Între acestea figurează şi proiectul de achiziţie a 20 de autobuze noi, hibrid dar şi cel referitor la reamenajarea centrelor de carier.
Blocajul, consideră Marcel Boloş, director ADR NV, ţine de două aspecte. În septembrie va fi o evaluare naţională a modului în care s-au contractat banii urmată, eventual, de o deblocare. În plus, în opinia sa, promisiunea de creştere a finanţării mult peste limitele stabilite iniţial pentru fiecare oraş, nu mai este acoperită de resurse financiare.
„Stop joc” în alocările de bani europeni pe POR
Marcel Boloş: pusă să aleagă, Oradea ar trebui să opteze pentru implementarea proiectelor de infrastructură şi să le amâne pe cele de achiziţii, de tramvaie noi, spre exemplu.
Şase proiecte mari plus unul pitoresc dar mai degrabă fără şanse reale de finanţare sunt, în acest moment, afectate de decizia Guvernului de a opri semnarea de finanţări pe fonduri europene prin Programul Operaţional Regional(POR). Autoritatea de Management a POR a transmis din 7 iunie către agenţiile regionale decizia de a limita contractarea de fonduri către oraşele care deja şi-au dublat sumele faţă de programările iniţiale.
„Oradea a depus proiecte în număr foarte mare şi au fost acceptate. Am respectat toate procedurile pentru supracontactatea de până la 100% dar acum ne-au limitat la dublare spunând până la sfârşitul anului, în funcţie de ce contracte se vor semna, ce bani se vor mai cheltui, vor vedea în ce măsură se deblochează sau nu”, a comentat primarul Ilie Bolojan, în conferinţă de presă.
La nivel naţional, discuţiile au fost de aprobarea de supracontractări de 140% sau chiar de 200%, dar acum a căzut bariera.
Edilul insistă că „este incorect să schimbe regulile în timpul jocului.
Ne-au anunţat că putem depune proiecte, avem note oficiale, decizia, ordonanţă în acest sens, după care constatând că probabil s-au depus mai multe proiecte pentru că au tot prorogat termenul, sunt în faza în care nu ştiu ce să facă. Dar este total incorect”.
Nu mai sunt bani
În opinia sa, cauza blocajului declanşat de AM este epuizarea banilor: „pentru că nu au suficient de mulţi bani, nu vor să semneze aceste contracte”, comenteză primarul, precizând că proiectele respective „nu se vor pierde, va trebui să luăm nişte decizii. Proiectele sunt câştigate dar nu ne semnează contractele de finanţare. O să încerce să le amâne”.
Pentru că unul dintre proiectele aprobate dar nefinanţate este reabilitarea căii de rulare din Nufărul, Bolojan comentează că „e anormal să ai 20 de tramvaie noi dar să nu ai linia de tramvai pe Nufărul ca să poţi circula cu viteze mari. Nu se va vedea un câştig în trafic”.
Incertitudine
În direcţia de specialitate din Primărie, e incertitudine totală în ceea ce priveşte cele şapte proiecte aprobate dar nefinanţate. „Nu am luat nicio decizie că le stopăm sau le începem pe banii oraşului. Trebuie luat fiecare proiect în parte. Dacă sunt prevederi în ghidul de finanţare că nu poţi începe lucrările până la contractarea banilor, dacă îi dai drumul înainte, proiectul e pierdut.
Mai există varianta să le pui deoparte şi să intre în aplicare din 2021 încolo. În discuţiile cu finanţatorul pentru exerciţiul financiar viitor, noi cerem să fie eligibile lucrările care încep din 2021, chiar dacă nu e semnat contractul de finanţare şi să ni le asumăm pe bugetul local. Adică eu să încep lucrarea. Dacă o depun, să îmi fie evaluată şi dacă e aprobată şi se semnează contractul de finanţare, să îmi fie decontată. Dar deocamdată, acestea sunt discuţii”, spune Marius Moş, şeful Direcţiei Managementul Proiectelor cu Finanţare Internaţioală.
Conform acestuia, toate proiectele aprobate au studiile de fezabilitate făcute, unele au şi contracte de proiectare încheiate, dar nu s-a dat ordin de începe a lucrării pentru că au clauze suspensive. „Contractele de finanţare nu sunt semnate, aşa că proiectele sunt cumva în aer în acest moment”, spune Moş.
Septembrie
Boloş Marcel, directorul Agenţiei de Dezvoltare Regională NV prin care ajung la Oradea banii din POR, spune că e de aşteptat o lămurire a situaţiei abia în septembrie. La începutul toamnei urmeză o evaluare la nivel naţional al banilor europeni contractaţi respectiv disponibili încă, urmată de o posibilă mutare a sumelor de pe o axă pe alta, în funcţie de succesul înregistrat în fiecare dintre axe.
Boloş spune că acesta este unul dintre motivele pentru care Autoritatea de Management a zis „stop joc”. După evaluarea sa, la nivel naţional se vor tăia aproximativ 100 milioane euro de pe axa Mobilitate Urbană. Faţă de nemulţumirea orădenilor din Primărie care au muncit şi au depus proiecte în plus, aşa cum au fost încurajaţi de la Bucureşti să facă, Boloş zice că „toată lumea a pornit cu acelaşi elan.
Nimeni, când s-a aprobat limita de supracontractare la 200%, nu s-a întrebat de unde vor fi bani. Acum, vâzând proiectele depuse, i-a prins frica că nu mai sunt bani. Ni s-a spus că s-a depăşit bugetul alocat şi pentru aceea revenirea la contractarea de 100%”.
Boloş consideră că, pusă în situaţia de a alege care proiecte îi sunt prioritare dintre cele eligibile, Oradea ar trebui să le implementeze pe cele pentru infrastructură – precum sunt amenajările piaţetelor de cartier şi să lase achiziţiile, cele de tramvaie de exemplu, pentru exerciţiul viitor.
„Nu văd o tragedie imediată, nu e ceva care să nu se poată rezolva cu timpul”, spune directorul ADR. Totuşi, jonglarea cu proiecte este o posibilitate strict teoretică, cel puţin până în acest moment.
Pe POR, Oradea a pornit cu o alocare iniţială de 36 de milioane euro. Prin suplimentări succesive, a ajuns azi la contracte semnate în valoare de 580 milioane lei, din care bani europeni 460 milioane lei, adică aprox 100 milioane euro.
http://www.bihon.ro/frana-de-la-guvern-oradea-pierde-40-milioane-de-euro/2291255
Citiți principiile noastre de moderare aici!