Cele 58 de noi trenuri de scurt parcurs, RE-R2, RE-R3 cu capacitatea de 200, respectiv 160 de locuri. Valoarea acestora este de 1,4 miliarde de lei, respectiv 1,88 miliarde de lei.
Aceste achiziții sunt prima fază dintr-un pachet de 143 de rame electrice de scurt parcurs, pe lângă cele 62 de trenuri din achiziția eșuată cu PESA, a relatat Economedia.
Una dintre achiziții vizează 24 de rame electrice RE-R3 de 200 de locuri, cu scopul de a crește eficiența a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării, precum și oferirea confortului pentru pasageri. Acestea ar urma să circule pe următoarele rute de rețea feroviară publică electrificată:
- Oradea – Huedin;
- Arad – Deva – Șimeria;
- Alba Iulia – Cluj-Napoca
Valoarea acestei achizții este de 1,4 miliarde de lei cu TVA, iar termenul de livrare este de 38 de luni.
160 de locuri
Celălalt contract, în valoare de 1,88 miliarde de lei, vizează achiziția a 34 de rame electrice RE-R2 cu o capacitate de 160 de locuri. Acestea vor circula pe rutele:
- Sighișoara – Brașov;
- Craiova – Caracal – Roșiori de Vede;
- Craiova – Drobeta-Turnu Severin;
- Bacău – Focșani;
- Buzău – Brăila – Galați
Termenul pentru livrarea acestor trenuri este de 41 de luni.
Ambele achiziții sunt finațate din Programul Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat, se mai arată în articolul publicat de Economedia.
Anunțul de pregătire a achiziție a fost făcută de către reprezentanții Autorității de Reformă Feroviară (ARF) în cursul lunii iulie. Pachetul de achiziție propus de ARF presupunea cumpărarea a 143 de trenuri electrice de scurt parcurs, cu capacități de 160 și 200 de locuri. În acel moment, finanțarea era confirmată pentru 58 dintre aceste trenuri, prin Programul Transport 2021 – 2027.
„Am reuşit să înaintăm cu demararea noului proiect de achiziţie de trenuri electrice de scurt parcurs, în condiţiile în care Guvernul a aprobat recent Ordonanţa de Urgenţă care actualizează cadrul de reglementare al Fondului pentru Modernizare. Colegii mei au finalizat studiul de fezabilitate pentru achiziţia unui nou pachet de trenuri electrice de scurt parcurs – RE-R 2, 3 şi 4 au primit numele de cod. Practic, vorbim de un pachet de 143 de trenuri suplimentare faţă de cele 62 care sunt sub contract începând cu decembrie anul trecut. Din aceste 143 de trenuri, avem deja identificată sursa de finanţare prin fonduri europene, Programul Transport, pentru 58 de trenuri de 160 şi de 200 de locuri. Avem deja discuţii cu colegii noştri care gestionează fondurile europene şi vom aplica pentru atragerea unei noi surse de finanţare pentru o parte din aceste trenuri care încă nu sunt susţinute financiar”, a declarat preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu, citat de Economedia.
Urmează să fie organizată o licitație pe loturi pentru contractul care vizează cele 58 de trenuri cu finanțare asigurată.
Aceste trenuri vin ca o suplimentare a celor 62 de rame planificate anterior.
Contract anulat din cauza unei contestații
În luna aprilie al acestui an, Curtea de Apel a admis contestația firmei Alstom din Franța la contractul de peste 3 miliarde de lei pentru cele 62 de trenuri noi de scurt parcurs, semnat în ianuarie cu firma PESA din Polonia. Astfel, acesta va fi anulat. În perioada următoare, ARF va decide dacă este necesară suspendarea sau anularea contractului. În acest moment, singurul contract valabil este cel pentru cele 37 de trenuri noi de lung parcurs de la Alstom (primul tren fiind în testare la Făurei, estimându-se că va intra în circulație abia la toamnă).
„În acest moment, ARF are 119 trenuri contractate – rame de lung parcurs şi rame de scurt parcurs – şi acum vorbim de un pachet de încă 143 de trenuri care vizează completarea hărţii pe rutele electrificate”, a precizat Roşeanu, citat de Economedia.
ARF mai ia în calcul și rutele neelectrificate, vrând să vadă ce tipuri de tren și câte garnituri sunt recomandate pentru acestea.
„Conform recomandărilor colegilor mei care au elaborat studiul, în perioada următoare vom elabora un studiu similar care să ia în vedere şi rutele neelectrificate care deservesc reşedinţele de judeţ, pentru că, din păcate, avem 12 municipii reşedinţă de judeţ pe zone în care liniile sunt complet neelectrificate şi, cred, încă şapte sau opt municipii reşedinţă de judeţ în care cel puţin una sau două direcţii importante au astfel de linii. Chiar lângă Bucureşti avem ruta de Olteniţa, avem ruta care este închisă acum de la Urziceni şi ruta de Snagov, care sunt rute neelectrificate şi unde nu există o perspectivă prea rapidă de electrificare. Şi, atunci, pentru aceste rute trebuie să facem analizele în perioada următoare pentru a identifica necesarul de vehicule şi, bineînţeles, care sunt şi tehnologiile recomandate ca să permită, pe de o parte, depoluarea transportului în general, iar pe de altă parte să corespundă cerinţelor finanţatorilor, în primul fondurile europene, care sunt cam cele mai restrictive”, a mai precizat oficialul ARF, potrivit sursei menționate anterior.
Citiți principiile noastre de moderare aici!