Ca urmare a adoptării unei Hotărâri de Guvern pe această temă, anul trecut, e de așteptat ca anul acesta să se reia activitatea de ridicare a mașinilor. Executivul local așteaptă publicarea HG în Monitorul Oficial și doar după prelucrarea actului cu juriștii Primăriei va reîncepe hingheritul mașinilor.
La mijlocul lunii trecute, după votarea HG, Guvernul a emis un comunicat de presă referitor la condițiile în care se fac ridicările de autoturisme. Acesta nu conține referiri la ridicarea mașinilor din parcările de domiciliu, acolo unde apar cele mai multe conflicte între proprietarii de mașini care își ocupă unii altore locurile de parcare plătite.
Prin HG
Astfel, una dintre cele mai importante prevederi ale HG este limitarea implicării autorității locale în „legiferare”. Astfel, condițiile în care se ridică mașinile nu vor mai fi stabilite prin regulament votat în Consiliul Local ci, unitar pe toată țara, prin HG. „Executivul a modificat și completat Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, astfel încât să fie rezolvate problemele create de vidul procedural al aplicării acestei măsuri tehnico-administrative. Procedura instituită de Guvern nu vizează un rol punitiv al măsurii (acest lucru intrând în sfera răspunderii contravenționale) și, totodată, propune un set de reguli procedurale care să descurajeze apariția practicilor abuzive și deturnarea scopului măsurii într-unul comercial”, se arată în comunicatul Guvernului. În cazul particular al Oradiei, au fost dese acuzele de abuz al hingherilor auto iar Municipalitatea a ales ca activitatea să fie gestionată de Primărie.
Limitare
„Astfel, reglementarea stabilește clar faptul că ridicarea vehiculului reprezintă măsura tehnico-administrativă pe care polițistul rutier o poate dispune în una din situațiile prevăzute de art. 143 din Regulament, când vehiculul staționează neregulamentar pe partea carosabilă, respectiv: în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
în zona de acțiune a indicatorului cu semnificația „Staționarea interzisă” și a marcajului cu semnificația de interzicere a staționării; pe drumurile publice cu o lățime mai mică de 6m; în dreptul căilor de acces care deservesc proprietățile alăturate drumurilor publice; în pante și în rampe; în locul unde este instalat indicatorul cu semnificația „Staționare alternantă”, în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul „Zonă de staționare cu durata limitată” peste durata stabilită”, arată comunicatul Guvernului.
Alte condiții
Conform acestuia, măsura nu va fi dispusă sau, dacă a fost dispusă, executarea ei va înceta dacă în vehicul este vizibilă prezența unor persoane. Conducătorul vehiculului este direct răspunzător în situația în care prezența unor persoane în vehicul nu este vizibilă cu ocazia dispunerii sau punerii în executare a măsurii tehnico-administrative.
De asemenea, aplicarea măsurii nu se justifică în situația unui vehicul care realizează acțiuni de intervenție sau misiuni care au caracter de urgență.
Dispoziția de ridicare a vehiculului va cuprinde o serie de informații relevante care pot proba prezența vehiculului în locul din care a fost ridicat, necesitatea aplicării măsurii, dar și starea vehiculului înainte de ridicarea acestuia.
Actul normativ stabilește explicit operațiunile și regulile măsurii tehnico-administrative: transportul la locul de depozitare se realizează în condiții care exclud deplasarea pe propriile roți a vehiculului ridicat; transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă, până la inițierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului ridicat se prezintă la locul ridicării și este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. În acest caz, se suportă doar contravaloarea operațiunii de ridicare; depozitarea se face numai în spații corespunzătoare, special amenajate de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administrația publică locală; pe perioada depozitării, vehiculele ridicate se află în paza administratorului drumului public sau, după caz, a administrației publice locale; administratorul drumului public sau, după caz, administrația publică locală răspunde pentru eventualele avarii cauzate vehiculului ca urmare a efectuării operațiunilor de ridicare, transport și depozitare.
Vehiculul ridicat se restituie după ce se face dovada achitării tarifului aferent operațiunii/operațiunilor efectuate, în baza documentelor care atestă proprietatea sau deținerea legală a acestuia.
Programul de restituire a vehiculelor depozitate în spațiile special amenajate se asigură prin serviciu continuu, pe durata a 24 de ore.
Citiți principiile noastre de moderare aici!