silva Internaţional SRL 7.217 euro
Delaco Distribution SA 206.829 euro
Gerola Prodinvest SRL 70.210 euro
Granddis SRL 74.354 euro
Impex Bock SRL 1.307 euro
Macromex SRL 535.043 euro
NapolactSA 264.652 euro
Parmalat RomaniaSA 61.330 euro
Prodlacta SA 37.755 euro
Quadrant-Amroq Beverages SRL 725.805 euro
Star Foods EM SRL 443.900 euro
Transilvania General SRL 1,1 mil. euro
Tymbark SRL 374.301 euro
Whiteland SRL 528.292 euro
Zarea SA 78.975 euro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!